Πέμπτη 30 Ιουνίου 2016

Στο δρόμο του μεταξιού! Οι επενδυτικές ευκαιρίες της Ελλάδας από την Κίνα.


Η ολοένα αυξανόμενη επενδυτική παρουσία της Κίνας στην Ευρώπη και οι ευκαιρίες που παρουσιάζονται για την Ελλάδα - την ώρα που επικυρώνεται η συμφωνία της Cosco στον Πειραιά - με φόντο το ταξίδι του Τσίπρα στο Πεκίνο
Ελπιδοφόρες είναι οι προοπτικές για επενδύσεις από την Κίνα στην Ελλάδα. Η επενδυτική παρουσία της Κίνας στην Ευρώπη αυξάνεται συνεχώς και με ταχείς ρυθμούς. Η Ελλάδα, έχοντας σημαντικά γεωπολιτικά πλεονεκτήματα έχει ήδη καταφέρει να προσελκύσει κινεζικές επενδύσεις στους τομείς των διεθνών μεταφορών, της ενέργειας και των ακινήτων. Σε αυτό το πλαίσιο άλλωστε λαμβάνει χώρα και το ταξίδι του Έλληνα πρωθυπουργού στην αχανή ασιατική "αυτοκρατορία".

Σημειώνεται ότι οι Κινέζοι είναι οι πρώτοι αγοραστές ακινήτων (463 ιδιοκτήτες ακινήτων), στο πλαίσιο του πρόσφατου νόμου για την απόκτηση αδειών διαμονής από κατοίκους τρίτων χωρών (εκτός ΕΕ) – Golden Visa Program. Την ίδια ώρα ολοκληρώνεται η συμφωνία πώλησης του λιμένος Πειραιά στην COSCO, συμφωνία που χαρακτηρίζεται ως "Πύλη της Κίνας στην Ευρώπη" με την ώθηση στην εργασία και την ανάπτυξη που μπορεί να προκύψει από τις επιμέρους συμφωνίες επενδύσεων με τον κινεζικό κολοσσό.

Κίνα, ένας οικονομικός γίγαντα και σημαντικός εταίρος

Η Κίνα είναι ένας πολύ σημαντικός εμπορικός εταίρος για την Ευρώπη, καθώς το εμπόριο ΕΕ-Κίνας έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια. Η Κίνα είναι η μεγαλύτερη πηγή εισαγωγών της ΕΕ και έχει γίνει επίσης μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες αγορές εξαγωγών της ΕΕ. Η ΕΕ έχει επίσης γίνει η μεγαλύτερη πηγή της Κίνας για εισαγωγές. Το εμπόριο Κίνας-Ευρώπης αγγίζει αυτή τη στιγμή πάνω από 1 δισ. ευρώ την ημέρα.

Το εμπόριο Κίνας-Ευρώπης ξεπερνά το 1 δισ. ευρώ την ημέρα

Οι εισαγωγές της ΕΕ από την Κίνα αφορούν ως επί το πλείστον βιομηχανικά και καταναλωτικά προϊόντα: Μηχανήματα και εξοπλισμό, υποδήματα και είδη ένδυσης, έπιπλα και φωτιστικά, και παιχνίδια. Οι εξαγωγές της ΕΕ προς την Κίνα επικεντρώνονται σε μηχανές και εξοπλισμό, αυτοκίνητα, αεροσκάφη και χημικές ουσίες. Οι διμερείς συναλλαγές στον τομέα των υπηρεσιών, ωστόσο, αντιπροσωπεύουν μόνο το 1/10 του συνολικού εμπορίου αγαθών, ενώ οι εξαγωγές υπηρεσιών της ΕΕ ανέρχεται μόλις στο 20% των εξαγωγικών αγαθών της ΕΕ.
Ως αποτέλεσμα, η ΕΕ σημειώνει ένα σημαντικό εμπορικό έλλειμμα με την Κίνα, το οποίο εν μέρει αντανακλά τη συνεχιζόμενη ύπαρξη εμποδίων πρόσβασης στην αγορά της Κίνας. Οι επενδυτικές ροές δείχνουν επίσης μια τεράστια ανεκμετάλλευτη δυναμική, ιδίως αν ληφθεί υπόψη το μέγεθος των οικονομιών των δύο πλευρών. Η Κίνα αντιπροσωπεύει μόλις το 2-3% των συνολικών ευρωπαϊκών επενδύσεων στο εξωτερικό, ενώ οι κινεζικές επενδύσεις στην Ευρώπη αυξάνονται, αλλά από μια ακόμα χαμηλότερη βάση.

Οι εισαγωγές από την Κίνα ανήλθαν στο 5,9% των συνολικών εισαγωγών

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για το 2015, οι συνολικές εξαγωγές της Ελλάδας αυξήθηκαν κατά 8% (εκτός πετρελαιοειδών),ενώ η υποχώρηση των εισαγωγών ήταν ισχυρότερη (-9,8%, στα 43.575,2 δισ. ευρώ). Σε επίπεδο διμερούς εμπορίου για το ίδιο έτος, οι εισαγωγές της Ελλάδας από την Κίνα ανήλθαν στο 5,9% των συνολικών εισαγωγών της χώρας, ενώ οι ελληνικές εξαγωγές προς την Κίνα αποτέλεσαν μόλις το 0,9% των εξαγωγών.

Περιθώρια σημαντικής αύξησης των ελληνικών εξαγωγών

Οι εισαγωγές από την Κίνα ακολούθησαν σε γενικές γραμμές την εξέλιξη του συνόλου των εισαγωγών της χώρας. Ωστόσο, το 2015 οι εισαγωγές από την Κίνα συνέχισαν την ανοδική τους πορεία (2,3%), όταν το σύνολο των εισαγωγών της Ελλάδας παρουσίαζε μείωση κατά 9,8%, εξαιτίας και της επιβολής ελέγχου στην κίνηση κεφαλαίων. Το γεγονός αυτό υποδεικνύει τη σημασία των κινεζικών εισαγωγών για την ελληνική οικονομία σε περίοδο οικονομικής αβεβαιότητας και αστάθειας.

Το Εμπορικό Ισοζύγιο με την Κίνα παραμένει έντονα ελλειμματικό, αν και βελτιωμένο (μικρότερο έλλειμμα) σωρευτικά το διάστημα 2008-2015.
Η Κίνα αποτελεί τον 22ο σε μέγεθος προορισμό των ελληνικών εξαγωγών και ως εκ τούτου υφίσταται τεράστιο περιθώριο ενίσχυσης του εμπορίου μεταξύ των δύο χωρών. Εντούτοις, η επιβράδυνση των ρυθμών μεγέθυνσης της κινεζικής οικονομίας εκτιμάται ότι θα ασκήσει καθοδικές πιέσεις στη ζήτηση της Κίνας για εισαγωγές, επηρεάζοντας και τις προοπτικές των ελληνικών εξαγωγών στη χώρα.
Μάρμαρο, γούνες και βαμβάκι τα βασικά εξαγώγιμα προϊόντα της Ελλάδας στην Κίνα
Τα κυριότερα εξαγώγιμα ελληνικά προϊόντα προς την κινεζική αγορά είναι το μάρμαρο, το πετρέλαιο, οι γούνες/γουνοδέρματα, το βαμβάκι, οι ορυκτές ύλες (βερμικουλίτης, περλίτης κ.α.), τα κρασιά, το ελαιόλαδο, τα ακτινίδια, το μέλι, οι χυμοί, τα προϊόντα ζαχαροπλαστικής, τα φάρμακα και τα βερνίκια.
Τα κυριότερα εισαγώγιμα κινεζικά προϊόντα προς στην ελληνική αγορά είναι οι μηχανές επεξεργασίας δεδομένων, επιβατικά πλοία, ελάσματα και ταινίες, ηλεκτρικές συσκευές τηλεπ/νίας, παιχνίδια για παιδιά, συσκευές τεχνητού κλίματος, υποδήματα, βαλίτσες, συσκευές φωτισμού, τεχνουργήματα από πλαστικές ύλες, θερμαντήρες νερού.

Στην Ελλάδα η πύλη της Κίνας στην Ευρώπη

Τη σταδιακή μετατροπή του λιμανιού του Πειραιά σε κόμβο του ασιατικού εμπορίου για την Ευρώπη και σε ένα από τους μεγαλύτερους σταθμούς κρουαζιέρας της Μεσογείου, φέρεται να βρίσκονται στα πρώτα σχέδια της κινεζικής Cosco, ενόψει τη ανάληψης της διαχείρισης του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς στα μέσα καλοκαιριού, μετά και από τη ψήφιση στη Βουλή της σύμβασης παραχώρησης.
Ο κινεζικός όμιλος ακόμα και πριν ολοκληρωθούν οι διαδικασίες μεταβίβασης των μετοχών έχει ήδη αρχίσει επαφές για επενδύσεις και εμπορικές συμφωνίες. Παρά το γεγονός ότι οι Κινέζοι είναι αρκετά φειδωλοί στο να αποκαλύπτουν τις στρατηγικές τους κινήσεις, έχουν εκφράσει τον ενδιαφέρον τους προς τη ΓΑΙΟΣΕ για την ανάπτυξη του Εμπορευματικού Κέντρου του Θριασίου Πεδίου αλλά και προς την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για τη βελτίωση των σιδηροδρομικών συνδέσεων.

Η Cosco προχωρά σε μια σειρά από στρατηγικές επενδύσεις

Το Θριάσιο Εμπορευματικό κέντρο που έχει μια έκταση 2.200 στρεμμάτων με δυνατότητα στεγασμένων χώρων 235.000 τμ, αποτελεί για τις μεγαλύτερες εταιρείες logistigs βασική πύλη διακίνησης στα διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών καθώς διαθέτει οδικές συνδέσεις προς τον αυτοκινητόδρομο της Αττικής Οδού και τη Λεωφόρο ΝΑΤΟ, σιδηροδρομική σύνδεση με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο και τον εμπορικό λιμένα του Πειραιά (Νέο Ικόνιο).

«H China Cosco Shipping θα κεφαλαιοποιήσει τη στρατηγική ευκαιρία που παρουσιάζει η πρωτοβουλία “One Belt, One Road”, ξεκινώντας δυναμικά μια νέα σειρά επενδύσεων σε υποδομές και λειτουργίες, που θα εξορθολογίσουν πλήρως τις επιδόσεις του λιμανιού του Πειραιά και θα βοηθήσουν τον ΟΛΠ να αξιοποιήσει το μέγιστο των δυνατοτήτων του και να καταστεί ένα από τα κορυφαία λιμάνια στην Ευρώπη», είχε δηλώσει κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στην Αθήνα ο πρόεδρος της China COSCO Shipping Xu Lirong, αναφορικά με υπογραφή της συμφωνίας πώλησης του 67% των μετοχών του ΟΛΠ.

Η συμφωνία σε αριθμούς

Υπενθυμίζεται ότι η πώληση του 67% του ΟΛΠ στην COSCO θα γίνει έναντι του ποσού των 368,5 εκατ. ευρώ. ωστόσο η συνολική αξία της συμφωνίας ανέρχεται σε 1,5 δισ. ευρώ καθώς προβλέπονται σημαντικές επενδύσεις στους τομείς της κρουαζιέρας και της ναυπηγοεπισκευής ύψους 350 εκατομμυρίων ευρώ την επόμενη δεκαετία. Τα αναμενόμενα έσοδα του ελληνικού Δημοσίου από τη Σύμβαση Παραχώρησης (αντάλλαγμα παραχώρησης σε ποσοστό 3,5% του κύκλου εργασιών του ΟΛΠ) θα φθάσουν τα 410 εκατ. ευρώ.

1,5 δισ. ευρώ τα οφέλη του δημοσίου από την παραχώρηση του ΟΛΠ

Στο συνολικό ποσό λαμβάνονται επίσης υπόψη τα αναμενόμενα μερίσματα και οι τόκοι που θα εισπραχθούν από το ΤΑΙΠΕΔ, καθώς και οι εκτιμώμενες (πέραν των ελάχιστων υποχρεωτικών) επενδύσεις μέχρι την λήξη της παραχώρησης το 2052 που ανέρχονται περίπου σε άλλα 400 εκατομμύρια ευρώ. Η συναλλαγή της κινεζικής εταιρείας με το ΤΑΙΠΕΔ θα γίνει σε δύο στάδια: Στο πρώτο η COSCO Group (Hong Kong) Limited θα καταβάλει ποσό ύψους 280,5 εκατ. ευρώ στο ΤΑΙΠΕΔ και θα καταστεί μέτοχος 51% του ΟΛΠ μετά την κύρωση της σύμβασης παραχώρησης από τη Βουλή που αναμένεται εντός της εβδομάδας.
Εντός διαστήματος πέντε ετών, εφόσον έχει εκπληρώσει ορισμένους όρους που περιγράφονται στη Συμφωνία Αγοράς Μετοχών (SPA), συμπεριλαμβανομένης της επιτυχούς ολοκλήρωσης των υποχρεωτικών επενδύσεων ύψους 300 εκατ. ευρώ, η COSCO Group (Hong Kong) Limited θα καταβάλει στο ΤΑΙΠΕΔ επιπλέον 88 εκατ. ευρώ και θα αυξήσει το μερίδιό της στην ΟΛΠ από 51% σε 67% .

Οι συμφωνημένες υποχρεωτικές επενδύσεις, ύψους 300 εκατ. ευρώ αφορούν μεταξύ άλλων, κατά προτεραιότητα την κρουαζιέρα και την ναυπηγοεπισκευή. Επιπλέον επενδύσεις 50 εκατ. ευρώ θα πρέπει να πραγματοποιηθούν τη δεύτερη πενταετία.


ΠΗΓΗ ΑΠΕ
Πηγή: news247.gr