Δευτέρα 23 Απριλίου 2018

Αγορά εισιτηρίου και με κάρτες στα μηχανήματα.

Στην τελική ευθεία εισόδου στην ηλεκτρονική εποχή οδηγούνται οι αστικές συγκοινωνίες της πρωτεύουσας, παρότι το εγχείρημα φαίνεται να βγήκε εντελώς εκτός τροχιάς χρονοδιαγραμμάτων.
Μπορεί να μην έχουν κλείσει ακόμα οι πύλες εισόδου - εξόδου σε όλους τους σταθμούς του μετρό και ακόμα και εκεί όπου έχουν κλείσει παραμένει τουλάχιστον μία ανοιχτή δίοδος για ΑμεΑ και ανέργους, ωστόσο αρχίζει σταδιακά να παρέχεται μία ακόμη διευκόλυνση στους επιβάτες. Η αγορά ηλεκτρονικού εισιτηρίου με τη χρήση πιστωτικής και χρεωστικής κάρτας αποτελεί πλέον πραγματικότητα.

Με τον ΟΑΣΑ να επιχειρεί να επιταχύνει λίγο τις διαδικασίες έκδοσης εισιτηρίων, παρέχει πλέον τη δυνατότητα αγοράς εισιτηρίων με χρήση καρτών. Σε συνολικά 100 ΑΜΕΚ (Αυτόματα Μηχανήματα Εκδοσης Καρτών), που βρίσκονται σε 35 σταθμούς κατά μήκος των γραμμών 2 και 3 του μετρό, θα μπορούν οι επιβάτες πλέον να αγοράζουν τα ηλεκτρονικά τους εισιτήρια με τη χρήση πιστωτικής ή χρεωστικής κάρτας. Στόχος είναι το προσεχές διάστημα να παρέχεται αυτή η δυνατότητα στο σύνολο των 300 ΑΜΕΚ που υπάρχουν.

Σημειώνεται ότι μέχρι πρότινος τα εκδοτικά μηχανήματα δεν πραγματοποιούσαν συναλλαγές με πιστωτικές/χρεωστικές κάρτες παρά μόνο με μετρητά. Η χρήση καρτών ήταν εφικτή μόνο στα φυσικά σημεία πώλησης, τα εκδοτήρια.

Πληροφορίες επισημαίνουν ότι η καθυστέρηση στην αποστολή καρτών ελεύθερης διέλευσης (σε ΑμεΑ και ανέργους) οφείλεται σε προβλήματα της εταιρείας, που έχει αναλάβει την έκδοση των καρτών. Ο ΟΑΣΑ έχει διεκπεραιώσει τουλάχιστον 120.000 αιτήσεις για κάρτες ΑμεΑ και ανέργων με τις 95.000 εξ αυτών να ανήκουν σε ανέργους. Από αυτές τις κάρτες περίπου 50.000 έχουν ήδη ενεργοποιηθεί. Συνολικά, τα στοιχεία θέλουν τον ΟΑΣΑ να έχει εκδώσει 950.000 κάρτες (προσωποποιημένες και απρόσωπες όλων των κατηγοριών και τύπων), με τις 700.000 από αυτές να είναι προσωποποιημένες. Σημειώνεται, ωστόσο, ότι υπάρχει σημαντικός αριθμός καρτών που έχει παραληφθεί από τους κατόχους και δεν έχει ενεργοποιηθεί, άρα δεν έχει χρησιμοποιηθεί ακόμα.

Η δεύτερη εκκρεμότητα είναι η αναβάθμιση των παλαιών εκδοτικών μηχανημάτων. Και αυτό γιατί τα νέα μηχανήματα που τοποθετήθηκαν δεν επαρκούν αριθμητικά για την εξυπηρέτηση του όγκου των επιβατών. Το προσεχές διάστημα προγραμματίζεται το κλείσιμο σε όλους τους κεντρικούς σταθμούς όλων των πυλών (και εκείνων που παραμένουν ανοιχτές για ΑμεΑ και ανέργους), διαδικασία που δεν αποκλείεται να ξεκινήσει και εντός της τρέχουσας εβδομάδας. 

Την ίδια στιγμή, όμως, και παρά την καθυστέρηση με την οποία «κλείνει» το σύστημα του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, έχουν αρχίσει να εμφανίζονται τα πρώτα θετικά αποτελέσματα για τους συγκοινωνιακούς φορείς. Πληροφορίες αναφέρουν ότι μέσα στον Μάρτιο ο ρυθμός αύξησης των εσόδων κινήθηκε ανοδικά με διψήφιο ποσοστό. Πρόκειται για τα πρώτα ενθαρρυντικά δείγματα, ωστόσο υπολογίζεται ότι θα απαιτηθεί εκτόξευση των εσόδων για να καλύψει την απώλεια που δημιούργησε η λαθρεπιβίβαση των τελευταίων μηνών, στην οποία ακόμη δεν έχει μπει τέλος.

Ελλειψη προσωπικού

Η πλειονότητα των σταθμών που παραμένουν «ανοιχτοί» αφορά το δίκτυο του ηλεκτρικού (γραμμή 1) σιδηροδρόμου με κυριότερη αιτία, σύμφωνα με τις πληροφορίες της «Κ», το περιορισμένο προσωπικό. Δεν επαρκεί ο αριθμός των σταθμαρχών που θα εξυπηρετήσει τις αυξημένες ανάγκες των πρώτων ημερών εφαρμογής του συστήματος με τις πύλες κλειστές. Συνολικά το δίκτυο του ηλεκτρικού (γραμμή 1) από τον Πειραιά έως την Κηφισιά διαθέτει 24 σταθμούς. Από αυτούς μόλις τέσσερις έχουν «κλείσει» τις πύλες τους (Ταύρος, Αγιος Νικόλαος, ΚΑΤ και Μαρούσι).

Βελτιωμένη η κατάσταση στο μετρό, όπου από τους συνολικά 41 σταθμούς των δύο γραμμών (2 και 3), κλειστές πύλες διαθέτουν σήμερα 27.

Αναλυτικά στη γραμμή 2 (Ανθούπολη - Ελληνικό) έχουν κλείσει 14 από τις 20 πύλες στους σταθμούς: Ανθούπολη, Αγιος Αντώνιος, Σεπόλια, Σταθμός Λαρίσης, Μεταξουργείο, Σύνταγμα, Ακρόπολη, Νέος Κόσμος, Αγιος Ιωάννης, Αγιος Δημήτριος, Ελληνικό, Συγγρού-Φιξ, Δάφνη, Πανεπιστήμιο

Στη γραμμή 3 (Αγία Μαρίνα - Αεροδρόμιο) ενεργοποιημένες πύλες εισόδου και εξόδου διαθέτουν 13 από τους συνολικά 21 σταθμούς: Αγία Μαρίνα, Αιγάλεω, Ελαιώνας, Κεραμεικός, Σύνταγμα, Ευαγγελισμός, Μέγαρο Μουσικής, Πανόρμου, Κατεχάκη, Εθν. Αμυνα, Χαλάνδρι, Δουκ. Πλακεντίας, Αεροδρόμιο.

Ενεργοποίηση δωρεάν καρτών

Με αξιοσημείωτη καθυστέρηση, η οποία ευθύνεται έως έναν βαθμό για τη διατήρηση των ανοιχτών πυλών εισόδου-εξόδου σε σταθμούς του μετρό και του ηλεκτρικού, προχώρησε η αποστολή των προσωποποιημένων καρτών απεριορίστων διαδρομών για ΑμεΑ και ανέργους. Μετά την παραλαβή της κάρτας πρέπει οι κάτοχοι να προχωρήσουν στην ενεργοποίησή της. Της διαδικασίας προηγείται η επίσκεψη στην εφαρμογή ΗΔΙΚΑ (www.idika.gr/athenacard/). Ακολουθεί η ενεργοποίηση στα αυτόματα μηχανήματα, που έχει ως εξής:

1. Μετάβαση σε ένα από τα 300 Αυτόματα Μηχανήματα Εκδοσης Καρτών (ΑΜΕΚ) του ηλεκτρονικού εισιτηρίου.
2. Στην αρχική οθόνη του ΑΜΕΚ, ο χρήστης επιλέγει τη γλώσσα που επιθυμεί και στη συνέχεια, την επιλογή «Επιδότηση» από το βασικό μενού.
3. Τοποθετεί κατακόρυφα την προσωποποιημένη ATH.ENA Card στην υποδοχή που βρίσκεται κάτω αριστερά στην πρόσοψη του ΑΜΕΚ.
4. Η συσκευή αναγνωρίζει αυτόματα το δικαίωμα επιδότησης. Ακολουθεί η επιλογή «ΟΚ» για να ξεκινήσει η διαδικασία φόρτισης της κάρτας. Οσο διαρκεί η φόρτιση του κομίστρου δεν πρέπει να αφαιρεθεί η κάρτα από την υποδοχή.
5. Με το πέρας της διαδικασίας, η κάρτα αφαιρείται από την υποδοχή και παραλαμβάνεται η απόδειξη από τη θύρα εξόδου. Η κάρτα έχει φορτιστεί με το δωρεάν κόμιστρο και είναι έτοιμη προς χρήση.

Συντάκτης: Αλεξάνδρα Κασσίμη
Πηγή:kathimerini.gr