Πέμπτη 16 Νοεμβρίου 2017

Εκτός του στόχου του 1,9 δισ. τα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις.

...Στη θυγατρική του υπερταμείου Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών (ΕΔΗΣ) δεν θα μεταφερθούν οι νομικές οντότητες των ΛΑΡΚΟ και ΓΑΙΑΟΣΕ, αλλά τα περιουσιακά τους στοιχεία (ορυχεία, τρένα, ακίνητα κ.λπ.). 

Για άλλη μία χρονιά παρουσιάζεται απόκλιση μεταξύ εσόδων και στόχων του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων.

 Οπως αναφέρεται στην έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τη δεύτερη αξιολόγηση του τρίτου προγράμματος οικονομικής στήριξης της χώρας μας (μνημόνιο), ο στόχος εσόδων του 2017 ύψους 1,9 δισ. ευρώ δεν θα επιτευχθεί. Αυτό συμβαίνει επειδή, όπως εξελίσσεται το πρόγραμμα, η ολοκλήρωση των αποκρατικοποιήσεων ΟΛΘ και ΟΤΕ «γλιστρούν» στο 2018. Αν συμβεί αυτό, θα είναι η έβδομη συνεχής χρονιά που τα έσοδα των αποκρατικοποιήσεων δεν πιάνουν τον στόχο.

Σημειώνεται ότι αυτή είναι η δεύτερη αναθεώρηση προς τα κάτω του ετήσιου στόχου εσόδων για το 2017. Το πέρας της πρώτης αξιολόγησης έθεσε για φέτος ως αρχικό στόχο τα 2,2 δισ. ευρώ. Καθώς όμως από νωρίς διεφάνη ότι δεν θα ολοκληρωνόταν η αποκρατικοποίηση του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό, ο στόχος προσαρμόστηκε 0,3 δισ. ευρώ χαμηλότερα.

Τώρα όλα δείχνουν ότι ο νέος στόχος κυμαίνεται στο επίπεδο του 1,4 δισ. ευρώ, καθώς το ΤΑΙΠΕΔ θα απολέσει (για φέτος) τα 232 εκατ. ευρώ του ΟΛΘ από την πώληση του 67% και τα 250 εκατ. ευρώ του ΟΤΕ από την πώληση του 5%. Πάντως, ακόμη κι έτσι, το 2017 θα είναι η χρονιά που, χάρις στα περιφερειακά αεροδρόμια, το ΤΑΙΠΕΔ θα επιτύχει έσοδα ρεκόρ. Η αμέσως επόμενη χρονιά ήταν το 2011, κατά την οποία υπήρξαν έσοδα ύψους 1,1 δισ. ευρώ.

Ο στόχος ωστόσο, όπως αναφέρεται στην έκθεση, μεταφέρεται για το 2018. Συνολικά, από 37 αποκρατικοποιήσεις που υλοποιήθηκαν από το καλοκαίρι του 2011 μέχρι και τον Ιούνιο του 2017, το ΤΑΙΠΕΔ είχε έσοδα 7,6 δισ. ευρώ και μέχρι τον Ιούνιο του 2017 είχαν εισπραχθεί 4,3 δισ. ευρώ. Εξ αυτών 0,9 δισ. ευρώ εισπράχθηκαν στο α΄ εξάμηνο του 2017. Πρόκειται για τα έσοδα του ΤΑΙΠΕΔ από την αποκρατικοποίηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων. Επίσης, στο β΄ εξάμηνο του έτους καταβλήθηκαν τα 45 εκατ. ευρώ για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ενώ μέχρι το τέλος του έτους αναμένεται να καταβληθούν τα 230 εκατ. ευρώ από την 20ετή παράταση της παραχώρησης του ΔΑΑ και άλλα 150 έως 200 εκατ. ευρώ –ανάλογα με το μοντέλο καταβολής που θα επιλέξουν οι ενδιαφερόμενοι– από την παραχώρηση των αδειών κινητής τηλεφωνίας. Μεταξύ των αποκρατικοποιήσεων που βρίσκονται σε προετοιμασία και θα υλοποιηθούν το 2018 είναι οι: Eγνατία Οδός, ΟΤΕ (5%), ΕΥΑΘ (23%), ΕΥΔΑΠ (11%), ΔΕΗ (17%), ΔΑΑ (30%), ΕΛΠΕ (35%), ΔΕΣΦΑ (66%), ΔΕΠΑ (35%), μαρίνες, ΕΕΣΣΤΥ (100%) και διάφορα άλλα ακίνητα.

Σημαντικό στοιχείο της έκθεσης είναι ότι προετοιμάζεται η σταδιακή μεταβίβαση στο υπερταμείο περίπου 200.000 ακινήτων. Πρόκειται για ακίνητα που διαχειρίζονται τα υπουργεία και είναι πέραν των 70.000 ακινήτων που διαχειρίζεται η Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ). Τα ακίνητα αυτά, σύμφωνα με την έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, θα επεξεργαστεί η ειδική ομάδα εργασίας που συστάθηκε στη Γενική Γραμματεία Δημόσιας Περιουσίας και η οποία θα αναλάβει να καταγράψει το σύνολο της ακίνητης περιουσίας του ελληνικού Δημοσίου. Συνολικά επομένως το υπερταμείο θα διαχειριστεί περίπου 270.000 ακίνητα.

Τέλος, στην έκθεση διευκρινίζεται ότι στη θυγατρική του υπερταμείου Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών (ΕΔΗΣ) δεν θα μεταφερθούν οι νομικές οντότητες των ΛΑΡΚΟ και ΓΑΙΑΟΣΕ, αλλά τα περιουσιακά τους στοιχεία (ορυχεία, τρένα, ακίνητα κ.λπ.). Επίσης θα μεταφερθεί το 1% του ΟΤΕ με τρόπο που δεν θα τεθούν σε αμφισβήτηση τα δικαιώματα του ελληνικού Δημοσίου από τη συμφωνία μετόχων με την Deutsche Telekom.

Συντάκτης: Βαγγέλης Μανδραβέλης
Πηγή: kathimerini.gr