Σάββατο 30 Μαΐου 2015

Προοπτικές για πρωταγωνιστικό ρόλο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, στις εμπορευματικές μεταφορές στη βαλκανική χερσόνησο και τις παρευξείνιες χώρες.

 Φαντάζει δύσκολο να κατανοηθεί αλλά ένα έργο ήσσονος οικονομικής αξίας στον Νομό του Εβρου, μοιάζει ικανό να εξελίξει την ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε παίκτη-κλειδί για τις εμπορευματικές μεταφορές στη βαλκανική χερσόνησο και τις Παρευξείνιες χώρες και να αναδείξει το ανατολικότερο λιμάνι της χώρας, την Αλεξανδρούπολη, σε εμπορική «πύλη» για την Ευρασία.
 Παρότι μάλιστα εδώ και 14 χρόνια υπήρχε έτοιμο προς αξιοποίηση το terminal στον προβλήτα του λιμένα Αλεξανδρούπολης, μόλις προ ημερών παραδόθηκαν 2.270 μέτρα σιδηροδρομικής γραμμής που συνδέουν το εμπορικό αυτό λιμάνι με το εθνικό και ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό δίκτυο. Και αυτό που προκαλεί απορία γιατί άργησε να υλοποιηθεί τόσα χρόνια ένα έργο, το κόστος του οποίου ήταν μόλις 1,3 εκατ., ώστε να αξιοποιηθεί το λιμάνι της πρωτεύουσας του Εβρου.
 Πλέον, το πλησιέστερο λιμάνι της Μεσογείου προς τον Εύξεινο Πόντο, συνδεόμενο σιδηροδρομικώς απευθείας με τα Βαλκάνια και τις Παρευξείνιες χώρες, ελαχιστοποιεί το κόστος μεταφοράς των εμπορευμάτων μπαίνοντας δυνατά στο παιχνίδι να «κερδίσει» μέρος της κίνησης στα στενά του Βοσπόρου.

Άμεση σύνδεση 

 Λόγω μάλιστα γεωγραφικής θέσης το λιμάνι αυτό έχει τη δυνατότητα άμεσης σύνδεσης με την Εγνατία Οδό, τον σιδηροδρομικό άξονα Θεσσαλονίκης-Τουρκικών-Βουλγαρικών συνόρων, ενώ βρίσκεται σε απόσταση μόλις 2 χιλιομέτρων από το αεροδρόμιο της Αλεξανδρούπολης.
 Πέραν όμως του εμπορικού ενδιαφέροντος υπάρχει και η εθνική στρατηγική διάσταση σε αυτό το έργο. Για πρώτη φορά στην ιστορία δημιουργείται εναλλακτική για χώρες όπως η Ρωσία στα στενά των Δαρδανελίων. Η σύνδεση αυτή δημιουργεί ουσιαστικά τα σιδηροδρομικά Δαρδανέλια, κάτι που πιστεύεται ότι δεν περνάει απαρατήρητο από τη Μόσχα που εξηγεί ίσως και το πρόσφατο ανανεωμένο ενδιαφέρον των ρωσικών σιδηροδρόμων για τους ελληνικούς σιδηροδρόμους.
 Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ με «μηχανοδηγό» τον Αθανάσιο Ζηλιασκόπουλο, πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο των ελληνικών σιδηροδρόμων, ήδη σχεδιάζει νέα δρομολόγια που θα συνδέουν το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης με τη Βουλγαρία και τη Μαύρη Θάλασσα, αλλά και χώρες της Κεντρικής και Δυτικής Ευρώπης, παρακάμπτοντας τα Δαρδανέλια.

Από Τουρκία 

 Ηδη βρίσκεται στα «σκαριά» συμφωνία με γερμανική κατασκευαστική εταιρεία οικιακών συσκευών και ανταλλακτικών αυτοκινήτων για μεταφορά φορτίων από τη Σμύρνη στη Γερμανία μέσω της Αλεξανδρούπολης.
  Η συγκεκριμένη εταιρεία διαθέτει εργοστάσιο στη Σμύρνη και τα φορτία θα μεταφέρονται αρχικά ακτοπλοϊκώς μέχρι το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης και στη συνέχεια με τρένο στον τελικό προορισμό, τη Γερμανία.
  Πριν από τη διασύνδεση του λιμανιού με το σιδηροδρομικό δίκτυο κάτι τέτοιο δεν μπορούσε να γίνει και η συγκεκριμένη εταιρεία, όπως και εκατοντάδες άλλες είτε με έδρα την Τουρκία, είτε το Ισραήλ, είτε τη Βόρεια Αφρική, δεν είχαν άλλη επιλογή πέραν των στενών του Βοσπόρου για να μεταφέρουν τα προϊόντα τους είτε προς τη Δυτική και την Κεντρική Ευρώπη είτε προς βαλκανικές και παρευξείνιες χώρες.
  Η συμφωνία αυτή, όπως όλα δείχνουν, μοιάζει να είναι μόνο η αρχή και σύμφωνα με τη διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, υπάρχει η βεβαιότητα πως θα προκύψουν φορτία για Μαύρη Θάλασσα, Βαλκάνια, αλλά και Τουρκία (Αδριανούπολη και Κωνσταντινούπολη).

ΟΙ ΑΜΕΣΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
400 κοντέινερ τη μέρα και 2.500 θέσεις εργασίας

 Η σύνδεση του λιμανιού της Α­λε­ξανδρούπολης με το εθνικό και ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό δίκτυο δημιουργεί έναν νέο κόμβο μεταφορών στη νοτιοανατολική Μεσόγειο με δυνατότητα να αλλάξει ροές παγκόσμιων εφοδιαστικών αλυσίδων στρατηγικής σημασίας. Καθημερινά πλέον των 150 εμπορικών πλοίων διέρχονται τα στενά των Δαρδανελίων από και προς τη Μαύρη Θάλασσα εξυπηρετώντας τα λιμάνια της Βουλγαρίας (Μπουργκάς, Βάρνα), της Ρουμανίας (Κωστάντζα), της Ουκρανίας (Οδησσός), της Ρωσίας (Νοβοροσίσκ, Καφκάζ) και άλλων Παρευξείνιων κρατών.
 Το συγκριτικό πλεονέκτημα που διαθέτει η νέα εναλλακτική εμπορική δίοδος που παρακάμπτει τα στενά του Βοσπόρου, είναι το κέρδος σε χρόνο και χρήμα. Η μεταφορά σε λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας, παρευξείνιες χώρες και σε χώρες της Δυτικής Ευρώπης μέσω της Αλεξανδρούπολης μπορεί να ολοκληρώνεται σε λιγότερο από μία μέρα, όταν μέσω των Δαρδανελίων χρειάζονται 3-4 ημέρες, ενώ μόνο τα κόστη διέλευσης των πλοίων από τα στενά του Βοσπόρου φθάνουν ακόμη και τα 100.000 δολάρια.

Προοπτικές 

 Μιλώντας στην «Οικονομία» του «Εθνους της Κυριακής» ο Αθανάσιος Ζηλιασκόπουλος, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, υπογραμμίζει ότι η σιδηροδρομική σύνδεση του λιμένα της Αλεξανδρούπολης παρέχει τη δυνατότητα στους διαχειριστές αυτών των εμπορευματικών ροών να χρησιμοποιήσουν το λιμάνι και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και να διοχετεύουν τα προϊόντα τους σε λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας και της Βαλκανικής σε λιγότερο από 1 ημέρα.
 Μάλιστα, άνθρωποι της αγοράς Logistics εκτιμούν ότι δεδομένης της συγκεκριμένης στρατηγικής υποδομής σε σύντομο διάστημα θα δημιουργηθούν οι υπηρεσίες και δυνατότητες (σιδηροδρομικές και αποθηκευτικές) στη Θράκη που θα καταστήσει τις ροές μέσω του λιμένα και του δικτύου του ΟΣΕ ιδιαίτερα ανταγωνιστικό.
  Μια μεγάλη επίσης αγορά της νοτιοανατολικής Μεσογείου είναι η Τουρκία και ιδιαίτερα οι περιοχές της Σμύρνης και της Μυρσίνης που έχουν μεγάλες ροές (πλέον των 20 εκατομμυρίων τόνων ετησίως) από και προς την Κεντρική και Δυτική Ευρώπη, κυρίως με βιομηχανικά προϊόντα δυτικοευρωπαϊκών εταιρειών.
  Οι ροές από αυτές τις περιοχές προς τη Γερμανία και την Αυστρία εξυπηρετούνται είτε σιδηροδρομικά μέσω όμως θαλάσσιας διέλευσης του Βοσπόρου (μια ιδιαίτερα υψηλού κόστους μεταφορά) ή μέσω των λιμανιών της Αδριατικής και από εκεί σιδηροδρομικά προς τις ευρωπαϊκές χώρες. Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης προσφέρει μια ιδιαίτερα ελκυστική εναλλακτική για πολλές από αυτές τις ροές μια και είναι το κοντινότερο ευρωπαϊκό λιμάνι σε αυτές τις αγορές αλλά και το πλησιέστερο σε πολλές ευρωπαϊκές πρωτεύουσες όπως η Βουδαπέστη, η Μπρατισλάβα και η Βιέννη (λιγότερο από 1.200 χλμ.).
 Επίσης, σύμφωνα με στοιχεία του ΟΟΣΑ, για κάθε ένα εκατομμύριο τόνους μεταφορικού έργου σε οποιοδήποτε λιμάνι του κόσμου δημιουργούνται 750 θέσεις εργασίας. Το μέγεθος αυτό αντιστοιχεί σε τρία τρένα ανά ημέρα. Στόχος -σύμφωνα με τη διοίκηση του ελληνικού οργανισμού σιδηροδρόμων- απόλυτα εφικτός, που θα τονώσει την οικονομία της περιοχής.
  Η εταιρεία προσβλέπει σε αγορές, όπως αυτή της Τουρκίας, του Ισραήλ και της Αιγύπτου και φυσικά της Ρωσίας, της Ουκρανίας, των Βαλκανίων και της Ευρώπης. Το μεταφορικό έργο από και προς τις χώρες αυτές είναι τεράστιο και οι δυνατότητες προσέλκυσης εταιρειών για μεταφορά φορτίων μέσω του ελληνικού λιμανιού απεριόριστες.
 Η διοίκηση της εταιρείας έχει θέσει ως στόχο την επίτευξη συμφωνιών για μέχρι και 10 αμαξοστοιχίες σε ημερήσια βάση και δεδομένου ότι κάθε τρένο μεταφέρει 40 κοντέινερ, το συνολικό έργο στο οποίο στοχεύει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ υπολογίζεται σε 400 κοντέινερ ημερησίως. Εξέλιξη απολύτως εφικτή εάν αναλογιστεί κανείς ότι κάθε ημέρα περισσότερα από 150 πλοία διασχίζουν τα Δαρδανέλια μεταφέροντας δεκάδες χιλιάδες κοντέινερ. Στόχος που σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ μπορεί να δημιουργήσει περισσότερες από 2.500 νέες θέσεις εργασίας στην περιοχή της Αλεξανδρούπολης.
  Η σύνδεση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης με το εθνικό και ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό δίκτυο δημιουργεί έναν νέο κόμβο μεταφορών στη νοτιοανατολική Μεσόγειο με δυνατότητα να αλλάξει ροές παγκόσμιων εφοδιαστικών αλυσίδων στρατηγικής σημασίας.
  Ηδη βρίσκεται στα «σκαριά» συμφωνία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με γερμανική κατασκευαστική εταιρεία οικιακών συσκευών και ανταλλακτικών αυτοκινήτων για μεταφορά φορτίων από τη Σμύρνη στη Γερμανία μέσω της Αλεξανδρούπολης.

Συντάκτης: Κώστας Νάνος
Πηγή: ethnos.gr