Πέμπτη, 18 Μαΐου 2017

Άδενδρο: Που στρέφεται η έρευνα της αρμόδιας επιτροπής.

Σε συνδυασμό αρνητικών παραγόντων, με πρώτο την ταχύτητα του τραίνου σε σχέση με την ανοχή της σιδηροδρομικής γραμμής, φαίνεται να αποδίδονται τα αίτια του τραγικού σιδηροδρομικού δυστυχήματος, το βράδυ του Σαββάτου στο Άδενδρο, που κόστισε τη ζωή τριών ανθρώπων.
Τριμερής επιτροπή εμπειρογνωμόνων ξεκίνησε χθες αυτοψίες προκειμένου να παραδώσει μέχρι την Παρασκευή το πόρισμα της για τα αίτια του δυστυχήματος ενώ ταυτόχρονα ξεκίνησαν οι εργασίες για την αποκατάσταση της γραμμής και την απομάκρυνση του εκτροχιασμένου συρμού. 
Οι εμπειρογνώμονες ανήκουν στις εταιρίες ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΟΣΕ και ΕΕΣΤΥ, που είναι αντίστοιχα υπεύθυνες για την κυκλοφορία, την υποδομή και τη συντήρηση του τροχαίου υλικού. Έχουν ήδη στα χέρια τους τον ταχογράφο και εκτιμάται ότι θα εξάγουν νωρίτερα τα συμπεράσματα τους, με πιθανότερο σενάριο το "ανθρώπινο λάθος", που θα εδράζεται όμως σε διάφορα δεδομένα. Οι αμαξοστοιχίες διέρχονται από το σταθμό του Άδενδρου, από την παρακαμπτήριο γραμμή, που είναι δίπλα στις αποβάθρες και όχι από την κύρια γραμμή, ώστε να διευκολύνεται η αποβίβαση των επιβατών που έχουν προορισμό το χωριό. Η αμαξοστοιχία Ιντερσιτι 58, ακολούθησε την παρακαμπτήριο γραμμή, αν και δεν προβλεπόταν να κάνει στάση στο Άδενδρο, διότι το ψαλίδι μένει πάντα κλειδωμένο σε αυτή την γραμμή, αφού δεν υπάρχει κλειδούχος να το αλλάζει χειροκίνητα, ούτε λειτουργεί η τηλεδιοίκηση. Στην παρακαμπτήριο η επιτρεπόμενη ταχύτητα είναι μέχρι 60 χλμ. την ώρα. Ενδεχομένως η αμαξοστοιχία να είχε μεγάλη ταχύτητα και να εκτροχιάστηκε στην κλείδωση (ψαλίδι) που οδηγεί στην παρακαμπτήριο. Ανάλογος εκτροχιασμός είχε συμβεί στις 20 Οκτωβρίου 2005, με 13 τραυματίες, όταν αμαξοστοιχία εισήλθε στην παρακαμπτήριο με ταχύτητα 160 χλμ.
Η επιτροπή εξετάζει ακόμη εάν ο μηχανοδηγός έλαβε, όπως έπρεπε, οδηγίες επιβράδυνσης και παράκαμψης, είτε από τον σταθμάρχη του κόμβου ΤΧ1 (Ελευθέριο-Κορδελιό), είτε από τον σταθμάρχη του Πλατέως, ανάλογα ποιος είχε αρμοδιότητα εκείνη την ώρα. Σημειώνεται ότι στον μηχανοδηγό και τον προϊστάμενο της αμαξοστοιχίας δίδεται από την αναχώρηση τους ένα υπόδειγμα δρομολογίου, στο οποίο περιγράφεται με λεπτομέρεια το ταξίδι, η ταχύτητα που πρέπει να αναπτύξει ο οδηγός σε κάθε σημείο της γραμμής, σε ποια τμήματα υπάρχουν προβλήματα και τι πρέπει να προσέχει. Στην πορεία λαμβάνει επιπλέον οδηγίες από τους σταθμάρχες. Η Επιτροπή επίσης, ερευνά το ενδεχόμενο δολιοφθοράς και προς τούτο εξέτασε τα ψαλίδια της γραμμής για να δει προς πια κατεύθυνση ήταν κλειδωμένα. Ακόμη, θα δει εάν δεν λειτουργούσαν τα φώτα της τηλεσήμανσης, όπως κατήγγειλαν σιδηροδρομικοί, γεγονός που είναι σύνηθες στο σιδηροδρομικό δίκτυο εδώ και πολλά χρόνια. 
Ένας ακόμη παράγοντας που εξετάζεται, χωρίς να έχει μεγάλη σημασία, σχετίζεται με την διαφορετική συμπεριφορά που έχει μια ηλεκτροκίνητη μηχανή έλξης από μια πετρελαιοκίνητη, όπως ήταν αυτή που έφερε η εκτροχιασθείσα αμαξοστοιχία. Η ηλεκτροκίνητη μηχανή επιβραδύνει ευκολότερα από την πετρελαιοκίνητη, δεδομένο που ενδεχομένως να αγνόησε ο μηχανοδηγός. Η κατάσταση της γραμμής, φυσικά είναι στο αντικείμενο διερεύνησης, αλλά η γραμμή του Άδενδρου είναι σχετικά νέα και δεν αντιμετώπιζε προβλήματα, σύμφωνα με μαρτυρίας. Θα εξεταστεί και η κατάσταση του τροχαίου υλικού. "Κάθε φορά που γίνεται δυστύχημα είτε στο σιδηρόδρομο είτε στα καράβια ή τα αεροπλάνα, υπάρχει μια συγκυρία πολλών παραγόντων που πρέπει να διερευνηθούν για να ξέρουμε με ακρίβεια τι είναι αυτό που έφταιξε, να αποδοθούν οι ευθύνες και να μην το ξανακάνουμε" δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ, Κωνσταντίνος Πετράκης, για το σιδηροδρομικό δυστύχημα. 
"Ευθύνη όλων είναι να εντοπιστούν τα ακριβή αίτια του δυστυχήματος και να φροντίσουμε ώστε να μην επαναληφθεί τέτοια τραγωδία στο μέλλον" δήλωσε ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολος Τζιτζικώστας. "Πολιτικό έγκλημα" χαρακτηρίζει το δυστύχημα ο επικεφαλής της Λαϊκής Ενότητας Παναγιώτης Λαφαζάνης. 
Υπενθυμίζεται ότι η αμαξοστοιχία I/C58 η οποία μετέφερε 70 επιβάτες και 5 άτομα προσωπικό και εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα - Θεσσαλονίκη, εκτροχιάστηκε στις 21.40' του Σαββάτου στο Άδενδρο, η μηχανή διαπέρασε ένα κτίριο σε απόσταση περίπου 100 μέτρων από το σημείο και τα βαγόνια ανατράπηκαν. Επί τόπου έχασαν τη ζωή τους δύο άτομα και το τρίτο εξέπνευσε την επόμενη ημέρα το πρωί στο νοσοκομείο. Άμεση ήταν η κινητοποίηση, στην οποία συμμετείχαν 28 διασώστες και 3 κινητές μονάδες του ΕΚΑΒ με γιατρούς, καθώς και 12 ασθενοφόρα οχήματα. Για τον απεγκλωβισμό των επιβατών επιχείρησαν ακόμα 21 οχήματα της πυροσβεστικής με 60 άτομα προσωπικό καθώς και 15 αξιωματικοί και 75 άντρες της αστυνομίας και της Τροχαίας.
Χθες το πρωί ξεκίνησαν οι εργασίες απομάκρυνσης των βαγονιών με γερανό ενώ έγιναν και οι ενέργειες για την κατεδάφιση του κτιρίου που διαπέρασε η μηχανή του τραίνου. 

Συντάκτης: Φώτης Κουτσαμπάρης
Πηγή: "Μακεδονία"