Σάββατο, 29 Απριλίου 2017

H Πάτρα δεν κινδυνεύει από το τραίνο.Τα αυτοκίνητα φράζουν την πρόσβαση στην παραλία.

Γράφει ο Κωνσταντίνος Μπρούσαλης*


Με το επιχείρημα ότι η επιφανειακή διέλευση του σύγχρονου τραίνου θα αποκόψει την Πάτρα από το παραλιακό της μέτωπο αξιώνονται πανάκριβα κι άχρηστα φαραωνικά έργα είτε για να «υπογειοποιηθεί» η γραμμή είτε για να εξοβελιστεί το τραίνο μακριά, πίσω κι έξω από την πόλη.
Όπως φάνηκε και από την τελευταία σύσκεψη των συλλογικών φορέων που συγκλήθηκε στην Πάτρα, σε αυτές τις απόψεις έχουν προσχωρήσει (αβασάνιστα πιστεύουμε) τόσο η ίδια η Δημοτική Αρχή της πόλης όσο και κάμποσοι μαζικοί φορείς.
 Χωρίς να εξεταστεί ουσιαστικά τι σημαίνει μια περιβαλλοντικά ήπια σιδηροδρομική διέλευση μέσα από την πόλη με τις δυνατότητες της σύγχρονης τεχνολογίας όπως έχει τεκμηριωθεί διεπιστημονικά από τη συνεργασία τριών Πανεπιστημίων (Πάτρας, Ζυρίχης και ΕΜΠ), ακούγονται φοβερά πράγματα για τείχη μπροστά στην πόλη κτλ. Έτσι το τραίνο, το κινούμενο σε ελεγχόμενη σταθερή τροχιά και με χαμηλή ταχύτητα (μέσα στην πόλη) δεν αντιμετωπίζεται ως φορέας πολιτισμού αλλά ως καταστροφικός εισβολέας. 
Ταυτόχρονα αποσιωπάται η πραγματική υποβάθμιση της πόλης από την πυκνή κι ανεξέλεγκτη οδική κυκλοφορία κι ότι τα αυτοκίνητα συνιστούν τον πραγματικό μετωπικό φράχτη απαγόρευσης της οριζόντιας επικοινωνίας προς το παραλιακό μέτωπο. Αυτό δηλαδή που συμβαίνει χαρακτηριστικά και στην παραλιακή λεωφόρο στην Αθήνα όπου είναι αδύνατο να τη διασχίσει κάθετα πεζός ή αυτοκίνητο άμα δεν διακοπεί η κυκλοφορία από τα φανάρια. 
Παρουσιάζουμε λοιπόν πάλι, φωτογραφικά ένα εφαρμοσμένο παράδειγμα από την ίδια τη χώρα μας. Πρόκειται για την αρμονική λειτουργική και αισθητική συνύπαρξη ενός μέσου σταθερής τροχιάς, σε διπλό διάδρομο με την απρόσκοπτη πρόσβαση των πολιτών στο παραλιακό μέτωπο του Σαρωνικού. Επισημαίνουμε επίσης ότι στις διαβάσεις τόσο των πεζών όσο και των αυτοκινήτων δεν χρησιμοποιούνται καθόλου μπάρες.
Σημειωτέον δε ότι η πυκνή κυκλοφορία των συρμών (ανά λίγα λεπτά) στο παράδειγμά μας στην Αθήνα δεν έχει καμιά σχέση με το μικρό ημερήσιο αριθμό δρομολογίων που προβλέπονται για την Πάτρα. 

*Οι φωτογράφιση έγινε από τον Αχαιό Ηλία Νικολόπουλο και το γράφοντα.





*Ο Κωνσταντίνος Μπρούσαλης είναι
Εκπαιδευτικός – ιστορικός συγγραφέας 
Επικεφαλής της Κίνησης Πελοποννησιακής Γραμμής «Σταθερή Τροχιά»