Πέμπτη 26 Φεβρουαρίου 2015

Logistics: Ανάπτυξη με συνέργειες και μεγαλύτερες εταιρείες

Ουσιαστικές αλλαγές σε βάθος που, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνουν και συγχωνεύσεις προκειμένου να μεγαλώσει το μέγεθος των εταιρειών εφοδιαστικής αλυσίδας χρειάζονται για την ανάπτυξη των ελληνικών logistics. Αλλαγές μέσα και έξω υπόσχεται το νέο προεδρείο της ΕΕL.

Η εσωτερική αναδιοργάνωση, με σκοπό τη βελτίωση της λειτουργίας της, αλλά και ο εξωστρεφής προσανατολισμός, προκειμένου να ενισχύσει το ρόλο της στην επιχειρηματική κοινότητα, είναι οι βασικές κατευθύνσεις στις οποίες κινούνται οι «προγραμματικές» δηλώσεις του νέου διοικητικού συμβουλίου της Ελληνικής Εταιρείας Logistics (EEL).

O νέος πρόεδρος κ. Νίκος Ροδόπουλος, μιλώντας σε εκδήλωση χθες βράδυ, τόνισε ότι η EEL έχει έρθει ήδη επαφή με τον πρόεδρο του ΣΕΒ κ. Φέσσα, όπου εξετάστηκε η δυνατότητα επαναδραστηριοποίησης του Εθνικού Συμβουλίου Εφοδιαστικής Αλυσίδας.

Επιπλέον η ΕΕL έχει πραγματοποιήσει σειρά επαφών και με άλλους φορείς με σκοπό την προώθηση της επιστήμης των logistics στην πραγματική οικονομία και την υλοποίηση δράσεων που θα αναδείξουν τον κρίσιμο ρόλο τους στην πραγματική οικονομία.

Το 1/10 του ΑΕΠ προέρχεται από τα logistics

Ο κλάδος της εφοδιαστικής αλυσίδας έχει ιδιαίτερη σημασία για την ελληνική οικονομία καθώς παράγει το 10,8% του ελληνικού ΑΕΠ με συνολική αξία που προσεγγίζει τα 20 δισ. ευρώ. Ωστόσο, πλήττεται από προβλήματα, τα κυριότερα από τα οποία είναι οι ελλείψεις σε βασικές υποδομές, η γραφειοκρατία και οι χρονοβόρες διαδικασίες των δημόσιων φορέων.

Την επόμενη διετία οι δράσεις της EEL αναμένεται ότι θα κινηθούν στην βάση των αποτελεσμάτων της 3ης Πανελλήνιας Έρευνας Logistics, η οποία εκπονήθηκε το προηγούμενο διάστημα με την συνεργασία του Πανεπιστημίου Αιγαίου και ανέδειξε τα προβλήματα αλλά και τις προοπτικές του κλάδου στην χώρα μας.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας ο κλάδος της εφοδιαστικής αλυσίδας έχει σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης, εφόσον, όμως, βοηθηθεί από την ενίσχυση των υποδομών αλλά και αναδιοργανωθεί εσωτερικά με αύξηση του μεγέθους των εταιρειών και ανάπτυξη συνεργειών μεταξύ τους.

Το οutsourcing υπηρεσιών logistics στην Ελλάδα παραμένει ακόμη σε χαμηλά επίπεδα αφού, σύμφωνα με τελευταίες εκτιμήσεις, υπολογίζεται ότι μόλις το 20% των μεταφερόμενων τόνων μεταφέρεται με εξ ολοκλήρου ανάθεση σε τρίτους και σχεδόν το 30% ενδοεπιχειρησιακά, όταν, την ίδια στιγμή, ο μέσος όρος στην Ευρώπη αγγίζει το 80%. Θετικό είναι πάντως ότι οι ελληνικές εταιρείες εμφανίζονται έτοιμες να εκμεταλλευθούν τις συνέργειες, ενώ κάποιες το έχουν ήδη πράξει. Οι συνέργειες που παρουσιάζουν το μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τις εταιρείες είναι ο κοινός στόλος οχημάτων, -η δημιουργία κοινοπραξιών για την ανάληψη έργων logistics, -η χρήση Urban Consolidation Center και η χρήση κοινών πληροφορικών συστημάτων.

Κυρίαρχη η οδική μεταφορά – θετικές προοπτικές για σιδηρόδρομο

Στην χώρα μας η οδική μεταφορά εξακολουθεί να αποτελεί το κυρίαρχο μέσο μεταφοράς κατέχοντας ποσοστό 81%, οι θαλάσσιες μεταφορές κατέχουν το 18,5% ενώ μικρότερο του 1% είναι το μερίδιο που κατέχουν αθροιστικά οι αεροπορικές και σιδηροδρομικές μεταφορές.

Πάντως η μελλοντική προοπτική της σιδηροδρομικής μεταφοράς θεωρείται ότι είναι καλή, εξαιτίας τηςσυμφωνίας ανάμεσα στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ και την Cosco με την οποία τα προϊόντα πολυεθνικών εταιρειών μεταφέρονται από τον Πειραιά προς την Κεντρική Ευρώπη.

Μοχλοί ανάπτυξης για την θαλάσσια μεταφορά είναι τα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης αλλά και η διασύνδεση της ηπειρωτικής με τη νησιωτική Ελλάδα και με όλες σχεδόν τις χώρες της ευρω-μεσογειακής λεκάνης, καθώς επίσης το σημαντικό μερίδιο εμπορευματικών ροών από Ασιατικές χώρες και, τέλος, η ευρωστία των ναυτιλιακών εταιρειών.

Της Μάρως Τσαντήλα
euro2dey