Σάββατο 14 Ιανουαρίου 2017

Θεσσαλονίκη: Σήμερα τα αποκαλυπτήρια του σχεδίου Σπίρτζη για τις αστικές συγκοινωνίες.

Ο Υπουργός μεταφορών ανοίγει τα χαρτιά του σήμερα στο δημαρχείο Ευόσμου. Απάντηση του ΟΑΣΘ σε δημοσιεύματα

Το σχέδιό του για το μέλλον των αστικών συγκοινωνιών στη Θεσσαλονίκη αναμένεται να παρουσιάσει σήμερα -μετά την αναβολή που έλαβε η σχετική σύσκεψη της 3ης Ιανουαρίου- στους δημάρχους του νομού ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης. Η συνάντηση του υπουργού με τους δεκατέσσερις αιρετούς έχει προγραμματιστεί να γίνει το μεσημέρι στο δημαρχείο του Ευόσμου και όχι στα γραφεία της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας (ΠΕΔΚΜ), όπου είχε οριστεί αρχικά.

Ο κ. Σπίρτζης θα αποσαφηνίσει την πρότασή του για τη δημιουργία ενός δημόσιου νέου φορέα, ο οποίος θα αναλάβει τόσο την εποπτεία των αστικών συγκοινωνιών όσο και την εκτέλεση του συγκοινωνιακού έργου. Υπενθυμίζεται ότι είχε αναφέρει το περίγραμμα του σχεδίου του σε μυστική συνάντηση στα γραφεία της «Εγνατίας Οδού Α.Ε.» στη Θέρμη στις 9 Δεκεμβρίου, στην οποία συμμετείχαν μόνον πέντε από τους δεκατέσσερις δημάρχους του νομού, δύο κομματικά στελέχη και ο πρόεδρος της «Εγνατίας Οδού». Σύμφωνα με όσα είχαν γίνει γνωστά τότε ο νέος φορέας θα αντικαταστήσει το Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΣΑΣΘ) και θα έχει την ευθύνη για όλα τα μεταφορικά μέσα που θα προβλέπεται να λειτουργούν στο μέλλον στην πόλη, δηλαδή το μετρό, τα αστικά λεωφορεία, τα καραβάκια και το τραμ. Στο φορέα αυτό θα συμμετάσχουν η «Αττικό Μετρό Α.Ε.», η «Εγνατία Οδός Α.Ε.», οι δήμοι και οικονομικοί φορείς της πόλης.

Στη θέση του ΟΑΣΘ προτείνεται η λειτουργία ενός δημόσιου φορέα με τη συμμετοχή των δήμων του νομού Θεσσαλονίκης στο μετοχικό κεφάλαιο. Για τη χρηματοδότηση του φορέα ο κ. Σπίρτζης φαίνεται ότι ευελπιστεί πως θα εξασφαλιστεί δανεισμός από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, για να γίνει μίσθωση λεωφορείων, ενώ σε δεύτερη φάση μπορεί να εμπλακεί και η ΕΛΒΟ για την κατασκευή και τη συντήρηση των λεωφορείων. Εξετάζεται ακόμη το σενάριο στο νέο φορέα να συμμετάσχουν και ιδιωτικοί φορείς (ο ΟΑΣΘ ή όποιος άλλος φορέας λάβει μέρος στο διαγωνισμό που θα προκηρυχθεί) με κατανομή των μετοχών. Οι παρόντες δήμαρχοι στάθηκαν επιφυλακτικοί απέναντι στο περίγραμμα του σχεδίου και περιμένουν σήμερα να πάρουν απαντήσεις στα ερωτήματά τους.

Απρόσκλητοι οι εμπλεκόμενοι

Αντιδράσεις προκάλεσε το γεγονός ότι στη σημερινή συνάντηση δεν κλήθηκαν εκπρόσωποι της περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, της διοίκησης του ΟΑΣΘ και του συνδικάτου εργαζομένων στον ΟΑΣΘ. Ο περιφερειάρχης Απόστολος Τζιτζικώστας δήλωσε στο Πρακτορείο 104,9 FM ότι η περιφέρεια, έστω και απρόσκλητη, θα παραστεί στη συνάντηση. «Έρχεται ο αρμόδιος υπουργός στη Θεσσαλονίκη, για να παρουσιάσει το σχέδιο για τις αστικές μεταφορές. Προσκαλεί τους δήμους και αφήνει απ’ έξω την περιφέρεια. Εμείς σε κάθε περίπτωση θα είμαστε εκεί, απρόσκλητοι. Και θα είμαστε εκεί, για να εξηγήσουμε στους αρμόδιους του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων πώς έχουν τα πράγματα», τόνισε ο κ. Τζιτζικώστας. Επανέλαβε πως η πρόταση είναι μία και την έχει υποβάλει εδώ και χρόνια η περιφέρεια Θεσσαλονίκης: «Να δημιουργηθεί ένας φορέας με βάση το νόμο και τις αρμοδιότητες της μητροπολιτικής διοίκησης, που βρίσκονται στην αντιπεριφέρεια Θεσσαλονίκης, στον οποίο θα συμμετάσχουν η αντιπεριφέρεια και η περιφέρεια και οι δήμοι του πολεοδομικού συγκροτήματος τουλάχιστον, και σε αυτό το φορέα θα μπουν όλες οι αστικές συγκοινωνίες».

Η διοίκηση του ΟΑΣΘ δεν έχει ενημερωθεί για το σχεδιασμό του υπουργείου και εκφράζει τη δυσαρέσκειά της για το γεγονός ότι δεν προσκλήθηκε εκπρόσωπός της στη σύσκεψη για το μέλλον των αστικών συγκοινωνιών. Στελέχη του Οργανισμού εκτιμούν ότι η κυβέρνηση δεν έχει έτοιμο σχέδιο προς υλοποίηση, ενώ ο ΟΑΣΘ έχει καταθέσει προτάσεις στο υπουργείο και διαθέτει μελέτη για τη συνύπαρξή του με άλλα μέσα μαζικής μεταφοράς στην πόλη.

«Ο λαϊκισμός δεν θα νικήσει τη νομιμότητα», υποστηρίζει ο Οργανισμός

Ψευδή χαρακτηρίζει ο ΟΑΣΘ δημοσιεύματα που αναφέρονται στους ελέγχους που έκαναν οι επιθεωρητές σχετικά με τη λειτουργία του Οργανισμού κατά τα έτη 2011-2015 και ένα μικρό χρονικό διάστημα του 2016. «Tον τελευταίο καιρό επιχειρείται με συνεχή δημοσιεύματα, ανακοινώσεις και συνεντεύξεις αιρετών και μη προσώπων μία αήθης επίθεση με οξύτατους και προσβλητικούς ισχυρισμούς σε βάρος του ΟΑΣΘ, της διοίκησης και των εργαζομένων του με σκοπό τη διαστρέβλωση των όρων της συμφωνίας μεταξύ του ελληνικού δημοσίου και του ΟΑΣΘ. Τα δημοσιεύματα αυτά δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα και ο ΟΑΣΘ λειτουργεί επί πολλές δεκαετίες υπό καθεστώς ελέγχου και διαφάνειας και εξυπηρετεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο το επιβατικό κοινό της Θεσσαλονίκης», αναφέρει η ανακοίνωση, ξεκαθαρίζοντας ότι «οι όροι λειτουργίας και εξυπηρέτησης του συγκοινωνιακού έργου δεν καθορίζονται από την κοινή νομοθεσία αλλά βάσει σύμβασης ανάθεσης, εκτέλεσης και εκμετάλλευσης αστικής συγκοινωνίας στην περιοχή της Θεσσαλονίκης ορισμένης διάρκειας (οικονομική συμφωνία), που έχει συνάψει ο ΟΑΣΘ με το ελληνικό δημόσιο».

«Είναι αληθές ότι ο Οργανισμός λαμβάνει κατ’ έτος σε εκτέλεση συμβατικής υποχρέωσης του ελληνικού δημοσίου αντισταθμιστική καταβολή στο πλαίσιο άσκησης της κοινωνικής πολιτικής. Η αντισταθμιστική αυτή καταβολή συνιστά συμβατική υποχρέωση με αντίστοιχο αντίβαρο από την πλευρά του ΟΑΣΘ και πιο συγκεκριμένα ως αντιστάθμισμα της επιβαλλόμενης μείωσης εσόδων του, που θα οδηγούσε σε έλλειμμα έναντι των συμβατικών οριζομένων δαπανών του. Ο ΟΑΣΘ δεν ανήκει στους φορείς ή τις επιχειρήσεις του δημοσίου, καθώς ουδέποτε ανήκε στο δημόσιο ή στον ευρύτερο δημόσιο τομέα ούτε είναι εταιρεία στην οποία το δημόσιο ήταν πλειοψηφών μέτοχος και ασκούσε τη διοίκηση και επίσης το προσωπικό του δεν είναι προσωπικό του ευρύτερου δημόσιου τομέα και το δημόσιο δεν έχει αρμοδιότητα στην πρόσληψή του», προστίθεται στην ανακοίνωση.

Προμήθειες-Διαγωνισμοί

Απαντώντας σε δημοσιεύματα που επικαλούνται ως πηγή τους ελέγχους των επιθεωρητών και κάνουν λόγο για απευθείας αναθέσεις ή παράταση συμβάσεων ο ΟΑΣΘ επισημαίνει ότι σύμφωνα με την οικονομική συμφωνία που έχει με το δημόσιο οι ετήσιες προμήθειες (με κάποιες εξαιρέσεις) γίνονται με διαδικασίες και όρους που καθορίζονται με αποφάσεις του διοικητικού συμβουλίου ή με κανονισμό προμηθειών, που το δ.σ. του ΟΑΣΘ θα καθορίσει με απόφασή του, και ότι οι δαπάνες καυσίμων, λιπαντικών και ελαστικών γίνονται με δημόσιους διαγωνισμούς, από τους οποίους αποδεικνύονται οι αντίστοιχες δαπάνες. Για όλους τους ελεγχόμενους διαγωνισμούς, υποστηρίζει ο ΟΑΣΘ, τηρήθηκαν οι διαδικασίες του κανονισμού προμηθειών. «Η αξιολογική κρίση των επιθεωρητών-ελεγκτών ότι σε ορισμένες συμβάσεις που διενεργήθηκαν με απευθείας ανάθεση, όπως προβλέπεται στον κανονισμό προμηθειών του ΟΑΣΘ, θα μπορούσε να δρομολογηθεί άλλο είδος διαγωνισμού ή ότι θα μπορούσε να γίνει διαγωνιστική διαδικασία ουδεμία επιρροή ασκεί, δεδομένου μάλιστα ότι δεν προβαίνουν σε διάγνωση τυχόν κακοδιαχείρισης αλλά μόνο σε υποβολή προτάσεων», αναφέρει ο ΟΑΣΘ. Όσον αφορά την επέκταση (παράταση) κάποιων συμβάσεων, «το δ.σ. δύναται να εγκρίνει την επέκταση της σύμβασης έως και στο 100% του αντικειμένου αυτής, με τους ίδιους όρους και το ίδιο κόστος, όταν πρόκειται να καλυφθούν επείγουσες, έκτακτες ή απολύτως εξειδικευμένες ανάγκες του Οργανισμού (πράγμα το οποίο αναφέρουν και οι επιθεωρητές-ελεγκτές στην έκθεσή τους), όπως έγινε εν προκειμένω στην παραπάνω σύμβαση για τρεις μόνο μήνες και προκειμένου να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες ανάδειξης νέου εργολάβου λόγω επανάληψης του διαγωνισμού».

Καύσιμα

Με τη χθεσινή ανακοίνωση δίνεται απάντηση και σε καταγγελία ότι «μαγειρεύονται τα δελτία καυσίμων των λεωφορείων, ώστε να ανεφοδιάζονται οι τσέπες κάποιων»: «Ο ΟΑΣΘ από 18.06.2007 έχει υπογράψει σύμβαση με την ‘ΕΚΟ ΑΒΕΕ’ και τη ‘EUROMAT’, η οποία αφορά την ηλεκτρονική διάθεση καυσίμων σε όλα τα υπηρεσιακά αυτοκίνητα του οργανισμού (επιβατικά, φορτηγά και σε ένα ειδικά διασκευασμένο λεωφορείο για τη μετακίνηση των ΑμεΑ) και όχι στα λεωφορεία του. Η προμήθεια των λεωφορείων με καύσιμα γίνεται μόνο με διεθνή δημόσιο διαγωνισμό, όπως προβλέπεται από τις διατάξεις της οικονομικής συμφωνίας (Ν. 2898/2001) και τον κανονισμό προμηθειών του ΟΑΣΘ, ο δε ανεφοδιασμός γίνεται από ειδικές εγκαταστάσεις εντός των αμαξοστασίων του Οργανισμού, για τις οποίες ο ΟΑΣΘ έχει άδεια λειτουργίας πρατηρίου υγρών καυσίμου. Για το λόγο αυτό η δαπάνη αυτή περιλαμβάνεται στις γενικές δαπάνες και όχι στις μεταβλητές, στις οποίες συμπεριλαμβάνεται το σύνολο των δαπανών προμήθειας των καυσίμων κίνησης των λεωφορείων του Οργανισμού μας, για τις οποίες ουδεμία παρατήρηση υπάρχει στην έκθεση των επιθεωρητών-ελεγκτών».

Όλα τα ανωτέρω υπηρεσιακά αυτοκίνητα είναι εφοδιασμένα με ειδικό ηλεκτρονικό κύκλωμα (τσιπ). Από τον έλεγχο που διενεργήθηκε από τους επιθεωρητές-ελεγκτές «υπήρξε συμφωνία των αναφερόμενων ποσών των παραστατικών με τη λογιστική εγγραφή του εκάστου λογαριασμού», όπως ρητά αναγράφεται στη σελίδα 116 της εκθέσεως, ενώ διαπιστώθηκε ότι σε ορισμένα οχήματα υπήρξε διαφοροποίηση στην καταγραφή της ένδειξης του οδομετρητή μεταξύ των χειρόγραφων αιτήσεων εφοδιασμού και της ηλεκτρονικής ένδειξης από τη ‘EUROMAT’. Η ανωτέρω διαφοροποίηση ουδόλως επηρεάζει τον εύρυθμο και διαφανή εφοδιασμό με καύσιμα των υπηρεσιακών οχημάτων του Οργανισμού μας», υπογραμμίζεται στην ανακοίνωση. Σύμφωνα με τον ΟΑΣΘ η συνολική δαπάνη των καυσίμων όλων των υπηρεσιακών οχημάτων του Οργανισμού ανέρχεται σε 90.434,82 ευρώ για ολόκληρο το επίδικο έτος 2012, όπου διαπιστώνεται μόνο σε επτά παραστατικά, συνολικού ύψους 428,08 ευρώ, η ανακολουθία της ένδειξης του οδομετρητή.

«Τέλος επισημαίνουμε ότι όλα τα δημοσιεύματα έχουν ως μοναδικό σκοπό να προσβάλουν κατάφωρα τη φήμη του Οργανισμού και να επηρεάσουν άμεσα την επιχειρηματική του δράση, σπιλώνοντας την εικόνα του στο επιβατικό κοινό της Θεσσαλονίκης και γι’ αυτό ο ΟΑΣΘ επιφυλάσσεται παντός νομίμου δικαιώματός του, ώστε να αποκατασταθεί άμεσα η αλήθεια», δηλώνει ο Οργανισμός.

Έλεγχοι επιθεωρητών

Σύμφωνα με τα στοιχεία από τους ελέγχους των επιθεωρητών, που είδαν το φως της δημοσιότητας, οι αποδοχές του προσωπικού του ΟΑΣΘ καθορίζονται από επαναλαμβανόμενες Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας (ΣΣΕ) από τα έτη 1981-1982 και «το ύψος του βασικού μισθού αποτελεί μόλις το 35% του συνολικού των βασικών αποδοχών, ενώ το σύνολο των επιδομάτων αποτελεί ποσοστό 65% των βασικών αποδοχών. Συνολικά τα επιδόματα ανέρχονται σε 26 για το προσωπικό κίνησης, 11 για το προσωπικό συντήρησης και 21 για το διοικητικό προσωπικό. Επίδομα ανθυγιεινής εργασίας φέρεται να λαμβάνει το σύνολο του προσωπικού». Η διοίκηση πάντως απαντά ότι ουδέποτε αρνήθηκε πως είναι υψηλό το κόστος της μισθοδοσίας, το οποίο ωστόσο βασίζεται στις ΣΣΕ.


Συντάκτης:  Φώτης Κουτσαμπάρης
Πηγή:  makthes.gr