Δευτέρα, 10 Ιουλίου 2017

Τι αποκαλύπτουν τα "ψιλά γράμματα" των οικονομικών καταστάσεων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.


"Θολά" σημεία περιέχει η έκθεση οικονομικών αποτελεσμάτων για το 2016 που δημοσιοποίησε η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, όπως προκύπτει από την έρευνα που πραγματοποίησε το Capital.gr.

Η εταιρεία, που πρόκειται να μεταβιβαστεί στην ιταλική Ferrovie dello Stato Italiane,παρουσίασε το 2016 λειτουργική κερδοφορία (ebitda) 873,4 χιλ. ευρώ, μετά φόρων κέρδη 3,3 εκατ. ευρώ και τζίρο 60,8 χιλ. ευρώ.
Ωστόσο, η ετήσια οικονομική έκθεση του 2016 δημιουργεί εύλογα ερωτήματα για το εάν τα μεγέθη απεικονίζονται με ακρίβεια.

Θολά σημεία

Μία από τις πιο χαρακτηριστικές περιπτώσεις σχετίζεται με την αναδρομική αναμόρφωση των μεγεθών της χρήσης του 2015. Αν και πρόκειται για συνηθισμένη πρακτική, προκαλεί απορία το γεγονός ότι ένα από τα κονδύλια, που αναδιατυπώνονται, είναι τα ταμειακά διαθέσιμα, κάτι που σπάνια συμβαίνει τουλάχιστον σε ιδιωτικές εταιρείες.
Έτσι, τα διαθέσιμα (μετρητά – καταθέσεις) και ισοδύναμα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στις 31/12/2015 από 108.259.379 ευρώ, μετά την αναμόρφωσή τους, μειώνονται σε 108.010.401 ευρώ. Πώς, όμως, όπως αναρωτιούνται αναλυτές, είναι δυνατόν να γίνεται αναμόρφωση στα ταμειακά διαθέσιμα (δηλαδή τι υπάρχει στο ταμείο και σε τραπεζικούς λογαριασμούς), με δεδομένο ότι το ακριβές ύψος τους είναι εύκολο να προσδιοριστεί;
Αναφορά, στην ετήσια έκθεση, γίνεται και στη σύμβαση, που υπέγραψε το Δημόσιο με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, στις 17/12/2015, για τις Υπηρεσίες Γενικού Οικονομικού Συμφέροντος (ΥΓΟΣ). Τα δρομολόγια, δηλαδή, που εκτελεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε άγονες γραμμές για τα οποία προβλέπεται ετήσια επιδότηση ύψους 50 εκατ. ευρώ μέχρι και το 2020. Όπως σημειώνεται, η διοίκηση της επιχείρησης με επιστολές της προς το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων αιτείται την αποσαφήνιση των όρων της μεταξύ τους σύμβασης, καθώς και την αναδιαπραγμάτευση του ύψους της ετήσιας επιχορήγησης.
Ωστόσο, εάν η διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ζητά να αποσαφηνιστούν οι όροι της σύμβασης που υπογράφηκε στις 17 Δεκεμβρίου 2015 (ο τότε πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Θανάσης Ζηλιασκόπουλος είχε υποβάλει την παραίτησή του στις 8/12/2015), τότε πώς είναι βέβαιο ότι τα μεγέθη απεικονίζονται σωστά στις λογιστικές καταστάσεις;
Υπενθυμίζεται ότι ο προσδιορισμός του ύψους των αποζημιώσεων για τις ΥΓΟΣ είναι η βασική αιτία για την οποία δεν έχει, ακόμη, ολοκληρωθεί η πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην Ferrovie.
Ακόμη, η εταιρεία επιβαρύνεται με τόκους υπερημερίας, επειδή καθυστερεί να εξοφλήσει τις υποχρεώσεις της προς ξένα δίκτυα, τη στιγμή που διατηρεί (από την άνοιξη του 2015) τα ταμειακά διαθέσιμά της, ύψους 70 εκατ. ευρώ (31/12/2016), στην Τράπεζα της Ελλάδας.
Άξιο πρoσoχής είναι και το γεγονός ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ απορρόφησε την αύξηση του ΦΠΑ από 13% στο 24%, με αποτέλεσμα να χάσει έσοδα 5 εκατ. ευρώ το 2016, συγκριτικά με το 2015. Αλλά και οι απεργίες του 2016 και η κατάληψη της σιδηροδρομικής γραμμής της Ειδομένης από μετανάστες προκάλεσαν περαιτέρω απώλεια εσόδων.


Συντάκτης:  Δημήτρης Δελεβέγκος
Πηγή: capital.gr