Δευτέρα 27 Ιουνίου 2016

Ευρωπαϊκός έλεγχος στο έργο του μετρό.

Στη Θεσσαλονίκη τον Σεπτέμβριο ομάδα του Ευρωκοινοβουλίου

Στο μικροσκόπιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης αναμένεται να βρεθεί για άλλη μια φορά το έργο του μετρό Θεσσαλονίκης, με τις Βρυξέλλες να στέλνουν σαφέστατο μήνυμα πως δεν θα επιτραπούν στο νέο ΕΣΠΑ 2014-2020, όπου μεταφέρθηκε η χρηματοδότηση περίπου μισού δισεκατομμυρίου για την κατασκευή του, να επαναληφθούν πρακτικές και καθυστερήσεις του παρελθόντος, ανάλογες με αυτές που είχαν ως αποτέλεσμα πριν από περίπου έναν χρόνο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή να στείλει τελεσίγραφο, απειλώντας με επιστροφή πόρων που είχαν δοθεί για την κατασκευή του έργου.

Δεν είναι επομένως τυχαίο πως στην επίσκεψη της επιτροπής Περιφερειακής Ανάπτυξης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου (REGI) στην Ελλάδα από τις 18 έως τις 21 Σεπτεμβρίου ένα από τα έργα που θα εξεταστεί αναφορικά με την πορεία του είναι αυτό του μετρό, όπως ζήτησαν και οι ευρωβουλευτές που θα επισκεφθούν τη Θεσσαλονίκη.

Η επιτροπή Regi του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου είναι αρμόδια να ελέγχει, μεταξύ άλλων, στο πλαίσιο της περιφερειακής ανάπτυξης και της συνοχής, πώς αξιοποιούνται οι κοινοτικοί πόροι. Το κλιμάκιο θα αποτελείται από την πρόεδρο της Επιτροπής Ίσκρα Μιχαΐλοβα, τον ειδικό εισηγητή για την Ελλάδα Πασκάλ Αριμάντ, την εισηγήτρια για τον προϋπολογισμό του 2016 για τη συνοχή Μαρία Σπυράκη και εκπροσώπους όλων των κομμάτων του Ευρωκοινοβουλίου. Στη Θεσσαλονίκη εκτός από την επίσκεψη σε εργοτάξια, οι ευρωβουλευτές θα συναντηθούν με τον περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολο Τζιτζικώστα και με τον δήμαρχο Θεσσαλονίκης Γιάννη Μπουτάρη. Στην Αθήνα θα συναντηθούν με τον υπουργό Οικονομίας Γιώργο Σταθάκη, τον αρμόδιο για το ΕΣΠΑ υφυπουργό Αλέξη Χαρίτση, τον πρόεδρο της ΝΔ Κυριάκο Μητσοτάκη και τους δημάρχους Αθηναίων Γιώργο Καμίνη και Πειραιά Γιάννη Μόραλη.

Σημειωτέον πως για την κατασκευή του μετρό υπολείπεται χρηματοδότηση περίπου 525 εκατ. ευρώ, ενώ έως τώρα έχουν απορροφηθεί 455 εκατ. ευρώ και το μετρό είναι το μόνο έργο που κατ’ εξαίρεση θα συνεχιστεί σε τρίτο κατά σειρά κοινοτικό πλαίσιο στήριξης. Στελέχη της Ε.Ε. θεωρούν το μετρό Θεσσαλονίκης ως «case study» καθυστερήσεων και παράλληλα κακής αξιοποίησης ευρωπαϊκών κονδυλίων, χαρακτηρίζοντάς το «γεφύρι της Άρτας». «Οι κοινοτικοί πόροι πρέπει να είναι αποδοτικοί σε έργα και θέσεις εργασίας, και να μη λιμνάζουν», εξηγεί στη «Θ» στέλεχος της Ε.Ε. και προσθέτει: «Στο νέο ΕΣΠΑ δεν θα επιτρέψουμε καθυστερήσεις στην αξιοποίηση των πόρων».

Μετά την επιθεώρηση στα εργοτάξια του μετρό, τα μέλη της επιτροπής Περιφερειακής Ανάπτυξης του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου θα συντάξουν τη σχετική έκθεση με τις παρατηρήσεις τους. Στη Θεσσαλονίκη θα επιστρέψουν στις αρχές του 2017, προκειμένου να διαπιστώσουν εάν υπάρχει πρόοδος στην αξιοποίηση των κοινοτικών πόρων. Άλλωστε, σύμφωνα με ευρωπαϊκές πηγές ουσιαστικά η επίσκεψη αυτή ισοδυναμεί με κρούση του κώδωνα του κινδύνου για απώλεια των κοινοτικών πόρων και ειδικά για το 1 δισ. ευρώ, το οποίο προεκταμιεύτηκε για το 2016 από τον προϋπολογισμό 2014-2020 και πρέπει να αξιοποιηθεί έως το τέλος του χρόνου, καθώς διαφορετικά αποδεσμεύεται.

Συντάκτης: Βαγγέλης Πλάκας
Πηγή: makthes.gr