Κυριακή 29 Μαΐου 2016

Κλείνει το ντιλ για Ελληνικό, σε μακρύ τούνελ η ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

ΤΟΝ ΙΟΥΝΙΟ ΟΙ ΥΠΟΓΡΑΦΕΣ - ΣΕΝΑΡΙΑ ΠΤΩΧΕΥΣΗΣ ΓΙΑ ΤΑ ΤΡΕΝΑ.

Στην τελική ευθεία εισέρχεται η πώληση του Ελληνικού, σε... τούνελ μπαίνει η υπόθεση ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Η συμφωνία προβλέπει την πώληση του 100% των μετοχών της Ελληνικό ΑΕ στην Lamda Development η οποία θα αποκτήσει την κυριότητα του 30% της ιδιοκτησίας και θα έχει το δικαίωμα της ανάπτυξης και της διαχείρισης του 100% του ακινήτου για 99 χρόνια.
Το επόμενο deal της κυβέρνησης στο πεδίο των αποκρατικοποιήσεων θα είναι -εκτός εξαιρετικού απροόπτου- η έκταση του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού, με την άμεση επίτευξη συμφωνίας για τους όρους ανάπτυξης της έκτασης και την επικύρωση από τη Βουλή της συμφωνίας αγοράς μετοχών της «Ελληνικό ΑΕ» να περιλαμβάνεται στα προαπαιτούμενα για την εκταμίευση της δόσης.

Σύμφωνα με το αναθεωρημένο χρονοδιάγραμμα για τις αποκρατικοποιήσεις, έως τα τέλη Ιουνίου θα πρέπει να έχει κλείσει η υπόθεση του Ελληνικού, κάτι που επιβεβαίωσε και ο επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ, Στέργιος Πιτσιόρλας, εκτιμώντας ότι η συμφωνία για την πώληση και μακροχρόνια παραχώρηση της έκτασης του πρώην αεροδρομίου θα ολοκληρωθεί τον επόμενο μήνα. Η συμφωνία προβλέπει την πώληση του 100% των μετοχών της Ελληνικό ΑΕ, στην Lamda Development η οποία θα αποκτήσει την κυριότητα του 30% της ιδιοκτησίας και θα έχει το δικαίωμα της ανάπτυξης και της διαχείρισης του 100% του ακινήτου για 99 χρόνια, και το συνολικό οικονομικό αντάλλαγμα συναλλαγής ανέρχεται σε 915 εκα. ευρώ.

Οσο ξεκάθαρη είναι όμως η κατάσταση στην περίπτωση του Ελληνικού, τόσο θολό είναι το τοπίο στην υπόθεση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Η καταληκτική ημερομηνία για την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών για τους διαγωνισμούς πώλησης του 100% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της ΕΕΣΣΤΥ, που έληγε στις 31 Μαΐου, μετατέθηκε για τις 22 Ιουνίου ύστερα από απόφαση του ΤΑΙΠΕΔ, αλλά την ίδια ώρα αρχίζει να σφίγγει ο κλοιός γύρω από τους ελληνικούς σιδηροδρόμους, καθώς αποκτά έναν ακόμη ανταγωνιστή στις εμπορευματικές μεταφορές.
Μετά τη Rail Cargo Logistics Goldair, κοινοπραξία των Αυστριακών Σιδηρόδρομων με την ελληνική εταιρεία Goldair, ετοιμάζεται και δεύτερη ιδιωτική εταιρεία εμπορευματικών μεταφορών να λάβει το πράσινο φως για να δραστηριοποιηθεί στην Ελλάδα.

Οι Κινέζοι ετοιμάζουν νέα εταιρεία
O επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ, Στέργιος Πιτσιόρλας, εκτιμά ότι η συμφωνία για την πώληση και μακροχρόνια παραχώρηση της έκτασης του πρώην αεροδρομίου θα ολοκληρωθεί τον επόμενο μήνα.

Πρόκειται για την ε­ταιρεία Piraeus Europe Asia Rail Logistics LTD, η οποία ιδρύθηκε τον περασμένο χρόνο με έδρα στο Λονδίνο με σκοπό την είσοδό της στην ελληνική αγορά εμπορευματικών μεταφορών. Η εταιρεία έχει καταθέσει αίτημα στην αρμόδια ρυθμιστική αρχή και σύντομα θα αυξηθούν σε δύο οι ιδιώτες που θα έχουν αποκτήσει άδεια για την εκτέλεση εθνικών και διεθνών εμπορευματικών σιδηροδρομικών μεταφορών στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο.
Το γεγονός ότι η πρώτη φάση του διαγωνισμού ολοκληρώθηκε δίχως την παρουσία της Cosco στη λίστα των επίσημων ενδιαφερομένων για την ιδιωτικοποίηση των σιδηροδρόμων, παρότι οι Κινέζοι φάνταζαν φαβορί, μετά μάλιστα και την εξαγορά του πλειοψηφικού πακέτου του ΟΛΠ, χαμήλωσε, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, τον πήχη των προσδοκιών στην υπόθεση εξαγοράς της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Το μόνο νέο σχήμα που συμμετέχει στη διαδικασία ιδιωτικοποίησης είναι η ιταλική εταιρεία Trenitalia, καθώς οι ρωσικοί σιδηρόδρομοι (RZD) και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ συμμετείχαν και στον προηγούμενο διαγωνισμό που κηρύχθηκε άγονος. Στοιχείο άλλο που εντείνει την αβεβαιότητα για την εξέλιξη της υπόθεσης είναι ότι ακόμη δεν έχει προχωρήσει η υπογραφή των διεταιρικών συμβάσεων με τη ΓΑΙΑΟΣΕ και την ΕΕΣΣΤΥ, που αποτελεί προϋπόθεση για την ολοκλήρωση του διαγωνισμού, και η διοίκηση δηλώνει άγνοια σε σχέση με το πότε θα μπουν οι υπογραφές.

Ολα αυτά συμβαίνουν υπό την απειλή της Κομισιόν για ανάκτηση παράνομων κρατικών ενισχύσεων ύψους 750 εκατ. ευρώ εφόσον η εταιρεία παραμείνει στο Ελληνικό Δημόσιο, και μοιραία επανέρχεται στο προσκήνιο το σενάριο να πτωχεύσει η ελληνική εταιρεία σιδηροδρόμων και να τεθεί σε εκκαθάριση.

ΣΥΝΤΑΚΤΗΣ: ΚΩΣΤΑΣ ΝΑΝΟΣ

ΟΙ 19 ΑΠΟΚΡΑΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΙΣ
Τα βήματα για έσοδα 5,8 δισ. σε τρία χρόνια


Το γεγονός ότι η πρώτη φάση του διαγωνισμού ολοκληρώθηκε δίχως την παρουσία της Cosco xαμήλωσε τον πήχη των προσδοκιών στην υπόθεση εξαγοράς της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

H πώληση του 17% της ΔΕΗ, ενδεχομένως εντός του 2016, αλλά και η παραχώρηση μειοψηφικών πακέτων μετοχών των εταιρειών ύδρευσης περιλαμβάνονται στην λίστα των 19 αποκρατικοποιήσεων που εγκρίθηκαν από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής, προκειμένου να εκταμιευτούν τα πρώτα 7,5 δισ. ευρώ από τη δόση του δανείου.

Το σχέδιο, που βάζει τέλος στις προσδοκίες αρκετών μελών της κυβέρνησης ότι θα έμπαινε φρένο στις αποκρατικοποιήσεις με την ολοκλήρωση των εννέα προσυμφωνημένων, προβλέπει έσοδα ύψους 5,8 δισεκατομμυρίων ευρώ για την περίοδο 2016-2018 από την πώληση των συμμετοχών που έχει το κράτος σε ΔΕΚΟ και οργανισμούς (2,5 δισ. το 2016, 2,2 δισ. το 2017 και 1,1 δισ. ευρώ το 2018).

Συγκεκριμένα, ανά αποκρατικοποίηση προβλέπεται:

• Περιφερειακά αεροδρόμια: Μέχρι τον Σεπτέμβριο θα υπάρξει νέο νομοθετικό πλαίσιο για την αναδιάρθρωση της ΥΠΑ και έγκριση της σύμβασης παραχώρησης από τη Βουλή.

• ΟΛΠ: Εως τα τέλη Σεπτεμβρίου νομοθετική ρύθμιση για τον καθορισμό αρμοδιοτήτων της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων, έγκριση της σύμβασης παραχώρησης από τη γενική συνέλευση του ΟΛΠ και κύρωση της συμφωνίας στη Βουλή.

• Ελευθέριος Βενιζέλος: Ανανέωση σύμβασης και πώληση του 30% που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ στην «Αερολιμήν Αθηνών», η οποία διαχειρίζεται το αεροδρόμιο.

• Αστέρας Βουλιαγμένης: Ολοκλήρωση του Ειδικού Σχεδίου Χωρικής Ανάπτυξης Δημοσίων Ακινήτων για την ολοκλήρωση της πώλησης του Αστέρα στην κοινοπραξία που έχει ανακηρυχθεί προτιμητέος επενδυτής με 400 εκατ. ευρώ.

• ΟΛΘ - ΤΡΑΙΝΟΣΕ - ΕΕΣΣΤΥ: Βρίσκονται σε εξέλιξη οι διαγωνισμοί για την πώληση του 67% του ΟΛΘ και του 100% των μετοχών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της Ελληνικής Εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού.

• ΔΕΗ - ΕΥΑΘ - ΕΥΔΑΠ: Πώληση μειοψηφικών πακέτων μετοχών της ΔΕΗ, της ΕΥΔΑΠ και της ΕΥΑΘ.

• ΟΤΕ: Πώληση του ποσοστού του ΟΤΕ που ελέγχει το Δημόσιο κατά πάσα βεβαιότητα στον βασικό μέτοχο του Οργανισμού, την Deutsche Telekom.

• ΔΕΠΑ: Πώληση του 65% των μετοχών της Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου. Το σχέδιο προβλέπει την επιλογή συμβούλων μέχρι και το 3ο τρίμηνο του 2016 και την εξέταση εναλλακτικών τρόπων αξιοποίησης.

• ΕΛΠΕ: Πώληση του 35% των μετοχών των Ελληνικών Πετρελαίων.

• ΔΕΣΦΑ: Πώληση του 66% (31% του ΤΑΙΠΕΔ -35% των ΕΛΠΕ) των μετοχών της στην κρατική εταιρεία του Αζερμπαϊτζάν Socar μέσω δημοσίου διαγωνισμού.

• Μαρίνες: Το σχέδιο προβλέπει μακροχρόνια παραχώρηση για συγκεκριμένες μαρίνες σε όλη την Ελλάδα.

• Ηλεκτρονικές δημοπρασίες ακινήτων: Πώληση των ακινήτων μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας δημοπρασιών. Το σχέδιο περιλαμβάνει πώληση 10 οικοπέδων και κτιρίων σε Μύκονο, Πήλιο, Ηλεία, Εύβοια, Αχαΐα, Σέρρες και Λέσβο και επίσης με τη μίσθωση 50 ετών ενός κτιρίου στη Ρόδο.

• Εγνατία Οδός: Μακροχρόνια παραχώρηση του δικαιώματος λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης του αυτοκινητόδρομου Εγνατία Οδός.

Πηγή: ethnos.gr