Τρίτη 28 Νοεμβρίου 2017

Κίνα: Διεύρυνση συνεργασίας με Βαλκάνια και Κεντρική Ευρώπη.

-Ο πρωθυπουργός της Κίνας Li Keqiang τόνισε ότι απαιτούνται εντατικές προσπάθειες για την επιτάχυνση της οικοδόμησης των σιδηροδρόμων μεγάλης ταχύτητας Ουγγαρίας-Σερβίας.
-Ουγγαρίας, Peter Szijjarto, ο οποίος δήλωσε ότι η χώρα σχεδιάζει να επενδύσει 1,77 δις ευρώ για την αναδιάρθρωση της ουγγρικής σιδηροδρομικής γραμμής Βελιγραδίου-Βουδαπέστης με έκταση 152 χλμ.

Σύνοδος κορυφής 16+1 χωρών της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης και της Κίνας πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα (27 Νοεμβρίου) στη Βουδαπέστη, που φιλοξενήθηκε από τον Ούγγρο πρωθυπουργό, Victor Orbán. Ο Βούλγαρος ομόλογός του, Μπόικο Μπορίσοφ, ανακοίνωσε ότι η διάσκεψη κορυφής του επόμενου έτους θα πραγματοποιηθεί στη Σόφια.

Η μορφή 16+1 σχεδιάστηκε μετά το πρώτο οικονομικό και εμπορικό φόρουμ των χωρών της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης, το οποίο διεξήχθη στη Βουδαπέστη το 2011.

Οι χώρες που συμπεριλαμβάνονται είναι η Κίνα, 11 κράτη μέλη της ΕΕ: ​​η Βουλγαρία, η Κροατία, η Τσεχία, η Εσθονία, η Ουγγαρία, η Λετονία, η Λιθουανία, η Πολωνία, η Ρουμανία, η Σλοβακία, η Σλοβενία ​​και πέντε χώρες υπό ένταξη: Αλβανία, Βοσνία και Ερζεγοβίνη, Σκόπια, Μαυροβούνιο και Σερβία. (Το Κόσοβο απουσίαζε, λόγω της αδιαλλαξίας της Σερβίας με την πρώην επαρχία του).

Το 2016, η China Ocean Shipping Company (COSCO) απέκτησε το πλειοψηφικό κεφάλαιο στην Αρχή Λιμένων Πειραιώς. Η κινεζική κυβέρνηση θεωρεί το λιμάνι του Πειραιά ως το κύριο σημείο εισόδου για τις κινεζικές εξαγωγές στη νότια, ανατολική και κεντρική ΕΕ, καθώς και το κλειδί για τις θαλάσσιες μεταφορές σε ολόκληρη τη Μεσόγειο Θάλασσα.

Από τότε, η κινεζική κυβέρνηση απέκτησε το κλειδί, για να επηρεάσει τις εμπορικές οδούς μεταξύ Κίνας και ΕΕ. Ο κύριος διάδρομος είναι ο Πειραιάς, αλλά και η χρηματοδότηση της κινεζικής σιδηροδρομικής γραμμής Βελιγραδίου-Βουδαπέστης.

Η σιδηροδρομική σύνδεση υψηλής ταχύτητας μεταξύ Βελιγραδίου και Βουδαπέστης αναμένεται να κοστίσει 3,2 δις ευρώ. Η Κίνα, η Σερβία και η Ουγγαρία υπέγραψαν μνημόνιο συνεργασίας για την ανασυγκρότηση της σιδηροδρομικής διαδρομής των 370 χιλιομέτρων το Δεκέμβριο του 2014. Η συμφωνία αυτή δημιούργησε εντάσεις με την ΕΕ, καθώς δεν τηρήθηκαν οι ευρωπαϊκοί κανόνες για τις δημόσιες συμβάσεις.

Η Κίνα επικεντρώνεται στην Ελλάδα και τη Σερβία, αλλά και σε άλλες χώρες των Δυτικών Βαλκανίων, που επωφελούνται από τα κινεζικά δάνεια χαμηλού επιτοκίου για έργα υποδομών.

Από την πλευρά τους, διπλωμάτες ανέφεραν ότι η εμπλοκή της Κίνας στα Δυτικά Βαλκάνια «προκάλεσε δευτερεύουσες σκέψεις στη Βόρεια Ευρώπη και ειδικά στις Βρυξέλλες».

Τα μεγάλα λιμάνια του Βορρά, όπως το Ρότερνταμ και το Αμβούργο, θα μπορούσαν να χάσουν μεγάλο όγκο εμπορικών συναλλαγών, λόγω των νέων αυτών έργων στο νότο.

«Έχουμε μια σπάνια ευκαιρία να συνδυάσουμε δύο τεράστιες οικονομικές δυνάμεις – την ΕΕ και την Κίνα με τις πρωτοβουλίες τους. Αυτό θα μας επιτρέψει να προχωρήσουμε σε πολλά έργα. Όσο περισσότερα έργα υλοποιούμε, τόσο περισσότερο η περιοχή θα είναι ευημερούσα και ανταγωνιστική», ανέφερε ο πρωθυπουργός της Βουλγαρίας.

Ο πρωθυπουργός της Κίνας Li Keqiang τόνισε ότι απαιτούνται εντατικές προσπάθειες για την επιτάχυνση της οικοδόμησης των σιδηροδρόμων μεγάλης ταχύτητας Ουγγαρίας-Σερβίας.

Ο κ. Li ανήγγειλε τη σύσταση διμερούς τραπεζικής ένωσης Κίνας και χωρών της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης, καθώς και περισσότερη χρηματοδότηση στο πλαίσιο του Ταμείου Επενδύσεων της Κίνας-Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης.

Από την πλευρά του ο κ. Ορμπάν εξήρε την Κίνα, υπογραμμίζοντας ότι οι χώρες της περιοχής θα εκμεταλλευτούν αυτή την ευκαιρία για ανάπτυξη, σύμφωνα με το πνεύμα της ίσης μεταχείρισης και του αμοιβαίου σεβασμού.

Στο ίδιο μήκος κύματος και ο υπουργός Εξωτερικών της Ουγγαρίας, Peter Szijjarto, ο οποίος δήλωσε ότι η χώρα σχεδιάζει να επενδύσει 1,77 δις ευρώ για την αναδιάρθρωση της ουγγρικής σιδηροδρομικής γραμμής Βελιγραδίου-Βουδαπέστης με έκταση 152 χλμ.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο οικονομίας της Ουγγαρίας συμφώνησε σε ένα δάνειο 20 ετών από την Τράπεζα Εξαγωγών-Εισαγωγών της Κίνας (EXIM Bank) με επιτόκιο 2,5%, το οποίο θα καλύψει έως και το 86% του κόστους του έργου.

Πηγή: euractiv.gr