Πέμπτη 13 Ιουλίου 2017

Γ. Μυλόπουλος: Κόβει... εισιτήριο για το εξωτερικό η Αττικό Μετρό.


Με ισχυρούς διεθνείς συμμάχους ετοιμάζεται να διεκδικήσει συμβάσεις στις αγορές της Μέσης Ανατολής και της Βαλκανικής η Αττικό Μετρό, όπως υποστηρίζει ο πρόεδρος της εταιρείας. 
Τι λέει για τη γραμμή 4 της Αθήνας και το μετρό Θεσσαλονίκης.
Μέχρι το τέλος του μήνα θα κληθούν να εκδηλώσουν ενδιαφέρον οι όμιλοι που ενδιαφέρονται για τη νέα γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας, με στόχο να αρχίσουν οι εργασίες για το πρώτο τμήμα να ξεκινήσουν το 2019. Ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό καθηγητής Γιάννης Μυλόπουλος υποστηρίζει πως υπάρχει σοβαρό ενδιαφέρον από ισχυρούς ευρωπαϊκούς και ελληνικούς ομίλους.

Εκτός από τα σχέδια επεκτάσεων του μετρό σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, ο κ. Μυλόπουλος τονίζει πως η διοίκηση της Αττικό Μετρό αποδίδει ιδιαίτερη σημασία στην επέκταση της εταιρείας εκτός συνόρων. Ετσι, θεωρεί πως θα αξιοποιηθεί η σημαντική τεχνογνωσία που έχει αναπτυχθεί τα τελευταία χρόνια, ειδικά όταν ήδη σχεδιάζονται νέα έργα μετρό σε γειτονικές χώρες της Μέσης Ανατολής και της Βαλκανικής. Μάλιστα η Αττικό Μετρό προχώρα και σε στρατηγική συνεργασία με διεθνή όμιλοι για την από κοινού διεκδίκηση τέτοιων συμβάσεων.

Πότε θα κατατεθούν τελικά οι προσφορές για το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 του μετρό Αθήνας; Εχετε συμφωνήσει για τη χρηματοδότηση με την ΕΤΕπ; Πότε πιστεύετε πως μπορεί να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός ώστε να ξεκινήσει το έργο;

Αυτή τη στιγμή δημοπρατείται εδώ στην Αθήνα, το μεγαλύτερο έργο υποδομής στην Ευρώπη συνολικού προϋπολογισμού 3,3 δις ευρώ και μάλιστα 17 χρόνια μετά την έναρξη της λειτουργίας του, το μετρό της Αθήνας συνεχίζει να επεκτείνεται δυναμικά. Παράλληλα, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) χρηματοδοτεί το έργο κατά 70% και δείχνει να εμπιστεύεται και την Ελλάδα και την Αττικό Μετρό ΑΕ.

Αυτό από μόνο του ως γεγονός έχει τη δική του αξία τόσο για την αξιοπιστία της εταιρίας, όσο και για την προοπτική της ελληνικής οικονομίας, καθώς πρόκειται για ένα πραγματικά μεγάλο αναπτυξιακό έργο, το οποίο θα τονώσει την οικονομία της Αθήνας κατά τη φάση της κατασκευής του και θα δώσει τη δυνατότητα σε 220.000 επιπλέον κατοίκους της Αττικής να έχουν πρόσβαση σε μέσο σταθερής τροχιάς.

Σύμφωνα με τον προγραμματισμό, η πρώτη φάση της προεπιλογής αυτού του μεγάλου έργου αυτή τη στιγμή είναι σε εξέλιξη ως το τέλος του τρέχοντος μήνα και μετά θα ακολουθήσει η αξιολόγηση των προσφορών, με στόχο στο τέλος του χρόνου να περάσουμε στη δεύτερη φάση της τεχνικής και οικονομικής προσφοράς, έτσι ώστε εντός του 2019 να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός και να επιλεγεί ο ανάδοχος, προκειμένου να ξεκινήσει το έργο. Ένα έργο, στο οποίο οι μεγαλύτερες κατασκευαστικές εταιρίες της Ευρώπης και της Ελλάδας έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για το διαγωνισμό.

Άλλωστε, η εκκίνηση του έργου θα πυροδοτήσει την ανάπτυξη στην τοπική οικονομία, όταν σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ, για κάθε 1 ευρώ που δαπανάται στον τομέα των μεγάλων έργων προστίθενται 1,8 ευρώ στο ΑΕΠ της χώρας, εκ των οποίων τα 0,4 πηγαίνουν στα ταμεία του κράτους. Καταλαβαίνετε, λοιπόν, ότι στην παρούσα συγκυρία η Γραμμή 4 μπορεί να αποτελεί μοχλό για την ανάκαμψη, αναδεικνύοντας και τον πρωτεύοντα ρόλο της Αττικό Μετρό στην εθνική αυτή προσπάθεια.

Ειδικά για το πρώτο τμήμα της γραμμής 4, θα προστεθεί τελικά ο ενδιάμεσος σταθμός μεταξύ Γαλατσίου και Κυψέλης;

Είναι ένα αίτημα των κατοίκων της περιοχής. Η Αττικό Μετρό είναι ανοιχτή σε εισηγήσεις και υποδείξεις κοινωνικών ομάδων και φορέων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τις οποίες στη συνέχεια ενσωματώνει στο σχεδιασμό της. Το ίδιο συμβαίνει και σε αυτήν την περίπτωση, καθώς το αίτημα των κατοίκων γίνεται αποδεκτό.

Με την επέκταση προς τον Πειραιά τι συμβαίνει; Ποιο είναι τελικά το χρονοδιάγραμμα;

Η επέκταση της γραμμής του μετρό προς Πειραιά είναι ένα έργο στρατηγικού χαρακτήρα, καθώς συνδέει με σύγχρονο τρόπο τις δύο πύλες εισόδου της Αττικής, δηλαδή το αεροδρόμιο με το λιμάνι. Το έργο εκτελείται αυτή τη στιγμή από μια μεγάλη κοινοπραξία ευρωπαϊκών εταιριών, με την ελληνική εταιρία J&P ΑΒΑΞ -4,92% Άβαξ να έχει αναλάβει το ρόλο του σχεδιασμού και της κατασκευής των έργων πολιτικού μηχανικού.

Είναι ένα έργο, το οποίο αντιμετώπισε πολλά τεχνικά προβλήματα, τα οποία έχουν προκαλέσει καθυστέρηση στην υλοποίηση του χρονοδιαγράμματός του. Σήμερα επιλύθηκαν και συνεχίζουν να επιλύονται τα τεχνικά προβλήματα και το έργο προχωρεί με νέο χρονοδιάγραμμα, σύμφωνα με το οποίο οι τρεις πρώτοι σταθμοί, «Αγία Βαρβάρα», «Κορυδαλλός» και «Νίκαια» θα δοθούν σε λειτουργία εντός του 2019, ενώ το σύνολο της γραμμής, δηλαδή οι υπόλοιποι τρεις σταθμοί «Μανιάτικα», «Πειραιάς», «Δημοτικό Θέατρο», θα παραδοθούν σε δεύτερο χρόνο.

Κυρίως, όμως ο στρατηγικός χαρακτήρας της γραμμής προς Πειραιά αντανακλά μια έντονη κοινωνική διάσταση, καθώς παρέχεται η δυνατότητα πρόσβασης σε ένα υπερσύγχρονο μέσο σταθερής τροχιάς σε μη προνομιούχες οικονομικά συνοικίες της Αττικής.

Στην Θεσσαλονίκη τώρα που ξεκόλλησε η κύρια γραμμή, τι σκέφτεστε για τις επεκτάσεις;

Κύριε Κόλλια, στην περίπτωση της βασικής γραμμής του μετρό Θεσσαλονίκης συνέβη ένα παράδοξο, να σταματήσει δηλαδή για τρία χρόνια ένα έργο με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση και αυτό συνέβη εν μέσω οικονομικής κρίσης. Η επανεκκίνησή του, λοιπόν, τον Μάρτιο του 2016 υπήρξε μια πολιτική απόφαση με στόχο τόσο την ποιότητα ζωής των πολιτών της Θεσσαλονίκης, όσο και την οικονομική ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής και επετεύχθη με θεσμικούς και οικονομικούς χειρισμούς, υπερβαίνοντας αντίξοες καταστάσεις που είχαν «κολλήσει» το έργο.

Κορυφαίο παράδειγμα το περίφημο δίλημμα «ή μετρό ή αρχαία», το οποίο είχε καθηλώσει τα έργα στον κεντρικότερο σταθμό, στο σταθμό «Βενιζέλου» σε απραξία. Η νέα αναπτυξιακή πολιτική της Αττικό Μετρό ΑΕ, υιοθετώντας το δόγμα «και μετρό και αρχαία» αξιοποιεί την εύρεση των αρχαιολογικών θησαυρών στη Θεσσαλονίκη με μια άλλη, αναπτυξιακή οπτική. Συγκεκριμένα, ο αρχαιολογικός πλούτος της πόλης που ανακαλύφθηκε εξαιτίας της κατασκευής του μετρό, από μειονέκτημα και αιτία καθυστέρησης του έργου μετατρέπεται σε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της πόλης, καθώς οι δύο κεντρικότεροι σταθμοί της βασικής γραμμής, δηλαδή οι σταθμοί «Αγίας Σοφίας» και «Βενιζέλου» με τον καινοτόμο σχεδιασμό τους και την ταυτόχρονη ανάδειξη των πολύ σημαντικών αρχαιολογικών ευρημάτων ανοίγουν νέους δρόμους οικονομικής ανάπτυξης, αναδεικνύοντας τους δύο αυτούς σταθμούς σε ισχυρά τοπόσημα διεθνώς. Με το έργο αυτό η πόλη επιλύει το χρόνιο, συγκοινωνιακό της πρόβλημα με έναν τρόπο, που αναβαθμίζει την ποιότητα της ζωής και το περιβάλλον, ενώ ταυτόχρονα βρίσκει την πολιτισμική της ταυτότητα, η οποία γίνεται το νέο αναπτυξιακό κίνητρο για την ευρύτερη περιοχή, καθώς τουρισμός, αγορά και επιχειρήσεις αναμένεται να τονωθούν από την καινοτόμο επιλογή συνύπαρξης τεχνολογίας και πολιτισμού.

Παράλληλα, από την επανεκκίνηση του έργου το 2016 μέχρι σήμερα, περισσότερα από 300 εκατομμύρια ευρώ έχουν επενδυθεί στην κατασκευή του, προσφέροντας μια τονωτική ένεση στην τοπική οικονομία. Το μετρό Θεσσαλονίκης, το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο, που υλοποιείται αυτή τη στιγμή στην πόλη, παράγει ήδη πολλαπλά οφέλη στην τοπική οικονομία, δημιουργεί νέες υπεραξίες και έχει προσφέρει 3.000 άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας στην τοπική αγορά.

Τώρα, που το έργο βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη, σχεδιάζονται τρεις νέες επεκτάσεις, δύο προς τις δυτικές συνοικίες και μία προς το αεροδρόμιο. Ειδικά για τη γραμμή προς αεροδρόμιο, δόθηκε μία λύση, αυτή της υπέργειας σύνδεσης της γραμμής προς Καλαμαριά με το αεροδρόμιο, η οποία επειδή ακριβώς θα κοστίσει λιγότερο και θα έχει συντομότερο χρόνο εκτέλεσης, δίνει και ρεαλιστικότερες προοπτικές στην εύρεση χρηματοδότησης και την υλοποίησή της.

Η διοίκηση της Αττικό Μετρό σχεδιάζει να αναλάβει έργα συμβούλου στο εξωτερικό; Σε ποιες περιοχές θα κινηθείτε;

Η χώρα στη σημερινή της κατάσταση έχει ανάγκη από ένα νέο, διευρυμένο μοντέλο βιώσιμης ανάπτυξης, προκειμένου αξιοποιώντας τα ανταγωνιστικά της πλεονεκτήματα, να οδηγηθεί σε μία αυτοδύναμη και δίκαιη με την έννοια της πρόσβασης όλων σε αυτή – και ιδίως των νέων- οικονομική ανάπτυξη.

Η τεχνογνωσία των Ελλήνων μηχανικών και το υψηλό επίπεδο εξειδίκευσης και εμπειρίας μιας δημόσιας εταιρίας, της Αττικό Μετρό ΑΕ, συνιστούν ένα συντριπτικό πλεονέκτημα της Ελλάδας σε μια εποχή, όπου πολλές χώρες στο ευρύτερο γεωγραφικό της περιβάλλον σκέφτονται ή ήδη σχεδιάζουν την κατασκευή συγκοινωνιακών έργων σταθερής τροχιάς σε μεγάλα αστικά τους κέντρα.

Η Αττικό Μετρό ΑΕ, επιδιώκοντας να συμβάλει στον μεγάλο στόχο της οικονομικής ανάπτυξης της χώρας εδώ και περισσότερο από ένα χρόνο με ένα νέο οργανόγραμμα και νέες δομές για τη στρατηγική ανάπτυξη της εταιρίας, αναζητά διεξόδους ανάληψης έργων παροχής υπηρεσιών συμβούλου, τόσο στις χώρες της Μέσης Ανατολής και της Μεσογείου, όσο και στα Βαλκάνια. Σήμερα η εταιρία για πρώτη φορά στα χρονικά, διεκδικεί με αξιώσεις τη συμμετοχή της σε έργα στις πρωτεύουσες και άλλες μεγάλες πόλεις των χωρών της ευρύτερης γεωγραφικής της περιοχής. Επιπλέον, μεγάλες διεθνείς τεχνικές εταιρίες διεκδικούν συνεργασία με την Αττικό Μετρό ΑΕ για την ανάληψη έργων διεθνώς. ΄Ηδη, διερευνώνται συνεργασίες στα νέα έργα που ξεκινούν με το Τελ Αβίβ, την Ιερουσαλήμ, τη Λευκωσία, το Αμάν, το Κάιρο και το Βελιγράδι.

Αυτή, λοιπόν, η στρατηγική ανοίγει νέους δρόμους επέκτασης της εταιρίας και δίνει νέες ευκαιρίες ενίσχυσης της ελληνικής οικονομίας, με τη δυναμική έξοδο σε νέες αγορές, αποβλέποντας στην εισροή κεφαλαίων άμεσα στην ελληνική οικονομία.

Συντάκτης: Φώτης Κόλλιας
Πηγή: euro2day.gr