Δευτέρα, 24 Απριλίου 2017

Ώρα μηδέν για το τρένο-Όχι άλλη καθυστέρηση ζητούν από τον Δήμο οι παραγωγικοί φορείς της Πάτρας.

Στο σημείο «μηδέν» παραμένει η υπόθεση του τρένου για την Πάτρα, καθώς από την μία πλευρά, η Δημοτική Αρχή αρνείται τις τρεις προτάσεις του Υπουργείου Υποδομών και από την άλλη, η αχαϊκή πρωτεύουσα και το λιμάνι της παραμένουν χωρίς το κύριο αναπτυξιακό τους «όπλο».
Εδώ και δεκαετίες η Πάτρα βρίσκεται χωρίς σύγχρονο τρένο, αποκομμένη από τους δρόμους της ανάπτυξης, με αποτέλεσμα οι παραγωγικοί φορείς να θέτουν το αίτημα ψηλά στην ατζέντα των διεκδικήσεών τους από την τοπική, αλλά και την κεντρική εξουσία.

Εξάλλου, τα χρονικά περιθώρια έχουν στενέψει, καθώς από τον περασμένο Ιανουάριο έχουν κατατεθεί οι προτάσεις του Υπουργείου και τέσσερις μήνες μετά ανοίγει η διαβούλευση με κάθε φορέα να καταθέτει και τη δική του πρόταση και το θέμα του τρένου να εξακολουθεί να βρίσκεται εκτός τροχιάς, σε… κινούμενη άμμο!

Η απόφαση της Δημοτικής Αρχής να πει «όχι» και στις τρεις προτάσεις που έχει καταθέσει το Υπ. Υποδομών και να επιμείνει στην περιμετρική όδευση εκτιμάται από τους παραγωγικούς φορείς πως θα επιφέρει νέα καθυστέρηση και ίσως χαθεί η ευκαιρία το σύγχρονο τρένο να φθάσει στην Πάτρα.

Ήδη, στην προχθεσινή σύσκεψη κατατέθηκε η κραυγή αγωνίας των παραγωγικών τάξεων της περιοχής, οι οποίες θεωρούν πως το τρένο θα επιφέρει ανάπτυξη, δηλαδή θα ενισχυθεί η τοπική οικονομία και θα δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας, ζητήματα μείζονος σημασίας στην παρατεταμένη περίοδο ύφεσης που διανύουμε…

Ν. Κοντοές: «Λιμάνι χωρίς μεταφορές δεν έχει προοπτική»

«Από το 2003 είχαμε επισημάνει ως ΤΕΕ/ΤΔΕ την έλλειψη των δικτύων στη Δυτική Ελλάδα, τόσο του τρένου όσο και του φυσικού αερίου, με αποτέλεσμα την αποβιομηχάνιση της περιοχής. Είχαμε ζητήσει από την πολιτεία να τα προωθήσει. Έχουν περάσει από τότε δεκατέσσερα χρόνια και είμαστε ακόμα στο ίδιο σημείο… Οι άξονες δικτύωσης δείχνουν ότι γρήγορα μετατρέπονται σε άξονες ανάπτυξης! Πρέπει το ταχύτατο δυνατόν, ανεξάρτητα από οποιαδήποτε πολιτική προσέγγιση, τα δίκτυα που είναι ατελή να ολοκληρωθούν», είπε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΠΑ Νίκος Κοντοές, κατά την παρέμβαση που έκανε στην προχθεσινή σύσκεψη φορέων που συγκάλεσε η Δημοτική Αρχή στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης για τον τρόπο διέλευσης της νέας σιδηροδρομικής γραμμής από τον πολεοδομικό ιστό της πόλης.

Έκρουσε παράλληλα τον κώδωνα του κινδύνου λέγοντας πως για το λιμάνι της Πάτρας δεν υπάρχει προοπτική, εάν δεν υπάρχει σύνδεση με σύγχρονο σιδηροδρομικό δίκτυο.

«Λιμάνι χωρίς εμπορευματικές μεταφορές δεν έχει προοπτική» ανέφερε, τη στιγμή που η επιβατική κίνηση βαίνει μειούμενη (από 800.000 αναχωρήσεις το 2004 έφθασαν σε 220.000 το 2016) ενώ δεν φαίνεται ορατή ανάκαμψη.

Ο πρόεδρος του ΟΛΠΑ υπογράμμισε πως «το τρένο φθάνει στην Πάτρα επειδή υπάρχει το λιμάνι», τονίζοντας πως είναι ένα από τα πέντε της χώρας (μαζί με Πειραιά, Ηγουμενίτσα, Ηράκλειο και Θεσσαλονίκης), τα οποία είχαν χαρακτηριστεί ως κόμβος στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών και μπορεί να διεκδικεί πόρους από ευρωπαϊκά προγράμματα.

Γ. Τελώνης: «Θα πρέπει να χάσουμε κι άλλο χρόνο;»

Την αγωνία του εξέφρασε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Τουριστικών Γραφείων Δυτικής Ελλάδας Γιώργος Τελώνης, καθώς ήδη έχει χαθεί αρκετός πολύτιμος χρόνος και το μεγάλο αναπτυξιακό έργο της πόλης βρίσκεται εκτός τροχιάς υλοποίησης.

«Τι θα πρέπει να κάνουμε, από τη στιγμή που αποκλείεται η επιθυμητή για μας επιλογή; Θα πρέπει να συνεχίσουμε να κυνηγάμε μια ανέφικτη διεκδίκηση ή θα πρέπει να στραφούμε στην αναζήτηση εναλλακτικών ρεαλιστικών λύσεων, προκειμένου να μη χάσουμε κι άλλο πολύτιμο χρόνο; Γιατί θα πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι όσο αναλωνόμαστε σε ατέρμονες συζητήσεις βάζοντας τον πήχη τόσο ψηλά που να μην μπορούμε να τον περάσουμε, τόσο καθυστερούμε. Και όσο καθυστερούμε βγαίνουμε χαμένοι, εφόσον υπολειπόμαστε σ’ ένα τόσο σημαντικό έργο υποδομής, όπως έχει συμβεί στο παρελθόν και με όλα τα μεγάλα αναπτυξιακά έργα. Άποψή μας είναι ότι έφθασε η ώρα της συνεννόησης. Επιβάλλεται να συζητήσουμε ως τοπική κοινωνία και να συνεννοηθούμε μεταξύ μας για να διαμορφώσουμε μια ενιαία γραμμή όχι για το τρένο που θα θέλαμε να έχουμε, αλλά τελικά για το τρένο που μπορούμε να έχουμε. Καθιστώντας βέβαια σαφές ότι δεν θα αποδεχθούμε καμία λύση χωρίς τη σύμφωνη γνώμη της πόλης. Ας καταλήξουμε όμως σε κάποια βασικά σημεία που να συνθέτουν μια εφικτή αντιπρόταση», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Τελώνης. Και κατέληξε με έμφαση πως καλούμαστε να επιλέξουμε αυτήν την λύση που συνδυάζει τα προσδοκώμενα αποτελέσματα με το εφικτό…

Β. Αϊβαλής: «Το καλύτερο για την πόλη μας»

«Όλοι μαζί και όχι αποσπασματικά να διεκδικήσουμε το καλύτερο για τον τόπο μας», τόνισε ο πρόεδρος του ΤΕΕ/ΤΔΕ Βασίλης Αϊβαλής εκφράζοντας πως το ΤΕΕ τάσσεται σαφώς υπέρ της υπογειοποίησης του τρένου, από τον Άγιο Διονύσιο μέχρι και τον Αγ. Ανδρέα, σημειώνοντας πως υπάρχει η δυνατότητα επέκτασης της υπογειοποίησης από την Αγυιά μέχρι τον Αγ. Ανδρέα. Σημείωσε πως αυτή η λύση θα διασφαλίσει και τη λειτουργία του προαστιακού με στόχο να φθάσει μέχρι την Κ. Αχαΐα, αλλά και το Αίγιο.

Π. Θωίδης: «Έργο πνοής για την οικονομία»

Ο Πολυχρόνης Θωίδης εκ μέρους του Εμπορικού και Εισαγωγικού Συλλόγου Πατρών ανέφερε πως ο σύγχρονος και ασφαλής σιδηρόδρομος πρέπει να έρθει στην Πάτρα και να επεκταθεί μέχρι και την Καλαμάτα, αναδεικνύοντας τον μητροπολιτικό χαρακτήρα της αχαϊκής πρωτεύουσας. Τόνισε πως «η υπογειοποίηση είναι απαραίτητη» και τόνισε πως το σύγχρονο τρένο είναι έργο πνοής που θα συμβάλει ώστε να βγούμε από τον οικονομικό μαρασμό, εφόσον θα συνδεθεί με το λιμάνι, τον Άραξο και την ΒΙΠΕ. Τέλος, τόνισε πως δεν θα πρέπει να βάζουμε προσχηματικά διλήμματα ιδίως αυτήν την μνημονιακή εποχή, γιατί τα μεγάλα αναπτυξιακά έργα που έχει ανάγκη ο τόπος μας δεν θα γίνουν.

Σ. Νικολάου: «Σύνδεση με λιμάνι και ΒΙΠΕ»

Η πρόεδρος του ΕΚΠ Σταυρούλα Νικολάου ανέφερε πως «είμαστε υπέρ της έλευσης ενός σύγχρονου σιδηρόδρομου και υπέρ της υπογειοποίησης, της σύνδεσής του με το λιμάνι, τη ΒΙΠΕ και τον Άραξο. Παράλληλα, διεκδικούμε και την έλευση του φυσικού αερίου».

Κ. Πελετίδης: «Σχεδιάζουμε σε βάθος δεκαετιών»

Ο δήμαρχος Πατρέων, Κώστας Πελετίδης, κλείνοντας τις εργασίες της προχθεσινής σύσκεψης ανέφερε: «Ήταν χρήσιμη η συνάντηση. Κάναμε μια πρώτη ανταλλαγή απόψεων. Είναι καλοδεχούμενες οι όποιες προτάσεις. Εμείς, όταν σχεδιάζουμε, οφείλουμε να σχεδιάζουμε με προοπτική βάθους δεκαετιών. Η κυβέρνηση πρέπει να πάρει το μήνυμα. Ως Δημοτική Αρχή θα υπερασπιστούμε την πόλη μας. Καθορίζουμε τη στάση μας από τη σκοπιά της υπεράσπισης των αναγκών, των δικαιωμάτων, της ζωής της λαϊκής οικογένειας. Ανάγκες που έχουν να κάνουν με την ποιότητα ζωής, την αναψυχή, την πρόσβαση στη θάλασσα. Ο λαός θα κινητοποιηθεί να ανατρέψει σχεδιασμούς που θυσιάζουν την ποιότητα ζωής του στον βωμό της καπιταλιστικής ανάπτυξης. Θα μας δοθεί η ευκαιρία να συζητήσουμε το θέμα διεξοδικά στο Δημοτικό Συμβούλιο».

Υπενθυμίζουμε ότι ο Κ. Πελετίδης δήλωσε πως είναι αντίθετος ο Δήμος στην επιφανειακή διέλευση μέσα από τον πολεοδομικό ιστό της Πάτρας με οποιοδήποτε τρόπο και πως τάσσεται υπέρ της περιμετρικής παράκαμψης, με κάθετη σύνδεση του Λιμανιού στο ύψος του ΟΛΠΑ, στην Πειραϊκή-Πατραϊκή και στη Βιομηχανική Ζώνη, ζητώντας όμως να γίνει μελέτη αμφισβητώντας ευθέως το κόστος των 750 εκατ. ευρώ που επικαλείται η ΕΡΓΟΣΕ.

Εξήγησε μάλιστα και γιατί δεν είναι ικανοποιημένος από την πρόταση του Υπουργείου που αναφέρεται σε περιμετρική χάραξη, καθώς δεν αναιρεί την κατασκευή του τμήματος Κανελλοπούλου-Άγ. Διονύσιος, ούτε την πλήρη αναβάθμιση της επίγειας γραμμής Άγ. Διονύσιος-Νέο Λιμάνι-Ροΐτικα.

Στο ίδιο μήκος κύματος και η πλειοψηφία των εκπολιτιστικών συλλόγων της πόλης, οι οποίοι εξέφρασαν έντονους φόβους για υποβάθμιση της ποιότητας ζωής τους και των περιουσιών τους από την υπογειοποίηση της γραμμής στην υπάρχουσα χάραξη, έκαναν λόγω για εγκιβωτισμό συνοικιών και ζήτησαν από τη Δημοτική Αρχή να τεθεί στο επίκεντρο ο άνθρωπος.

Νικολάου- Καυκάς: Πολιτικοί λεονταρισμοί

Οι δημοτικοί σύμβουλοι, Ανδρέας Νικολάου και Γιώργος Καυκάς καλούν τη δημοτική Αρχή καλούν τη δημοτική Αρχή να επιστρέψει στην πραγματικότητα και να εγκαταλείψει τους ανέξοδους πολιτικούς λεονταρισμούς, για τους οποίους ο λογαριασμός θα πέσει στο τέλος στις πλάτες των πολιτών της Πάτρας.

Όπως αναφέρουν «το δυστύχημα δεν είναι ότι στο θέμα του τρένου η δημοτική Αρχή έχει μείνει μόνη της με μία πρόταση η οποία στερείται λογικής και επιχειρημάτων, με την πλειοψηφία της κοινωνίας και των φορέων είναι απέναντι της. Το δυστύχημα είναι, ότι με τις εμμονές της υποθηκεύει το μέλλον της πόλης».

Πηγή: patratora.gr