Δευτέρα 15 Μαΐου 2017

Ερωτήματα για το δυστύχημα στο Άδενδρο.

Ανεπαρκής συντήρηση του σιδηρόδρομου, ενώ πωλείται η -επιφορτισμένη με τη συντήρηση- εταιρεία του ΟΣΕ

Η “υπερβολική ταχύτητα” προβάλλεται από την πρώτη στιγμή ανεπισήμως και ανώνυμα ως η αιτία του δυστυχήματος με το τρένο στο Άδενδρο.

Προκαλεί εντύπωση η βιασύνη να αποδοθεί ο εκτροχιασμός αποκλειστικά σε “ανθρώπινο λάθος” πριν καν ανακοινώσει επισήμως το παραμικρό η επιτροπή εμπειρογνωμόνων του υπουργείου Μεταφορών, ενώ ο μηχανοδηγός και ο προϊστάμενος της αμαξοστοιχίας συγκαταλέγονται στους νεκρούς.

Προσεκτικός, ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ Κωνσταντίνος Πετράκης σε τηλεοπτικές δηλώσεις του το πρωί της Δευτέρας επισήμανε το γεγονός πως “όλα τα σύνθετα συστήματα όπως ο σιδηρόδρομος έχουν μια συγκυρία μεταξύ των παραγόντων που επηρεάζει την ασφάλεια. Ποτέ κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος ότι έχει επηρεάσει μια α, β, γ ή δ παράμετρος. Μπορεί να έχουν συμβάλει αρκετές παράμετροι».

Τα δεδομένα

Μέχρι στιγμής τα στοιχεία που συγκροτούν το παζλ του δυστυχήματος όπου σκοτώθηκαν τρεις άνθρωποι και τραυματίστηκαν έξι, εκ των οποίων οι δύο σοβαρά, έχουν ως εξής:

1. Είναι η πρώτη φορά που αμαξοστοιχία πέφτει πάνω σε σπίτι που βρίσκεται δίπλα στη σιδηροδρομική γραμμή.

2. Η ντιζελοκίνητη αμαξοστοιχία intersity που εκτελούσε το δρομολόγιο Αθηνών – Θεσσαλονίκης κινούνταν στη δεξιά γραμμή κι όχι στη μεσαία, όπως προβλέπει ο κανονισμός

3. Μήπως o μηχανοδηγός επέλεξε να κινηθεί στην κοντινή με τα σπίτια γραμμή γνωρίζοντας ότι η μεσαία και ασφαλέστερη είχε πρόβλημα συντήρησης;

4. Μια απλή αναζήτηση σε δημοσιευμένες ειδήσεις στο Διαδίκτυο δείχνει ότι γίνονται συχνά εκτροχιασμοί τρένων τα τελευταία χρόνια -στο Λιανοκλάδι, τον Άσπρο Κιλκίς, αλλά και στο Άδενδρο και αλλού.

"Προφητική" ανακοίνωση

Η γραμματεία Σιδηροδρομικών του ΠΑΜΕ, προειδοποιούσε με ανακοίνωσή της ήδη από τις 13 Ιανουαρίου 2017, με αφορμή τα σοβαρά προβλήματα που παρουσιάστηκαν στη σιδηροδρομική συγκοινωνία εξαιτίας τότε της κακοκαιρίας, ότι βρίσκεται σε εξέλιξη διαδικασία απαξίωσης του οργανισμού, με ανύπαρκτες ομάδες συντήρησης ώστε οι επενδυτές που ενδιαφέρονταν για τον ΟΣΕ να αγοράσουν όσο πιο φθηνά γίνεται.

“Όλοι μαζί (σ.σ. κυβερνήσεις και διοικήσεις) απαξίωσαν, εγκατέλειψαν, έκλεισαν περιφερειακά δίκτυα, έδιωξαν χιλιάδες εργαζόμενους και απέλυσαν (καταργώντας δραστηριότητες, π.χ. κλινάμαξες, φύλακες ισόπεδων διαβάσεων), διέσυραν και εξευτέλισαν εργαζόμενους προκειμένου να δικαιολογήσουν και να παρουσιάσουν ως μονόδρομο την ιδιωτικοποίηση και τη διάλυση του ενιαίου ΟΣΕ, αλλά και ταυτόχρονα να καλύψουν τις απαιτήσεις των "αγοραστών" για όσο πιο φτηνά γίνεται, αλλά και να είναι και επιδοτούμενοι...

Το φιλότιμο, η εντατικοποίηση και η υπερεργασία των ελάχιστων πλέον εργαζόμενων που απέμειναν, που αναγκάζονται να δουλεύουν ακόμη και με κίνδυνο της ζωής τους... δεν φτάνουν πλέον να καλύψουν την απρόσκοπτη καθημερινή λειτουργία του σιδηρόδρομου.

Αυτό, σε συνδυασμό με την παλαιότητα του τροχαίου υλικού, την έλλειψη προμήθειας σωστών ανταλλακτικών, δυσκολεύει ακόμη περισσότερο την κατάσταση. Ο ΟΣΕ (διαχειριστής υποδομής) δεν μπορεί πλέον να καλύψει τις βασικές ανάγκες συντήρησης δικτύου, ουσιαστικά δεν υπάρχουν ομάδες συντήρησης γραμμής.

Μοναδικό ενδιαφέρον των διοικήσεων των εταιρειών είναι να ετοιμάζουν τα προαπαιτούμενα που θέτουν οι "αγοραστές" μέσω ΤΑΙΠΕΔ ή υπουργείου, ώστε οι εταιρείες να είναι όσο περισσότερο γι' αυτούς κερδοφόρες”.

Σημειώνεται ότι ο ΟΣΕ έχει “σαλαμοποιηθεί” εδώ και χρόνια κι έχει κρατήσει μόνο τη διαχείριση της υποδομής.

Τα άλλα δύο κομμάτια του συγκροτούν: η ΤΡΑΙΝΟΣΕ η οποία έχει την ευθύνη για τις επιβατικές και εμπορικές μεταφορές και έχει αγοραστεί από τον οργανισμό ιταλικών σιδηροδρόμων, και:

Η Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού ΑΕ (ΕΕΣΣΤΥ).

Η τελευταία, συστάθηκε το 2013 και έχει περάσει εξ ολοκλήρου στο ΤΑΙΠΕΔ ώστε να πωληθεί. Η διαδικασία πώλησης άρχισε τον Οκτώβριο του 2016 και στις αρχές του 2017 δόθηκε δεύτερη παράταση στην υποβολή προσφορών και ως καταληκτική ημερομηνία ορίστηκε η 30η Ιουνίου.

Περίπου στις 40 μέρες μετά τους θανάτους δηλαδή...


Συντάκτης: Κωστής Κεκελιάδης
Πηγή: pressenger.gr