Σάββατο 11 Μαρτίου 2017

Πόσο κοστίζει ο βανδαλισμός των ακυρωτικών μηχανημάτων;

Πίσω από τα κυκλώματα πλαστών εισιτηρίων ψάχνουν στον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών και στο υπουργείο Δημόσιας Τάξης τις αιτίες των απανωτών επιθέσεων στα ακυρωτικά μηχανήματα νέας γενιάς των μέσων μαζικής μεταφοράς που προσλαμβάνουν ανεξέλεγκτες διαστάσεις σε βάρος της δημόσιας περιουσίας.


Το τελευταίο κρούσμα στην Γλυφάδα, όπου άγνωστοι βανδάλισαν ακυρωτικά μηχανήματα υπό την απειλή μαχαιριού στον οδηγό, λαμβάνει μορφή χιονοστιβάδας καθώς οι επιθέσεις πληθαίνουν βάζοντας σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές.

Στον ΟΑΣΑ υποστηρίζουν ότι οι φθορές σε εξοπλισμό των ΜΜΜ δεν είναι φαινόμενο των καιρών, ωστόσο παραδέχονται ότι τα κρούσματα, όσο πλησιάζει η εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου πληθαίνουν. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Οργανισμού από τις αρχές του χρόνου μέχρι σήμερα, αποκαλύφθηκαν 18 υποθέσεις πλαστών εισιτηρίων που εστάλησαν στον Εισαγγελέα και διοχέτευσαν στην αγορά 3.820 μαϊμού εισιτήρια. Μέσω αντίστοιχων κυκλωμάτων για το σύνολο της προηγούμενης χρονιάς διακινήθηκαν στην αγορά 5.500 πλαστά εισιτήρια.

Το γεγονός ότι με την εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, ο παράνομος τζίρος θα δεχτεί ένα μεγάλο πλήγμα, αποτελεί ένα κομμάτι του παζλ που στον Οργανισμό συσχετίζουν με τα διαδοχικά χτυπήματα σε βάρος του ηλεκτρονικού εξοπλισμού. Σύμφωνα με τα στοιχεία που προσκόμισε στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου ο ΟΑΣΑ, κάθε επικυρωτικό μηχάνημα νέου τύπου στα λεωφορεία στοιχίζει περίπου 1.100 ευρώ. Αντίστοιχο είναι και το ποσό αντικατάστασης των εξαρτημάτων που καταστρέφονται και βρίσκονται στις πύλες εισόδου – εξόδου στο μετρό και τον ηλεκτρικό.

Από τις 18 Νοεμβρίου 2016 έως την 1 Φεβρουαρίου 2017 παρουσιάστηκαν περιπτώσεις κλοπών και δολιοφθορών εξαρτημάτων του νέου ηλεκτρονικού εισιτηρίου τόσο σε λεωφορεία και τρόλεϊ, όσο και στον ηλεκτρικό, το μετρό και το τραμ. Όσον αφορά τον εξοπλισμό που έχει υποστεί βανδαλισμό και βρισκόταν σε τμήματα του έργου που λειτουργούν, από τις αρχές Φεβρουαρίου, δεν υπάρχουν αναλυτικά στοιχεία, καθώς εκκρεμεί η διαδικασία αποτίμησής τους από τις ασφαλιστικές εταιρείες.

Η τοποθέτηση του τεχνικού εξοπλισμού για το ηλεκτρονικό εισιτήριο βαίνει προς το τέλος της, ωστόσο η περίοδος εφαρμογής του συστήματος είναι άμεσα εξαρτημένη από την Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, η οποία έχει ζητήσει αυστηρές εγγυήσεις προστασίας των προσωπικών δεδομένων για να γνωμοδοτήσει θετικά για την εφαρμογή του.

Η υπόθεση παρά την συνεχή επικοινωνία μεταξύ των δύο πλευρών τον τελευταίο μήνα δεν έχει κλείσει. Εφόσον δεν ανάψει το πράσινο φως είναι σαφές ότι ο ΟΑΣΑ αδυνατεί να θέσει σε εφαρμογή την νέα ηλεκτρονική κάρτα πολλαπλών διαδρομών. Για τον ίδιο λόγο δεν μπορεί να λειτουργήσει και η ηλεκτρονική εφαρμογή μέσω της ιστοσελίδας του Οργανισμού που θα μπορούσε να υποδεχτεί τις αιτήσεις των χρηστών για την έκδοση της νέας κάρτας. Όσοι πάντως παρακολουθούν την υπόθεση υποστηρίζουν ότι ο ΟΑΣΑ θα χρειαστεί να βάλει νερό στο κρασί του προκειμένου να εξασφαλίσει την έγκριση της Αρχής.

Σε κάθε περίπτωση, ο Οργανισμός, προχωρεί τις διαδικασίες και προετοιμάζεται για το αύριο των αστικών συγκοινωνιών προσλαμβάνοντας (στην πραγματικότητα διευθετώντας ένα παλιό συμβόλαιο) τεχνικό σύμβουλο την ένωση εταιρειών ΙΝVISION A.E.-METRON ANALYSIS A.E.-STEER DAVIESGLEAVELTD- COMMUNICATION RECOURCES που θα παρέχει τεχνική υποστήριξη στο υπόλοιπο της περιόδου κατασκευής και κατά την έναρξη της περιόδου λειτουργίας.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν και τα στοιχεία που κατατέθηκαν στη Βουλή από τον ΟΑΣΑ και την ΟΣΥ, για το β΄εξάμηνο του 2016, σύμφωνα με τα οποία είχαν παρατηρηθεί τα εξής περιστατικά:
-Στις 20 Μαίου 2016 καταστράφηκε ολοσχερώς από εμπρησμό ένα τρόλεϊ. Το κόστος αποκατάστασης εκτιμήθηκε σε 220.000 ευρώ για το οποίο η ΟΣΥ αποζημιώθηκε εξ ολοκλήρου από την Ασφαλιστική εταιρεία.
-Στις 16 Ιουνίου 2016 καταστράφηκε ολοσχερώς πάλι από εμπρησμό ένα τρόλεϊ. Το κόστος αποκατάστασης εκτιμήθηκε σε 130.000 ευρώ και η ΟΣΥ αποζημιώθηκε εξολοκλήρου από την Ασφαλιστική εταιρεία.
-Στις 15 Ιουνίου 2016 καταστράφηκε ολοσχερώς από εμπρησμό ένα λεωφορείο. Το κόστος αποκατάστασης εκτιμήθηκε σε 15.000 ευρώ και η ΟΣΥ βρίσκεται σε διαδικασία ολικής αποζημίωσης από την Ασφαλιστική εταιρεία.
-Στις 18 Ιουνίου 2016 έγιναν δολιοφθορές σε 216 επικυρωτικά μηχανήματα εισιτηρίων παλαιού τύπου, 25 τηλεχειριστηρίων και 31 καλωδιώσεων εξοπλισμού επικύρωσης. Το κόστος αποκατάστασης ανέρχεται σε 18.700 ευρώ περίπου και η ΟΣΥ βρίσκεται σε διαδικασία ολικής αποζημίωσης από την Ασφαλιστική εταιρεία.
-Στις 19 Δεκεμβρίου 2016 καταστράφηκαν ολοσχερώς από εμπρησμό τρία τρόλεϊ. Το συνολικό κόστος αποκατάστασης εκτιμήθηκε σε 650.000 ευρώ και επίσης η ΟΣΥ βρίσκεται σε διαδικασία ολικής αποζημίωσης από την Ασφαλιστική εταιρεία.

Συντάκτης: Μαριάννα Τζάννε
Πηγή: newmoney.gr