Κυριακή 25 Ιανουαρίου 2015

Θεσμικό πλαίσιο για τον ελληνοκινεζικό εμπορικό άξονα


Πίσω από τα φώτα της δημοσιότητας και την κλαγγή της εκλογικής αντιπαράθεσης ολοκληρώθηκε το θεσμικό πλαίσιο της ελληνοκινεζικής εμπορικής συνεργασίας που επιδιώκει το Πεκίνο ώστε να ανοίξει διάπλατα η πύλη της Ευρώπης για τον ασιατικό δράκο.
Την Πέμπτη, ημέρα που εγκαινιάστηκε και το έργο των 230 εκατ. ευρώ για την μεγέθυνση της δυναμικότητας του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων του Πειραιά παρουσία υψηλόβαθμων κινέζων αξιωματούχων, υπογράφτηκε και Μνημόνιο Κατανόησης από την Γενική Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων Κατερίνα Σαββαΐδου και τον Κινέζο ομόλογό της για την τελωνειακή συνεργασία Ελλάδας – Κίνας. 


Πρόκειται για κείμενο που υπεγράφη κατόπιν συντονισμένων διαπραγματεύσεων των υπουργείων εξωτερικών και οικονομικών με την κινεζική πλευρά και αποσκοπεί στον καλύτερο συντονισμό των αρμόδιων φορέων των δύο χωρών για την, σύμφωνα με τις απαραίτητες προδιαγραφές, διευκόλυνση των εμπορικών ανταλλαγών και της διακίνησης αγαθών σε ολόκληρη την Ευρώπη μέσω του λιμανιού του Πειραιά. Υπενθυμίζεται πως στην Αθήνα βρέθηκαν χθες και προχθές και ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος της κινεζικής Cosco Group και μέλος της διοικούσας επιτροπής του Κομμουνιστικού Κόμματος της Κίνας, Sun Jikang όπως και ο πρόεδρος των COSCO Europe GmbH και COSCO Europe Bulk Shipping GmbH, Lin Ji. 

Προστίθεται έτσι άλλος ένας κρίκος στην αλυσίδα των δράσεων που πρόκειται να μετατρέψουν τον Πειραιά σε διαμετακομιστικό κέντρο πανευρωπαϊκής εμβέλειας, καθώς, μέσω της αναβάθμισης των εγκαταστάσεων του και της σιδηροδρομικής του σύνδεσης με τη Βουδαπέστη, θα αποτελέσει μια από τις βασικές πύλες εισόδου προϊόντων προς τις αγορές της Ευρώπης αναφέρει η επίσημη ανακοίνωση της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων. 

Λίγες ημέρες νωρίτερα η ΓΓΔΕ εξέδωσε και απόφαση «με σκοπό τη δημιουργία ευνοϊκότερου επιχειρηματικού περιβάλλοντος στους οικονομικούς φορείς που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας» με την οποία καθιερώνονται νέες διαδικασίες για το ΦΠΑ όσων προϊόντων μεταποιούνται στην Ελλάδα από ελληνικούς ή ξένους ομίλους με σκοπό την εξαγωγή τους. Μια «λεπτομέρεια» που ευνοεί την εγκατάσταση στην Ελλάδα γραμμών παραγωγής. 
Ειδικότερα προβλέπεται διαδικασία απαλλαγής από το Φ.Π.Α. των εγχώριων εμπορευμάτων (πρώτων και βοηθητικών υλών) που τίθενται σε καθεστώς τελειοποίησης (μεταποίησης) με σκοπό να αποτελέσουν αυτά αντικείμενο εξαγωγής ή παράδοσης σε άλλο κράτος μέλος της Ε.Ε., διαδικασία απαλλαγής από το Φ.Π.Α. εμπορευμάτων τρίτων χωρών που τίθενται σε καθεστώς τελειοποίησης προς επανεξαγωγή (ενεργητικής τελειοποίησης) και διαδικασία μη κοινοτικών και εγχωρίων εμπορευμάτων (πρώτων και βοηθητικών υλών) που τίθενται σε καθεστώς τελειοποίησης προς επανεξαγωγή. 

Με την καθιέρωση των διαδικασιών αυτών εκτιμάται πως εξαλείφεται το μειονέκτημα των ελληνικών παραγωγικών επιχειρήσεων έναντι των εισαγωγικών οι οποίες μέχρι σήμερα είχαν το πλεονέκτημα της θέσης των εμπορευμάτων στο τελωνειακό καθεστώς της τελειοποίησης με απαλλαγή καταβολής του Φ.Π.Α. 

Στη διαδικασία ολοκλήρωσης των απαραίτητων υποδομών για τη μεγέθυνση του Πειραιά και τη διαμόρφωση του θεσμικού πλαισίου για την εγκατάσταση εδώ γραμμών παραγωγής πρέπει να προστεθεί και η επένδυση ύψους 2,5 δισ. δολαρίων στην υπερταχεία σιδηροδρομική σύνδεση Σερβίας-Ουγγαρίας. Το έργο αυτό εντάσσεται στον άξονα που ξεκινά από τον Πειραιά και καταλήγει στην κεντρική Ευρώπη. Αποκαλείται «Hungaro-Serbian High-Speed Railway», χρηματοδοτείται από την κινεζική Export-Import Bank και θα κατασκευαστεί από την China Railway and Construction Corporation, γνωστή και από το ενδιαφέρον της για το ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο. Τόσο τα έργα στον Πειραιά όσο και αυτά στα Βαλκάνια είναι μέρος του κινεζικού σχεδίου με την χαρακτηριστική ονομασία «Νέοι δρόμοι του Μεταξιού». Ο ένας εκ των δυο αξόνων του είναι ο «21st century Maritime Silk Road» και είναι αυτός που διέρχεται από το ελληνικό λιμάνι του Πειραιά.

Του Ηλία Γ. Μπέλλου 
Πηγή:www.capital.gr
"Σιδηροδρομικά Νέα"