Τρίτη 16 Μαΐου 2017

Τραγωδία στο Άδενδρο: “Έτσι είδαμε να φεύγει από τις γραμμές το μοιραίο τρένο”


Περιγράφουν στη “Θ” όσα έζησαν στο Άδενδρο ένας επιβάτης, οι δύο ένοικοι του σπιτιού που ισοπεδώθηκε και ο γείτονας που είδε όλη τη σκηνή της σιδηροδρομικής τραγωδίας


“Είδα ότι ερχόταν το τρένο προς το σπίτι. Δεν το σκεφτήκαμε πολύ. Μαζί με τον ξάδερφό μου βγήκαμε και πηδήξαμε από το μπαλκόνι. Ήταν σαν να έγινε σεισμός στο σπίτι”. Ο 21χρονος Γκερτς είδε τη μοιραία αμαξοστοιχία να πλησιάζει το σπίτι στο οποίο έμενε στο Άδενδρο Θεσσαλονίκης και να το διεμβολίζει.

Συγκλονισμένος από το σιδηροδρομικό δυστύχημα, που είχε συνέπεια τρία άτομα να χάσουν τη ζωή τους και άλλα δέκα να τραυματιστούν, εκ των οποίων δύο παραμένουν σοβαρά, τρέμει ακόμη προσπαθώντας να περιγράψει όσα συνέβησαν λίγα λεπτά πριν από τις 10 το βράδυ του Σαββάτου. “Δεν μπορώ να σου πω τι ακριβώς συνέβη, αν δεν το ζήσει κάποιος, δεν μπορεί να αντιληφθεί τι έγινε εκείνη την ώρα. Είδα μετά τους επιβάτες, αλλά δεν μπορούσα να βοηθήσω κανέναν, είχα παγώσει από το σοκ”.

Προσπαθώντας να περιγράψει στη “Θ” τα μοιραία δευτερόλεπτα της εισόδου της επιβατικής αμαξοστοιχίας στο ισόγειο του σπιτιού, καθώς ο ίδιος έμενε στον πρώτο όροφο, απ’ όπου πήδηξε, ανέφερε πως πρώτα άκουσε έναν θόρυβο από τις ράγες του τρένου και μετά είδε από το παράθυρο πως πλησίαζε στο σπίτι. Και οι δύο αντέδρασαν ψύχραιμα, καθώς πρόλαβαν και έφτασαν στην πόρτα και πήδηξαν στο κενό, χωρίς ευτυχώς να τραυματιστούν. Ο 21χρονος αλβανός μετανάστης ζούσε μαζί με τον 26χρονο ξάδερφό του στο σπίτι, όπου παλιότερα φιλοξενούσε οικογένειες του ΟΣΕ, που εργάζονταν εκεί. “Μας το νοικιάζουν, πιο πολύ για να φυλάμε όσα υλικά υπάρχουν στις αποθήκες. Έχει υλικά που τα προσέχουμε”, ανέφερε ο άνθρωπος που εγκαταστάθηκε εκεί, αφού ο σταθμός υπολειτουργεί σε σχέση με το παρελθόν.

Ο 26χρονος Μιρ χθες τα ξημερώματα μαζί με ομοεθνείς του επισκέφθηκε πάλι το σημείο του σιδηροδρομικού δυστυχήματος. “Τρόμαξα πολύ, ήταν έκρηξη, δεν μπορώ ακόμη να καταλάβω τι έγινε. Πηδήξαμε από το μπαλκόνι να σωθούμε”, ανέφερε σε σπαστά ελληνικά.

“Εσπασαν όλα”

Στη Θεσσαλονίκη χθες το πρωί ο 47χρονος Στέλιος Τσούλιας προσπαθούσε να συνέλθει από το σοκ. Επέβαινε στην αμαξοστοιχία Ιντερσίτι, που είχε ξεκινήσει από την Αθήνα με 70 επιβαίνοντες σύμφωνα με την ανακοίνωση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. “Είχαμε 2 – 3 λεπτά που είχαμε φύγει από το σταθμό στο Πλατύ Ημαθίας, που ήταν η τελευταία στάση πριν από τη Θεσσαλονίκη. Προτιμώ το τρένο, επειδή είναι πιο ασφαλές…”, ανέφερε μιλώντας στη “Θ”.
“Όλα έγιναν τόσο γρήγορα. Στην αρχή ακούσαμε έναν εκκωφαντικό μεταλλικό θόρυβο από τις γραμμές, μετά άρχισε να δονείται, στη συνέχεια να γέρνει το βαγόνι και μετά ακούσαμε το θόρυβο της σύγκρουσης στο σπίτι και όλα έπεφταν. Ακόμη και οι καρέκλες του βαγονιού ξεκόλλησαν από τη βάση τους. Ο κόσμος πανικοβλήθηκε, άρχισαν να φωνάζουν βοήθεια, δύο νεαροί νόμισαν ότι αιμορραγούσαν, δεν είχαν πάθει τίποτε, ήταν από το σοκ”.

Ο 47χρονος κάνει συχνά το συγκεκριμένο δρομολόγιο. “Από την εμπειρία μου ως επιβάτης δεν φάνηκε να τρέχει, ήταν ευθεία, όμως οι ειδικοί γνωρίζουν καλύτερα”, είπε.
Ευχαριστούσε τους κατοίκους οι οποίοι με κάθε μέσο βοήθησαν να απεγκλωβιστούν. “Στο βαγόνι μου, το τρίτο κατά σειρά, έσπασαν τα πάντα. Οι κάτοικοι με λοστούς, με σκεπάρνια, με βαριοπούλες έσπαζαν όσα τζάμια δεν είχαν καλυφθεί από πράγματα και μας βοήθησαν να βγούμε”, περιέγραψε. Ωστόσο εκφράζει έντονα παράπονα για τις σιδηροδρομικές αρχές. “Περιμέναμε μέχρι τις 12.30 τα μεσάνυχτα να δούμε πώς θα φύγουμε. Τελικά επιβιβαστήκαμε στον προαστιακό, άλλοι έφυγαν με δικά τους αυτοκίνητα. Στο σταθμό της Θεσσαλονίκης κανείς από τον ΟΣΕ δεν μας ρώτησε τίποτε. Ούτε ενδιαφέρθηκαν για εμάς. Μόνον η αστυνομία κράτησε τα στοιχεία μας”, είπε.

“Ετσι είδα το τρένο να φεύγει από τις γραμμές”

Πίσω στο Άδενδρο, περίπου μία ώρα μετά το συγκλονιστικό δυστύχημα, ο 78χρονος Γιώργος Μυλωνάς δεν έχει κουνηθεί από τη θέση του στην αυλή του σπιτιού του, ακριβώς δίπλα από το σπίτι του ΟΣΕ, από το ισόγειο του οποίου πέρασε η μηχανή της αμαξοστοιχίας. Το τραπέζι στο οποίο ακουμπά ο ηλικιωμένος τα χέρια του είναι κολλημένο στο μικρό τοίχο της αυλής. Στα δέκα μέτρα βλέπει τα “διπλωμένα” βαγόνια και αυτό που μπήκε μέσα στο διώροφο σπίτι.

“Πρώτα άκουσα μία αστραπή, κάτι έγινε με το ρεύμα και αμέσως μετά έγινε κάτι σαν έκρηξη. Είδα το τρένο να μπαίνει στο σπίτι. Πέρασε μέσα στο σπίτι το τρένο”, περιέγραψε συγκλονισμένος ο γέροντας. Τα ανατραπέντα βαγόνια είναι μία ανάσα από την αυλή του και το σπίτι εντάχθηκε από την πρώτη ώρα στην περίμετρο ασφαλείας της αστυνομίας, στην οποία επιτρεπόταν η είσοδος μόνον σε πυροσβέστες, διασώστες του ΕΚΑΒ και αστυνομικούς.
“Τα παιδιά που έμεναν στο σπίτι πήδηξαν από το μπαλκόνι. Άρχισαν να φωνάζουν, να τσιρίζουν, τρόμαξαν, ευτυχώς σώθηκαν”, λέει.

Ο 78χρονος μαζί με άλλους συγχωριανούς του ήταν από τους πρώτους που έσπευσαν να βοηθήσουν τους επιβάτες. Πήραν ό,τι είχαν στα σπίτια τους και έσπασαν τα τζάμια των βαγονιών που είχαν βγει από τις ράγες, για να απεγκλωβίσουν τους επιβάτες.

Κινητοποίηση – μαμούθ για το πρωτοφανές δυστύχημα

Όλα άρχισαν στις 9.40 το βράδυ λίγα μέτρα πριν από το σιδηροδρομικό σταθμό του Άδενδρου, περίπου 40 χιλιόμετρα δυτικά της Θεσσαλονίκης. Η αμαξοστοιχία Ιντερσίτι προσέγγιζε το τέρμα της διαδρομής, το σιδηροδρομικό σταθμό της Θεσσαλονίκης.
Περίπου 100 μέτρα πριν από το σπίτι στο οποίο κατέληξε το μοιραίο τρένο η μηχανή της αμαξοστοιχίας βγήκε από τις ράγες. Γρήγορα ακολούθησαν τα άλλα τέσσερα βαγόνια. Το βαγόνι-μηχανή ακολούθησε μία πορεία εκτός γραμμών με δεξιά κλίση και κατέληξε με μεγάλη ταχύτητα στο σπίτι του ΟΣΕ, όπου έμεναν οι δύο νεαροί μετανάστες. Διαπέρασε όλο το ισόγειο και βγήκε από την άλλη πλευρά του σπιτιού. Χαρακτηριστικό είναι πως όλος ο πρώτος όροφος στηρίζεται πλέον στο βαγόνι, καθώς όλα τα υποστυλώματα έδειχναν ότι καταστράφηκαν. Η εικόνα που έχει καταγραφεί αποτυπώνει το μέγεθος της καταστροφής. “Από αυτό φαίνεται η σφοδρότητα του χτυπήματος”, τονίζει σε δηλώσεις του ο αντιδήμαρχος Χαλκηδόνας Μαυρουδής Μηντσιούδης.

Τα δύο βαγόνια που ακολουθούσαν ανατράπηκαν έχοντας εκτροχιαστεί και αυτά, ενώ τα τελευταία δύο έγειραν επικίνδυνα, χωρίς να ανατραπούν, και επίσης βγήκαν από τις γραμμές. Από την κλίση των βαγονιών καταστράφηκε ο μεγάλος πυλώνας της ηλεκτροκίνησης λίγα μέτρα πριν από το σημείο από το οποίο άρχισε η μοιραία πορεία του τρένου. Το εντόπισαν στις 2 χθες τα ξημερώματα τα μέλη της πρώτης επιτροπής που άρχισε αμέσως να διερευνά τα αίτια του δυστυχήματος.

Το δυστύχημα εκτός των κατοίκων του Άδενδρου κινητοποίησε όλες τις υπηρεσίες. Στο σημείο έφτασαν αμέσως περιπολικό της αστυνομίας, η πυροσβεστική και τα πρώτα ασθενοφόρα του ΕΚΑΒ. “Όλη η δύναμη του κέντρου στη Θεσσαλονίκη είναι στο Άδενδρο”, λέει ο τηλεφωνητής του ΕΚΑΒ στη “Θ”. Το ίδιο συμβαίνει και με την πυροσβεστική, καθώς κινητοποιούνται δυνάμεις από την Πέλλα και την Ημαθία.

Οι προσπάθειες για τον απεγκλωβισμό του πληρώματος και των επιβατών είναι επίπονες. Ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας της πυροσβεστικής Κώστας Πουλτίδης μιλά για έρευνες σε άμορφη μάζα από σίδερα. Αυτό αφορά ειδικά τη μηχανή αλλά και το δεύτερο βαγόνι της αμαξοστοιχίας. Μέχρι τα ξημερώματα γίνονταν έρευνες ακόμη και από εκπαιδευμένο σκύλο της ΕΜΑΚ για τον εντοπισμό εγκλωβισμένων.

Ο απολογισμός είναι τραγικός. Ανασύρονται δύο νεκροί, ο 44χρονος μηχανοδηγός και ένας 50χρονος επιβάτης, γιατρός στο επάγγελμα, που υπηρετούσε στο Κέντρο Υγείας Κασσανδρείας σύμφωνα με την ανακοίνωση του υπουργείου Υγείας. Από τους έντεκα τραυματίες σύμφωνα με την καταγραφή της αστυνομίας επτά διακομίστηκαν σε νοσοκομεία της Θεσσαλονίκης. Χθες το πρωί ο 55χρονος ελεγκτής του ΟΣΕ, που ήταν σε ένα βαγόνι, δεν άντεξε στα τραύματά του και εξέπνευσε. Τρεις εκ των τραυματιών, 40, 41 και 43 χρόνων, εξακολουθούν να νοσηλεύονται στο “Παπανικολάου” και ένας στρατευμένος στο 424 στρατιωτικό νοσοκομείο.

Τον τραγικό απολογισμό συνόδευσε και ένα μακάβριο λάθος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που το βράδυ του Σαββάτου έσπευσε να ανακοινώσει ότι οι νεκροί είναι τέσσερις, σε αντίθεση με αστυνομία, πυροσβεστική και ΕΚΑΒ που μιλούσαν για δύο. Τις πρώτες πρωινές ώρες το λάθος διορθώθηκε με νέα ανακοίνωση της εταιρείας.

“Είναι μία τραγωδία”, δήλωσε, μόλις αντίκρισε τι ακριβώς συνέβη, ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας, που νωρίτερα είχε ενεργοποιήσει το μηχανισμό της Πολιτικής Προστασίας σε όλη την περιφέρεια λόγω του σιδηροδρομικού δυστυχήματος.

Θέλουν να βρουν μέχρι την Παρασκευή τα αίτια της τραγωδίας

Κλιμάκιο πραγματογνωμόνων από τις εμπλεκόμενες εταιρείες των σιδηροδρόμων εξετάζει τα αίτια της τραγωδίας στο Άδενδρο Θεσσαλονίκης. Οι πρώτες εκτιμήσεις ανέφεραν πως το Ιντερσίτι κινήθηκε με υπερβολική ταχύτητα για τα δεδομένα του συγκεκριμένου σταθμού και της γραμμής στην οποία μπήκε.
Τα μέλη της επιτροπής θα διαπιστώσουν με ποια ακριβώς ταχύτητα κινήθηκε το τρένο, όμως ήδη τα ερωτήματα που θέτουν γνωρίζοντες τα των σιδηροδρόμων είναι αρκετά. Όπως έλεγαν, η πρώτη γραμμή, αυτή που βρίσκεται ακριβώς δίπλα στο σταθμό του Άδενδρου, χρησιμοποιείται κυρίως από τοπικά τρένα, τα οποία κάνουν στάση και δεν αναπτύσσουν μεγάλες ταχύτητες. Το Ιντερσίτι πριν από την ανατροπή του κινήθηκε σε αυτή τη γραμμή, ενώ συνήθως αυτού του τύπου τα τρένα περνούν το σταθμό του Άδενδρου από τις άλλες.
Τεχνικοί μιλούν και για ενδεχόμενα προβλήματα με τη συντήρηση των γραμμών, τα οποία θα εξεταστεί εάν οδήγησαν στον εκτροχιασμό της αμαξοστοιχίας. “Ο ΟΣΕ δεν ανέφερε κανένα πρόβλημα με το δίκτυο”, δήλωσε ο κ. Τζιτζικώστας.

Το κλειδί των ερευνών βρίσκεται στο σημείο από το οποίο χάνεται ο έλεγχος και το τρένο βγαίνει από τις ράγες. Αυτό βρίσκεται περίπου πέντε μέτρα πριν από τον πυλώνα του ρεύματος του σταθμού. Δεν έγινε γνωστό εάν σε εκείνο το σημείο υπάρχει διασταύρωση γραμμών και αν ο μηχανοδηγός μείωσε ταχύτητα για αλλαγή γραμμής. Με εντολή πάντως του υπουργού Μεταφορών Χρ. Σπίρτζη η έρευνα θα ολοκληρωθεί την Παρασκευή, οπότε αναμένεται το πόρισμα. “Πρέπει οι συγγενείς των θυμάτων να μάθουν τι συνέβη”, είπε στη “Θ” ο 47χρονος επιβάτης του τρένου.
Πριν από τον έλεγχο της επιτροπής των σιδηροδρομικών έγινε έρευνα και από την αντιτρομοκρατική υπηρεσία και αποκλείστηκε κάθε σχετικό ενδεχόμενο.

Το καταραμένο σημείο των σιδηροδρόμων

Στην αυλή του σιδηροδρομικού σταθμού στο Άδενδρο υπάρχει ένα εκκλησάκι. Στήθηκε μετά το δυστύχημα του Οκτωβρίου του 2005. Τότε πάλι ένα τρένο Ιντερσίτι κινούταν προς την Αθήνα και λίγο πριν να φτάσει στο σταθμό, περίπου 100 μέτρα νωρίτερα, εκτροχιάστηκε. Από τα βαγόνια που ανατράπηκαν ανασύρθηκαν δεκατρείς τραυματίες, μεταξύ των οποίων και ένα βρέφος.

Το δυστύχημα, που σημειώθηκε στις 20 Οκτωβρίου, είχε προκαλέσει έντονες συζητήσεις για την κυκλοφορία των τρένων Ιντερσίτι, που αναπτύσσουν μεγάλες ταχύτητες σε ένα απαρχαιωμένο δίκτυο που δεν ανανεώνεται. Εργαζόμενοι του ΟΣΕ είχαν επισημάνει από τότε τους κινδύνους.

Συντάκτης:  Κώστας Καντούρης
Πηγή: makthes.gr
Φωτ: Αλέξανδρος Αβραμίδης