Πέμπτη, 27 Απριλίου 2017

Υστατη μάχη για τη διατήρηση ελέγχου των ΔΕΚΟ που περνούν στο υπερταμείο.


Μεταξύ των ΔΕΚΟ που θα περάσουν στο υπερταμείο είναι και η εταιρεία Αττικό Μετρό.

Oι κανόνες απεμπλοκής της κυβέρνησης από τη λειτουργία και διαχείριση επιχειρήσεων που ανήκουν στο Δημόσιο και ο βαθμός επιρροής που θα διατηρήσουν οι εκάστοτε ασκούντες την εκτελεστική εξουσία είναι δύο από τα μεγάλα ζητήματα της διαπραγμάτευσης με τους θεσμούς.

Και αυτό, διότι η συζήτηση δεν εξαντλείται στο ποιοι οργανισμοί του Δημοσίου και ποια ποσοστά του κράτους σε σημαντικές και μη επιχειρήσεις θα περάσουν στην ΕΕΣΠ - Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε. (Hellenic Company of Assets and Participations - HCAP), δηλαδή το υπερταμείο. Η ουσία της συζήτησης έχει να κάνει με το κατά πόσον θα μπορέσει να διατηρηθεί κάποιος έλεγχος της εκάστοτε κυβέρνησης επί αυτών, όπως στον διορισμό διοικήσεων, στην ευρύτερη στελέχωσή τους, ακόμα και στην αναπτυξιακή αλλά και τιμολογιακή τους πολιτική. Ειδικά σε κρίσιμες κοινωφελείς επιχειρήσεις. Αλλά το ποιες είναι κρίσιμες και ποιες όχι και το πόση επιρροή θα έχει η κυβέρνηση, όπως και με ποιον μηχανισμό θα την ασκεί, παραμένουν ορθάνοιχτα ζητήματα.

Αλλά όσοι παρακολουθούν με πιο ψύχραιμο μάτι την εν εξελίξει (από το φθινόπωρο του 2015) γέννηση του υπερταμείου εκτιμούν πως πρόκειται για μια από τις μεγαλύτερες και πιο σαρωτικές μεταρρυθμίσεις που καλείται να προωθήσει η χώρα. Και μάλιστα μια κυβέρνηση που έχει ισχυρή άποψη υπέρ του κρατισμού, καλώς ή κακώς νοουμένου. «Επί της ουσίας οι δανειστές επιχειρούν να κόψουν τον ομφάλιο λώρο του πελατειακού κράτους που γεννά συντεχνίες, κλειστά επαγγέλματα, υπεράριθμες και συχνά ακατάλληλες επανδρώσεις και κάθε λογής παθογένειες και συνδιαλλαγές», υποστηρίζουν ορισμένοι.

Την ίδια ώρα όμως «παίζεται» και η τύχη του ΤΑΙΠΕΔ. Θυγατρική της ΕΕΣΠ, αλλά η διάρκεια ζωής του, σύμφωνα με τον ιδρυτικό νόμο του, λήγει το καλοκαίρι και οι Eυρωπαίοι δανειστές πιέζουν για νομοθέτηση τριετούς παράτασης, με την ελληνική πλευρά να εμφανίζεται να θέλει βραχύτερο βίο. Αλλά και η σημερινή διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, από την οποία λείπουν δύο από τα τρία μελή του διοικητικού συμβουλίου, αφενός τελεί υπό αξιολόγηση αφετέρου χρειάζεται λύση για τη θέση του προέδρου, καθώς η εξάμηνη θητεία του εκτελώντος χρέη προέδρου μετά την υπουργοποίηση Πιτσιόρλα, Αντ. Λεούση, λήγει τις επόμενες ημέρες. Και επ’ αυτού οι αποφάσεις εκκρεμούν.

Οσον αφορά το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων του ΤΑΙΠΕΔ, αυτό επίσης παραμένει υπό συζήτηση, με τους Eυρωπαίους να θέλουν να παραμείνουν εντός τα δέκα περιφερειακά λιμάνια και την κυβέρνηση να επιδιώκει τη μεταφορά τους στην Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών (ΕΔΗΣ). Είναι η μία εκ των τεσσάρων θυγατρικών του υπερταμείου (οι άλλες είναι το ΤΧΣ, το ΤΑΙΠΕΔ και η ΕΤΑΔ), στην οποία περνούν ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, Κτιριακές Υποδομές, ΕΛΒΟ, Αττικό Μετρό, ΔΕΗ, ΟΑΣΑ, ΟΣΥ, ΣΤΑΣΥ, ΟΣΕ, ΟΑΚΑ, ΕΛΤΑ και περί τα 70.000 ακίνητα της ΕΤΑΔ, όπως άλλωστε και όσες επιπλέον επιχειρήσεις και συμμετοχές αποφασιστούν τώρα, μεταξύ των οποίων φέρονται να είναι ο ΟΚΑΑ, η ΚΑΘ, η ΕΑΣ, η ΓΑΙΑΟΣΕ, η ΛΑΡΚΟ, η Διώρυγα της Κορίνθου, ποσοστά του ΔΕΣΦΑ (34%) και του ΔΑΑ (25%).

Συντάκτης: Ηλίας Μπέλλος
Πηγή: kathimerini.gr