Τρίτη, 10 Απριλίου 2018

Σε επιτήρηση διαρκείας οι προβληματικές ΔΕΚΟ.

Εν όψει μεγάλων αλλαγών, οι οποίες μένει να φανεί πότε θα αρχίσουν πραγματικά να υλοποιούνται, βρίσκονται ορισμένες από τις πλέον ζημιογόνες κρατικές εταιρείες, οι οποίες, παρά τη μονοπωλιακή θέση τους, αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα βιωσιμότητας. 

Η ΔΕΗ, τα ΕΛΤΑ, οι εταιρείες των αστικών συγκοινωνιών Αθήνας, η ΕΥΔΑΠ και η ΕΥΑΘ είναι ορισμένες μόνο από τις εταιρείες που καλούνται να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα, όπου κυρίαρχα χαρακτηριστικά είναι η δραστική περικοπή κόστους, η αύξηση εσόδων με ενίσχυση των μεριδίων αγοράς τους και η, κατά περίπτωση, πώληση περιουσιακών στοιχείων τους.
Πώς θα εξυγιανθούν
Για τη ΔΕΗ προβλέπεται η εντατικοποίηση των ενεργειών είσπραξης των ληξιπρόθεσμων οφειλών, που ανέρχονται σε 2,8 δισ. ευρώ βάσει στοιχείων του 2016. Ακόμα προβλέπεται, μεταξύ άλλων, η διαδικασία της αξιολόγησης και του οργανωτικού μετασχηματισμού του προσωπικού, η επένδυση 700 MW στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, η είσοδος στην αγορά φυσικού αερίου και οι στρατηγικές συμμαχίες με ξένους και εγχώριους παίκτες.
Για τη Σταθερές Συγκοινωνίες (μετρό, τραμ, ΗΣΑΠ) στόχος είναι η πάταξη της εισιτηριοδιαφυγής και η μείωση του κόστους του ηλεκτρικού ρεύματος και του προσωπικού, προκειμένου να εξασφαλιστεί η βιωσιμότητας της εταιρείας βραχυπρόθεσμα. Κι αυτό, δεδομένου ότι η εταιρεία αντιμετωπίζει προβλήματα ρευστότητας και διαθέτει αυξανόμενες βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις.
Στην ΟΣΥ (λεωφορεία, τρόλεϊ), όπου οι εισπράξεις από πωλήσεις εισιτηρίων βαίνουν μειούμενες, η εισιτηριοδιαφυγή είναι υψηλή και η εξάρτηση από τις κρατικές επιδοτήσεις είναι μεγάλη, απαιτείται η αναδιάρθρωση του δικτύου των μέσων οδικής τροχιάς και η αύξηση των εσόδων από κόμιστρο. Η εταιρεία έχει σοβαρά προβλήματα ρευστότητας, αυξημένες βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις, στερείται πόρων, ενώ είναι αναγκαία η ανανέωση οχημάτων υψηλής παλαιότητας με νέα, "πράσινης" τεχνολογίας.
Στα ΕΛΤΑ κεντρικό ρόλο έχουν η είσπραξη των απαιτήσεων από το ελληνικό Δημόσιο, η βελτιστοποίηση απασχολούμενου κεφαλαίου, η επανεξέταση του μισθολογικού κόστους / αριθμού εποχικών υπαλλήλων, ο σχεδιασμός προγράμματος εθελούσιας εξόδου, η ολοκλήρωση υλοποίησης υπηρεσίας Express με στόχευση στη μαζική αγορά Courier-Express-Parcels (CEP) και η βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών. Στην εταιρεία οι ταμειακές ροές είναι αρνητικές και, για να επιτευχθεί η βιωσιμότητα, απαιτείται και η αύξηση του δανεισμού.
Οι εταιρείες του κλάδου ύδατος παρότι εμφανίζουν κέρδη, θα πρέπει μεταξύ άλλων να μειώσουν το κόστος.  
Στο πλαίσιο αυτό για την ΕΥΔΑΠ έμφαση δίνεται στην αποφυγή επαναλαμβανόμενων κοστοβόρων βλαβών, στη μείωση των απωλειών νερού και στην εφαρμογή επενδυτικού σχεδίου για το διάστημα 2017-2021 με πρόβλεψη για επενδύσεις από 601 εκατ. ευρώ(σενάριο εκπτώσεων) έως 952 εκατ. ευρώ (σενάριο χωρίς εκπτώσεις).
Για την ΕΥΑΘ προβλέπεται η επέκταση της υφιστάμενης εγκατάστασης επεξεργασίας νερού Θεσσαλονίκης, η αναβάθμιση του συστήματος ύδρευσης και αποχέτευσης και η υλοποίηση επενδυτικού σχεδίου 166 εκατ. ευρώ. Πηγές της αγοράς εκτιμούν ότι τα σχεδιαζόμενα νέα υδραυλικά έργα, ο εκσυγχρονισμός του υφιστάμενου δικτύου και του συστήματος υδρομέτρησης με νέους, αυτοματοποιημένης ανάγνωσης, υδρομετρητές, όπως και η αναβάθμιση των εγκαταστάσεων επεξεργασίας λυμάτων, θα δημιουργήσουν νέο αντικείμενο δραστηριότητας για σημαντικό αριθμό τεχνικών εταιρειών.

Συντάκτης: Δημήτρης Δελεβέγκος
Πηγή: capital.gr