Τετάρτη, 12 Ιουλίου 2017

ΟΙ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΕΧΟΥΝ ΟΝΟΜΑΤΕΠΩΝΥΜΟ.

Η Εγνατία Οδός Α.Ε. μετά την παραχώρηση της διαχείρισης του δρόμου, μαζί με την ΕΡΓΟΣΕ και την ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, μπορεί να αποτελέσουν μία εταιρία που θα αναλάβει το project management μεγάλων έργων στο εξωτερικό και θα αποτελέσει όχημα για πολλές ελληνικές εξωστρεφείς επιχειρήσεις.

Γράφει ο Στράτος Σιμόπουλος*

Η μεγάλη συζήτηση περί μεταρρυθμίσεων στη χώρα δεν πρέπει να γίνεται υποκριτικά και χωρίς περιεχόμενο.

Η σημερινή κυβέρνηση αναφέρεται συχνά στην προετοιμασία ενός σχεδίου ανάπτυξης, που θα υλοποιείται παράλληλα με το μνημόνιο. Τέτοιο σχέδιο όχι μόνο δεν έχουμε δει ακόμη, αλλά αντίθετα βλέπουμε δράσεις που ακυρώνουν προσπάθειες των προηγούμενων χρόνων.

Χωρίς να υποτιμώ καθόλου την ανάγκη η χώρα να έχει δημοσιονομική σταθερότητα, θέλω να τονίσω την ανάγκη μεταρρυθμίσεων στο κράτος, ώστε να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις για γρήγορη ανάκαμψη της οικονομίας και παράλληλη σημαντική μείωση της ανεργίας.

Η προηγούμενη κυβέρνηση έκανε παρόμοιες παρεμβάσεις που έφεραν και φέρνουν θέσεις εργασίας. Ενδεικτικά αναφέρω τα σύνθετα τουριστικά καταλύματα, την άρση του καμποτάζ, τις ιδιωτικοποιήσεις με αιχμή τα αεροδρόμια, την ταλαιπωρημένη περίπτωση του Ελληνικού και τις δεκάδες πωλήσεις εκτάσεων του Δημοσίου.

Παρακάτω θα επιχειρήσω να απαριθμήσω ορισμένες αναγκαίες μεταρρυθμίσεις – δράσεις, που θα φέρουν πολλές νέες θέσεις εργασίας σε πολλούς κλάδους της οικονομίας.

Πρώτη και μεγαλύτερη αναγκαία μεταρρύθμιση είναι η δημιουργία ενός Υπουργείου που θα συμπεριλάβει τις δράσεις υποδομών, χωροταξίας και περιβάλλοντος. Θυμίζω ότι η χωροταξία είναι υποδομή, ενώ τα θέματα του περιβάλλοντος δεν είναι τεχνικά, αλλά αναπτυξιακά. Η ενέργεια πρέπει να μεταφερθεί στο Υπουργείο Ανάπτυξης, ενώ οι μεταφορές ως φορτίο σε ένα νέο Υπουργείο το οποίο θα συμπεριλάβει και τη ναυτιλία.

Η Εγνατία Οδός Α.Ε. μετά την παραχώρηση της διαχείρισης του δρόμου, μαζί με την ΕΡΓΟΣΕ και την ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ, μπορεί να αποτελέσουν μία εταιρία που θα αναλάβει το project management μεγάλων έργων στο εξωτερικό και θα αποτελέσει όχημα για πολλές ελληνικές εξωστρεφείς επιχειρήσεις.

Επιτακτική ανάγκη αποτελεί και η δημιουργία μίας Διεύθυνσης Μεγάλων Έργων στο Υπουργείο Πολιτισμού.

Στην κατεύθυνση αυτή συμφωνώ με παλαιότερη πρόταση να περιληφθεί σε μια ενδεχόμενη συνταγματική αναθεώρηση, διάταξη που θα μειώνει τις υπερεξουσίες του πέμπτου τμήματος του Συμβουλίου της Επικρατείας.

Στο πεδίο των Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων μπορούμε να έχουμε έργα μεγάλων αναπλάσεων, ειδικά στα κέντρα των πόλεων που διαθέτουν βιομηχανικούς χώρους. Τα προγράμματα εξοικονόμησης ενέργειας, όχι μόνο για τα ιδιωτικά, αλλά και για τα δημόσια κτίρια, είναι εξαιρετικά σημαντικά, αν πάρουμε υπόψη ότι μέχρι το 2021 πρέπει ένας μεγάλος βαθμός των δημόσιων κτιρίων να είναι φιλικά προς το περιβάλλον. Και βέβαια, έχουμε και την αντισεισμική θωράκιση κυρίως για τα δημόσια κτίρια και για τα σχολεία όπου και εκεί υπάρχει «πεδίο δόξης λαμπρό». Μάλιστα, στον τομέα της σχολικής στέγης μπορούμε να έχουμε αύξηση του κατασκευαστικού έργου με τη χρησιμοποίηση δανείων από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

Η μετατροπή της Ελλάδος σε παγκόσμιο κέντρο συνδυασμένων μεταφορών είναι άλλο ένα σοβαρό θέμα που πρέπει να μας απασχολήσει και το οποίο επίσης θα φέρει δεκάδες χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας.

Η Ελλάδα και, κυρίως, η Βόρεια, μπορεί να διαδραματίσει για την Νότια και Ανατολική Ευρώπη ότι η Ολλανδία και το Ρότερνταμ για την Βορειοδυτική.

Εδώ, τα βήματα μέσα από τα μεγάλα έργα υποδομών της τελευταίας δεκαετίας έχουν γίνει. Η Εγνατία Οδός με τους κάθετους άξονες, οι υπόλοιποι μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι, το λιμάνι του Πειραιά και τα λιμάνια Ηγουμενίτσας, Καβάλας και Αλεξανδρούπολης, το Λιμάνι Θεσσαλονίκης μετά την ιδιωτικοποίηση, τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης και Χανίων, όπως και το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι αποτελούν ένα πολύ ισχυρό οπλοστάσιο. Δίπλα σε αυτά η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, έργα στη σιδηροδρομική Εγνατία, η οδική και σιδηροδρομική σύνδεση των λιμανιών και η αξιοποίηση του στρατοπέδου Γκόνου στη Θεσσαλονίκη αυξάνουν ακόμη περισσότερο τις προοπτικές. Άλλωστε, υπάρχει και η προωθούμενη από την Ευρωπαϊκή Ένωση πολιτική των διευρωπαϊκών δικτύων που ευνοεί μια τέτοια προσπάθεια.

Απαιτείται, όμως, άμεσα αξιοποίηση του νομοθετικού πλαισίου του 2014 για τη δημιουργία υποδομών εφοδιαστικής αλυσίδας (logistics) που η παρούσα Κυβέρνηση, έστω και με καθυστέρηση δυόμιση χρόνων, προχώρησε.

Στο χώρο της δημόσιας περιουσίας πρέπει να υπάρχει άμεση παρέμβαση, ώστε να μην εμπλέκονται σε περιοχές προς αξιοποίηση πολλοί δημόσιοι φορείς, όπως είναι το ΤΑΙΠΕΔ, η ΕΤΑΔ και οι Δήμοι. Το παράδειγμα της πλήρως αναξιοποίητης παραλίας της Καλαμαριάς στην Θεσσαλονίκη είναι χαρακτηριστικό, όπως άλλωστε συμβαίνει και με το υπόλοιπο θαλάσσιο μέτωπο του Θερμαϊκού.

Άλλο πεδίο που μπορεί να προσφέρει στην αύξηση της απασχόλησης είναι αυτός των μαρινών. Η απλοποίηση της αδειοδότησής τους είναι εκ των «ων ουκ άνευ» αναγκαία.

Προσωπικά, θεωρώ μια μεγάλη μεταρρύθμιση, την μεταφορά της Γενικής Γραμματείας Έρευνας και Τεχνολογίας στο Υπουργείο Ανάπτυξης από το Υπουργείο Παιδείας.
Στην χώρα μας, ακόμη, μπορούμε να εφαρμόσουμε επιτυχημένες πρακτικές άλλων χωρών για να αναπτύξουμε την οικονομία μας.
Στη Σερβία, παραδείγματος χάριν, έναν σημαντικό σήμερα προορισμό μεγάλων ξένων επενδύσεων, ισχύει ένα νομοθετικό πλαίσιο που επιτρέπει στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, να εκμισθώνουν ή ακόμη και να πωλούν, με μειωμένο τίμημα, εκτάσεις σε ιδιώτες, με την προϋπόθεση να γίνουν επενδύσεις, οι οποίες θα προκαλέσουν αύξηση κατά 1% της απασχόλησης στην περιοχή.
Η χώρα μας διαθέτει, ακόμη και σήμερα, παρά τα προβλήματα των μνημονίων, τεράστιες δυνατότητες αναξιοποίητες, η αξιοποίηση των οποίων απαιτεί μεταρρυθμίσεις χωρίς δημοσιονομικό κόστος.
Για τη Νέα Δημοκρατία αυτός ο στόχος αποτελεί κυρίαρχη προτεραιότητα.


* Στράτος Σιμόπουλος Πρώην Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Έργων.