Τετάρτη 15 Νοεμβρίου 2017

Στ. Πιτσιόρλας: Αν απορριφθεί η αίτηση για τα ναυπηγεία τότε η καταδίκη της Ελλάδας και η πτώχευση του Σκαραμαγκά είναι μονόδρομος.

"Όπως και στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ έτσι και σε αυτήν την περίπτωση θεωρώ πως μπορούμε να κάνουμε το ίδιο και να παραγραφούν εφόσον τα ναυπηγεία διασωθούν". 

Την  Παρασκευή 17 Νοεμβρίου αναμένεται να συζητηθεί στο Μονομελές Πρωτοδικείο Αθηνών η αίτηση υπαγωγής των Ελληνικών Ναυπηγείων Σκαραμαγκά (ΕΝΑΕ) σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης που προβλέπει ο νόμος 4307/2014, την οποία υπέβαλαν το Δημόσιο και η πιστώτρια τράπεζα Πειραιώς.

Η αίτηση έρχεται στο πλαίσιο της προσπάθειας ανάκτησης κρατικών επιδοτήσεων που έχει επιδικάσει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και σύμφωνα με πληροφορίες επιστολές υπερ της αίτησης έχουν καταθέσει αρκετές ναυτιλιακές εταιρείες.

Όπως σημείωσε ο υφυπουργός Οικονομίας Στέργιος Πιτσιόρλας ενημερώνοντας την επιτροπή Άμυνας της Βουλής « η διαδικασία αυτή είναι μονόδρομος για την κυβέρνηση καθώς η Ελλάδα παραπέμπεται στο ευρωδικαστήριο και απειλείται με εφάπαξ πρόστιμο και με ημερήσιο για όσο καθυστερεί την ανάκτηση των επιδοτήσεων. Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα την πτώχευση». Παράλληλα ο κ. Πιτσιόρλας επεσήμανε πως αφενός τα ίδια κεφάλαια της εταιρείας μειώθηκαν κάτω του 10% και οι υποχρεώσεις της που φθάνουν τα 800 εκ. αδυνατεί να τα αποπληρώσει». Επίσης ο υφυπουργός Οικονομίας τόνισε πως «την αποκλειστική ευθύνη για τα ναυπηγεία έχει η διοίκηση Σαφά η οποία μεταξύ άλλων δεν έχει υποβάλει ισολογισμούς τα τελευταία 4 χρόνια. Με υπουργική απόφαση θα έπρεπε να τα κλείσουμε» σημείωσε χαρακτηριστικά.

Εφόσον το Πρωτοδικείο τη δεχθεί, θα διοριστεί ο προτεινόμενος ειδικός διαχειριστής, η Delloitte, και αυτός με τη σειρά του θα κάνει απογραφή και το συντομότερο δυνατόν θα διενεργήσει δημόσιο πλειοδοτικό διαγωνισμό για την εκποίηση του συνόλου του ενεργητικού ή επιμέρους λειτουργικών κλάδων. Οι κλάδοι στην περίπτωση των ΕΝΑΕ είναι ο στρατιωτικός και ο εμπορικός. Ο εμπορικός δεν λειτουργεί από τις αρχές της δεκαετίας. Το εμπορικό κομμάτι που περιλαμβάνει και τη μεγαλύτερη σταθερή δεξαμενή στην Ανατολική Μεσόγειο ανυψωτικής δυναμικότητας 500.000 τόνων ενδιαφέρει τον ΟΛΠ και την Cosco και δυνητικά και άλλους υποψηφίους. Το στρατιωτικό σκέλος μπορεί να πουληθεί μόνον σε ευρωπαϊκό όμιλο.

Σε περίπτωση που το δικαστήριο αποφανθεί κατά της αίτησης τότε σύμφωνα με τον κ. Πιτσιόρλα τα επόμενα βήματα είναι η καταδίκη της Ελλάδας για τις κρατικές επιδοτήσεις και η πτώχευση των ναυπηγείων καθώς η εταιρεία δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις της.

Πάντως ο κ. Πιτσιόρλας σημείωσε «πως ως προς τις επιδοτήσεις κανονικά πρέπει να επιστρέψουν το σύνολο του ποσού από το εμπορικό τμήμα. Όπως και στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ έτσι και σε αυτήν την περίπτωση θεωρώ πως μπορούμε να κάνουμε το ίδιο και να παραγραφούν εφόσον τα ναυπηγεία διασωθούν». Παράλληλα επανέλαβε πως το ελληνικό δημόσιο έχει προσφύγει στην διαιτησία ζητώντας από την διοίκηση Σαφά ποσό περίπου 6 δισεκ. ευρώ για διαφυγόντα κέρδη και κακοδιαχείριση από μεριάς της.

Επίσης ο υφυπουργός Οικονομίας κατά την ενημέρωση της Επιτροπής Άμυνας αποκάλυψε πως η κυβέρνηση αναμένεται να προσφύγει στο Εφετείο Αθηνών ζητώντας την ακύρωση της απόφασης της διαιτησίαςπου επιδίκασε υπέρ της διοίκησης Σαφά 200 εκατ. ευρώ για τις συμβάσεις που υπέγραψε με το ελληνικό Δημόσιο για την ανακατασκευή και κατασκευή υποβρυχίων του Πολεμικού Ναυτικού.

Στην ίδια επιτροπή ο αναπληρωτής υπουργός Άμυνας Δημήτρης Βίτσας απεκάλυψε πως η διοίκηση της ΕΝΑΕ χρωστά συνολικά στους εργαζόμενους 155 εκατ. ευρώ.

Την ίδια ώρα, σε αγώνα δρόμου τη διάσωση των Ναυπηγείων Νεωρίου Σύρου επιδίδονται οι πιστώτριες τράπεζες, η ONEX Technologies που έχει επιλεγεί ως στρατηγικός επενδυτής αλλά και η κυβέρνηση, καθώς το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία έχουν τις μεγαλύτερες απαιτήσεις. Η προσπάθεια έχει μάλιστα λάβει και τις ευλογίες των ΗΠΑ, αν κρίνει κανείς και από τις πρόσφατες δηλώσεις του Αμερικανού πρεσβευτή για το θέμα. Αν και η διάσωση του Νεωρίου παραμένει δύσκολο στοίχημα, εφόσον επιτευχθεί, θα αυξήσει το ειδικό βάρος της Ελλάδας στον μεσογειακό χάρτη της ναυπηγοεπισκευαστικής βιομηχανίας την ώρα που ολοένα και περισσότεροι πελάτες εμφανίζονται πλέον απρόθυμοι να χρησιμοποιούν τις τουρκικές γιάρδες εξαιτίας των γεωπολιτικών ρίσκων που εκτιμάται πως αντιπροσωπεύει πλέον το καθεστώς Ερντογάν.

Πηγή: athina984.gr