Δευτέρα, 17 Απριλίου 2017

Τρέχουν να σβήσουν τη φωτιά που άναψε ο «Άκτωρ».

Αποτέλεσμα εικόνας για Τρέχουν να σβήσουν τη φωτιά που άναψε ο «Άκτωρ».Πλήρης επιβεβαίωση του αποκαλυπτικού ρεπορτάζ της «ΜτΚ»

Σε πλήρη επιβεβαίωση του αποκαλυπτικού δημοσιεύματος της «Μακεδονίας» της προηγούμενης Κυριακής σχετικά με την επιστολή της αναδόχου κοινοπραξίας κατασκευής του μετρό προς την «Αττικό Μετρό Α.Ε.» προέβη ο πρόεδρος της εταιρείας. Σε επανειλημμένες δηλώσεις του ο Γιάννης Μυλόπουλος παραδέχθηκε την ύπαρξη της επιστολής, επιχειρώντας συγχρόνως να διασκεδάσει τις εντυπώσεις που δημιουργήθηκαν από την αποκάλυψη του περιεχομένου της, το οποίο εξέθεσε τόσο τον ίδιο όσο και τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη.

Υπενθυμίζεται ότι η ανάδοχος κοινοπραξία στην επίμαχη επιστολή, την οποία είχε αποστείλει στις 23 Μαρτίου στην «Αττικό Μετρό Α.Ε.», παρουσίαζε χρονοδιάγραμμα με βάση το οποίο το μετρό πρόκειται να ολοκληρωθεί το Φεβρουάριο του 2021. Ωστόσο, κι ενώ η επιστολή ήταν σε γνώση του υπουργού, καθώς και του προέδρου της «Αττικό Μετρό Α.Ε.», τόσο ο κ. Σπίρτζης όσο και ο κ. Μυλόπουλος μόλις δεκατρείς ημέρες μετά την παραλαβή της ισχυρίστηκαν από τη Θεσσαλονίκη πως το μετρό θα τεθεί σε δοκιμαστική λειτουργία το 2019.
Όμως η επιστολή αποκάλυπτε και ένα, ακόμη σημαντικότερο, ζήτημα, καθώς ούτε λίγο ούτε πολύ ανέφερε ότι από τον Ιανουάριο του 2016, όταν επανεκκινήθηκε το έργο, οι εργασίες εκτελούνται στο μιλητό, στη βάση μιας άτυπης συμφωνίας μεταξύ «Αττικό Μετρό Α.Ε.» και κοινοπραξίας, μιας και η σύμβαση παραχώρησης είναι ανενεργή, καθώς ο ανάδοχος έχει αιτηθεί τη διάλυσή της το Δεκέμβριο του 2014 και το αίτημά του παραμένει ακόμη σε εκκρεμότητα.

Το χρονοδιάγραμμα

Με αλλεπάλληλες δηλώσεις του ο κ. Μυλόπουλος επιβεβαίωσε την ύπαρξη της επιστολής, τονίζοντας ότι σε αυτήν περιλαμβάνεται πρόταση ενός χρονοδιαγράμματος των έργων, προσθέτοντας πως «για το χρονοδιάγραμμα γίνεται μία συζήτηση, μία διαπραγμάτευση με τον ανάδοχο. Αυτός ο οποίος τελικά θα πάρει την απόφαση και θα εγκρίνει το χρονοδιάγραμμα δεν είναι άλλος από την ‘Αττικό Μετρό’. Άρα όσα ως προτάσεις του αναδόχου αναφέρονται δεν μπορούν να θεωρούνται ως τετελεσμένα γεγονότα». Μάλιστα ο κ. Μυλόπουλος ανέφερε πως περίπου έναν μήνα μετά την αποστολή της επιστολής (σ.σ. ο μήνας συμπληρώνεται στις 23 Απριλίου!) ο ανάδοχος έχει αλλάξει το χρονοδιάγραμμα αυτό και πλέον συμφωνεί με τις ημερομηνίες τις οποίες έχουν δώσει και η διοίκηση της «Αττικό Μετρό» και ο υπουργός Μεταφορών. Ο κ. Μυλόπουλος διευκρίνισε πως «η επιστολή δίνει μέγιστα διαστήματα ολοκλήρωσης και λέει πως το έργο αυτό μπορεί να τελειώσει μέχρι το Φεβρουάριο του 2021, το οποίο σημαίνει ότι μπορεί να τελειώσει και το Σεπτέμβριο του 2020, εφόσον γίνουν άλλες διευθετήσεις». Ο κ. Μυλόπουλος διαβεβαίωσε παράλληλα πως οι παρατηρήσεις του αναδόχου που περιλαμβάνονταν στην επιστολή έχουν απαντηθεί και η θέση της κοινοπραξίας έχει αλλάξει.

Βεβαίως, παρότι προκλήθηκε από τη «Μ», ο πρόεδρος της «Αττικό Μετρό Α.Ε.» απέφυγε ώς και σήμερα να δώσει στη δημοσιότητα την απάντηση της εταιρείας προς τον ανάδοχο, καθώς και τα τελικά χρονοδιαγράμματα, που, όπως ισχυρίζεται, τα έχει αποδεχθεί η κοινοπραξία.

Εκκρεμείς διαιτησίες

Ο κ. Μυλόπουλος ισχυρίστηκε επίσης ότι ο ανάδοχος στην επιστολή του αναφέρει πως δέχεται να αποσύρει την αίτηση διάλυσης της σύμβασης την οποία είχε καταθέσει το 2014. Αποσιωπά ωστόσο ότι, για να συμβεί αυτό, θέτει ρητό όρο να παραιτηθεί συγχρόνως και η «Αττικό Μετρό» από τις αγωγές που έχει καταθέσει για την ακύρωση των διαιτητικών αποφάσεων. Η επιστολή διαψεύδει ακόμη έναν ισχυρισμό του προέδρου της «Αττικό Μετρό Α.Ε.», ότι δήθεν μεταξύ κυρίου του έργου και κοινοπραξίας δεν υπάρχει καμία πλέον αντιδικία. Ωστόσο ο ανάδοχος με σαφήνεια αναφέρει όλες τις εκκρεμούσες στη διαιτησία αιτήσεις του, χωρίς να υπολογίζονται οι προαναφερόμενες αγωγές της «Αττικό Μετρό Α.Ε.» σε βάρος του.

Με την σύμβαση στον πάγο

Πέρα όμως από τις διαφορετικές προσεγγίσεις μεταξύ «Αττικό Μετρό Α.Ε.» και αναδόχου όσον αφορά το χρόνο ολοκλήρωσης του έργου, το σημαντικότερο ζήτημα που αποκαλύπτεται από την επίμαχη επιστολή είναι το γεγονός ότι το έργο εκτελείται εδώ και δεκαπέντε μήνες, χωρίς να υπάρχει ενεργή σύμβαση. «Εκτελούνται συγκεκριμένες εργασίες δυνάμει προσωρινών χρονοδιαγραμμάτων, τα οποία έχουμε αμφισβητήσει με ενστάσεις και αιτήσεις διαιτησίας», αναφέρει στην επιστολή του ο ανάδοχος. Δηλαδή εξελίσσεται ένα δημόσιο έργο, το οποίο εκτελείται, χωρίς να υπάρχει ενεργή σύμβαση. Ακριβώς γι’ αυτό το λόγο και ο ανάδοχος ζητά επιμόνως στην επιστολή του να αναλάβει η «Αττικό Μετρό Α.Ε.» την πρωτοβουλία, ώστε όσα έγιναν τους τελευταίους δεκαπέντε μήνες, «να λάβουν την έγκριση από κάθε αρμόδια αρχή». Το πολύ σοβαρό αυτό ζήτημα ο κ. Μυλόπουλος παρά τις αλλεπάλληλες δηλώσεις του απέφυγε επιμελώς να το θίξει. Να πει δηλαδή με ποιον τρόπο και βάσει ποιας σύμβασης δόθηκαν δεκάδες εκατομμύρια ευρώ στον ανάδοχο το τελευταίο δεκαπεντάμηνο. Και επίσης μιας που, όπως ισχυρίζεται, έχουν συμφωνήσει σε όλα με τον ανάδοχο, να πει στους Θεσσαλονικείς πόσο πάνω από τα αρχικώς προϋπολογισθέντα 926 εκατ. ευρώ θα κοστίσει τελικά το έργο του μετρό.

Το δημοσίευμα της «Μ» στη Βουλή

Με αφορμή το δημοσίευμα της «ΜτΚ» ο βουλευτής Θεσσαλονίκης της Νέας Δημοκρατίας Κώστας Γκιουλέκας κατέθεσε ερώτηση προς τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη με τίτλο «Ορίζοντας το 2012 και πέρα; Διαψεύδονται οι ισχυρισμοί Σπίρτζη για το 2019». Ο αναπληρωτής τομεάρχης Εσωτερικών, υπεύθυνος για θέματα Μακεδονίας-Θράκης της ΝΔ, ρωτά τον υπουργό «γιατί απέκρυψε την επιστολή της αναδόχου κοινοπραξίας, η οποία διαβεβαιώνει ότι το μετρό Θεσσαλονίκης δεν πρόκειται να τεθεί σε λειτουργία πριν από το 2021; Για ποιον λόγο ο αρμόδιος υπουργός και ο πρόεδρος της ‘Αττικό Μετρό Α.Ε.’ διαβεβαίωναν τους Θεσσαλονικείς ότι το έργο θα ξεκινήσει τη δοκιμαστική λειτουργία του το 2019 και θα δοθεί στην κοινή χρήση το 2020;». Η ερώτηση του κ. Γκιουλέκα προκάλεσε την ενόχληση του κ. Μυλόπουλου, ο οποίος του επιτέθηκε λέγοντας: «Να κάνει όσες επερωτήσεις θέλει. Να μην ξεχνάμε ότι ο κ. Γκιουλέκας είναι βουλευτής μιας κυβέρνησης στις μέρες της οποίας σταμάτησε το έργο και καταταλαιπώρησε τους Θεσσαλονικείς. Το να εγκαλούν αυτοί εμάς που το ξεκινήσαμε για ενδεχόμενη καθυστέρηση δύο μηνών το 2020 είναι ο ορισμός του θράσους και του λαϊκισμού».

Συντάκτης:  Νίκος Ηλιάδης
Πηγή: makthes.gr