Πέμπτη, 12 Ιανουαρίου 2017

Πώς κόπηκε στα δύο το σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας.

Στον χιονιά καταγγέλλεται ότι προστέθηκε η «απαξίωση» του δικτύου.

Η χθεσινή ημέρα (σ.σ. Τετάρτη) χαρακτηρίστηκε από πολλούς «μαύρη σελίδα» στη μακρόχρονη ιστορία του σιδηρόδρομου. Οι εξαιρετικά δυσχερείς καιρικές συνθήκες είχαν αποτέλεσμα από το μεσημέρι την ακινητοποίηση τεσσάρων συνολικά αμαξοστοιχιών που κινούνταν στον άξονα Αθήνα - Θεσσαλονίκη - Αθήνα και την ταλαιπωρία εκατοντάδων επιβατών. Η περιπέτεια που έζησαν για οκτώ και πλέον ώρες επιβάτες και εργαζόμενοι, σε συνδυασμό με την επιδείνωση του χιονιά στις περιοχές από όπου διέρχονται οι σιδηροδρομικές γραμμές, οδήγησε την ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε τροποποίηση των σημερινών δρομολογίων.

Για απαξίωση του σιδηρόδρομου κάνουν όμως λόγο οι εργαζόμενοι. «Η κατάργηση των επιβατικών δρομολογίων λόγω των καιρικών συνθηκών αποτελεί επιστέγασμα και τελειωτική πράξη επιβεβαίωσης της απαξίωσης σε όλα τα επίπεδα, αποτέλεσμα των διαχρονικών πολιτικών που ασκήθηκαν και σαν κύριο στόχο είχαν και έχουν την ιδιωτικοποίησή του» αναφέρεται στην ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ένωσης Προσωπικού Έλξης (ΠΕΠΕ).

Η κακή συντήρηση του τροχαίου υλικού και της υποδομής, αλλά και η έλλειψη προσωπικού αποτελούν κατά τους εργαζόμενους τις αιτίες που οδήγησαν στη χθεσινή (σ.σ. Τετάρτη) ταλαιπωρία. Όπως επισημαίνει ο πρόεδρος της ΠΕΠΕ κ. Κώστας Γενιδούνιας μιλώντας στο «Βήμα», το τροχαίο υλικό δεν έχει συντηρηθεί από το 2009, ενώ από τους 520 μηχανοδηγούς που είναι απαραίτητοι για τη λειτουργία του δικτύου υπάρχουν μόλις 250.

Σχολιάζοντας στο «Βήμα», ο γενικός γραμματέας κ. Βασίλειος Τουρλής ανέφερε πως «για πρώτη φορά στη λειτουργία του ελληνικού σιδηροδρόμου καταργούνται δρομολόγια για λόγους που είναι αδιανόητοι για επαγγελματίες, δεδομένου ότι οι καιρικές συνθήκες που θα επικρατούσαν ήταν γνωστές εδώ και πολλές ημέρες. Αυτό μόνο ανοργανωσιά και προχειρότητα αποδεικνύει».

Λόγω της παγωνιάς, από το πρωί της Τετάρτης τα κλειδιά αλλαγής αιχμών, που ρυθμίζουν τη διέλευση στις διακλαδώσεις, είχαν σταματήσει να λειτουργούν στον Παλαιοφάρσαλο, δημιουργώντας προβλήματα στην ομαλή κυκλοφορία του δικτύου. Όπως εξήγησε ο κ. Τουρλής, όλες οι νέες εργολαβίες που αφορούν όχι μόνο το κομμάτι όπου αντιμετώπισε πρόβλημα, αλλά και στο Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών (ΣΚΑ), στον προαστιακό σιδηρόδρομο και άλλους κόμβους, δεν περιελάμβαναν τοποθέτηση θερμαινόμενων κλειδιών.

Συνεχίζοντας το σίριαλ των αστοχιών, το μεσημέρι, υπέστησαν βραχυκύκλωμα λόγω ψύχους οι μηχανές δυο αμαξοστοιχιών που εκτελούσαν το δρομολόγιο προς Αθήνα, με αποτέλεσμα να χρειαστούν νέες μηχανές για να συνεχίσουν το ταξίδι τους. Στην περίπτωση της πρώτης μάλιστα, βλάβη παρουσίασε και η μηχανή αντικατάστασης και χρειάστηκε να αλλάξει τρίτη μηχανή για να τελειώσει η περιπέτεια των 300 επιβατών που ακινητοποιήθηκαν μετά τον Δομοκό και στο Λιανοκλάδι.

Η δεύτερη αμαξοστοιχία από Θεσσαλονίκη, επίσης με 300 επιβάτες, έπαθε βλάβη κοντά στη Λάρισα, ενώ ακολούθησε η ακινητοποίηση αμαξοστοιχίας του προαστιακού σιδηροδρόμου στο Πλατύ Ημαθίας. Τέλος, ένα τρένο με κατεύθυνση προς Θεσσαλονίκη σταμάτησε στην Τιθορέα λόγω των προβλημάτων που εμπόδιζαν τη λειτουργία του δικτύου. Η κυκλοφορία αποκαταστάθηκε σταδιακά από αργά το απόγευμα.

Με παρέμβασή της, η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών (ΠΟΣ) κάλεσε σήμερα, Πέμπτη, σε κοινή σύσκεψη τις εν λόγω διοικήσεις, προκειμένου να υπάρξει καλύτερος συντονισμός στη λειτουργία του σιδηροδρόμου λόγω των ακραίων φαινομένων. Εν τω μεταξύ ανεστάλησαν έξι δρομολόγια στο τμήμα Αθήνα - Θεσσαλονίκη, οκτώ της προαστιακής γραμμής Λάρισα - Θεσσαλονίκη - Λάρισα, καθώς και όλα τα δρομολόγια μεταξύ Λάρισας - Καλαμπάκας - Παλαιοφάρσαλου - Λάρισας. Το ερώτημα είναι αφού η προειδοποίηση για έκτακτες καιρικές συνθήκες ήταν γνωστή, για ποιον λόγο αυτή η συνάντηση δεν έγινε εγκαίρως.

Από την πλευρά της, η υπό ιδιωτικοποίηση ΤΡΑΙΝΟΣΕ τονίζει στο δελτίο Τύπου που εξέδωσε για την τροποποίηση των δρομολογίων ότι δεν ευθύνεται η ίδια για την ταλαιπωρία του επιβατικού κοινού, καθώς κάνει μόνο χρήση της σιδηροδρομικής γραμμής. «Η εύρυθμη λειτουργία της (υποδομής) είναι αρμοδιότητα και ευθύνη άλλου φορέα». Επισημαίνεται δε ότι το σύνολο του προσωπικού της είναι σε επιφυλακή εδώ και μέρες, ενώ και οι άδειες έχουν ανασταλεί.

Οι μηχανοδηγοί μάλιστα με το δελτίο Τύπου που εξέδωσαν ζήτησαν άμεση συνάντηση με τον υπουργό Μεταφορών κ. Χρήστο Σπίρτζη, επισημαίνοντας ότι «οι μηχανοδηγοί τις τελευταίες ημέρες υπερέβαλαν για άλλη μια φορά εαυτόν, εργαζόμενοι σε εξαντλητικές συνθήκες, στην υπηρεσία του έλληνα πολίτη, αγωνιζόμενοι με άνισους όρους για τη διαφύλαξη και προάσπιση της αξιοπιστίας του ελληνικού σιδηροδρόμου και για τη διασφάλιση της ασφάλειας της κυκλοφορίας. Δυστυχώς, το φιλότιμο και η αυταπάρνηση των εργαζομένων δεν επαρκούν. Καλούμε την πολιτική ηγεσία να διερευνήσει και να αποδώσει τις ευθύνες για τις καταργήσεις δρομολογίων. Να αναλάβει την ευθύνη για την κατάσταση που επικρατεί στον ελληνικό σιδηρόδρομο, παίρνοντας πρωτοβουλίες για να δοθεί επιτέλους ένα τέλος στην απαξίωσή του».


Συντάκτης: Κλώντζα Ολγα 
Πηγή: tovima.gr
Εικόνα Αρχείου "Σ.Ν."