Παρασκευή 28 Νοεμβρίου 2014

24 μήνες μας χωρίζουν από τη λειτουργία σύγχρονου σιδηρόδρομου από Βόρεια Πελοπόννησο μέχρι Θεσσαλονίκη

Εδώ και χρόνια μιλάμε για τα σιδηροδρομικά έργα της χώρας αλλά αυτό που δεν βλέπουμε είναι να ολοκληρώνονται και να αποδίδονται στους πολίτες. Από την εποχή της παράδοσης του τμήματος των σιδηροδρομικών Τεμπών τα έργα έχουν μπει σε ένα συνεχόμενο φαύλο κύκλο εργολαβιών.

Τώρα, έχουμε εισέλθει σε μία εποχή που τα έργα αυτά είναι σε πολύ ώριμο στάδιο και ο χρόνος πλέον τρέχει αντίστροφα για την ολοκλήρωση τους. Μάλιστα τα έργα αυτά τρέχουν τόσο γρήγορα που η ΕΡΓΟΣΕ ζητά επιπλέον χρηματοδότηση για να καλύψει τις ανάγκες που έχουν προκύψει.

Ο ΧΡΟΝΟΣ ΤΡΕΧΕΙ
Μαζί με τα έργα όμως τρέχει και ο χρόνος. Σε λίγες εβδομάδες θα εισέλθουμε στο 2015 και πλέον τα έργα δεν πρέπει μόνο να ωριμάζουν αλλά να φτάσουν στο σημείο της ολοκλήρωσης και το αποτέλεσμα της επένδυσης εκατοντάδων εκατομμυρίων με εθνική και κοινοτική χρηματοδότηση να πιάσει τόπο. Η πραγματικότητα του ολοκληρωμένου σύγχρονου δικτύου σιδηρόδρομων είναι άλλωστε μία ανάγκη.

ΠΟΙΑ ΕΡΓΑ ΟΛΟΚΛΗΡΩΝΟΝΤΑΙ
Εδώ στο ypodomes έχουμε σε καθημερινή βάση ενημέρωση για αυτά τα πολύ σημαντικά έργα που ξεπερνούν το 1 δις ευρώ σε κόστος.

ΛΙΜΕΝΑΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ-Σύμφωνα με τα νέα χρονοδιαγράμματα στο τέλος του 2014 θα έχουμε την ολοκλήρωση του μικρού -αλλά σημαντικού- σιδηροδρομικού έργου σύνδεσης του λιμένα Αλεξανδρούπολης με το εθνικό σιδηροδρομικο δίκτυο.

ΑΝΑΤΑΞΗ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗΣ-Στα μέσα του 2015 πρόκειται να ολοκληρωθεί η ανάταξη της ηλεκτροκίνηση στο τμήμα Μενίδι-Τιθορέα ενώ πολύ πιθανό είναι να ενεργοποιηθεί και προαίρεση για την εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης στο τμήμα Αθήνα-Μενίδι.

Α`ΦΑΣΗ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΣΗΣ ΛΑΡΙΣΑ-ΒΟΛΟΣ-Τα έργα Α`φάσης (με φορέα υλοποίησης τον ΟΣΕ) πρέπει να ολοκληρωθούν τον Νοέμβριο του 2015. Ωστόσο αν δεν δημοπρατηθούν (από την ΕΡΓΟΣΕ) τα έργα Β` φάσης τα ηλεκτροκινούμενα τρένα δεν θα μπορούν να διασχίζουν την απόσταση μεταξύ των 2 μεγάλων Θεσσαλικών πόλεων.

ΔΙΑΚΟΠΤΟ-ΡΟΔΟΔΑΦΝΗ-Αν και η εργολαβία έχει επίσημο χρονοδιάγραμμα για τον Φεβρουάριο του 2015, η ολοκλήρωση του πρώτου μεγάλου έργου της ΕΡΓΟΣΕ τοποθετείται στα τέλη του 2015 με το τμήμα Διακοπτό-Ροδοδάφνη. Ωστόσο το τμήμα δεν θα μπορεί να λειτουργήσει αν δεν ολοκληρωθούν τα άλλα έργα της βόρειας Πελοποννήσου.

ΡΟΔΟΔΑΦΝΗ-ΨΑΘΟΠΥΡΓΟΣ-Το αμέσως επόμενο τμήμα, μέχρι τον Ψαθόπυργο, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα θα είναι ολοκληρωμένο τον Φεβρουάριο του 2016. Ωστόσο η πολυπλοκότητα του έργου ιδιαίτερα στη σήραγγα, δημιουργεί αμφιβολίες για την χρονική απόδοση του έργου στην κυκλοφορία. Ούτε αυτό το τμήμα μπορεί να λειτουργήσει αν δεν ολοκληρωθούν τα άλλα έργα της Βόρειας Πελοποννήσου.

ΘΡΙΑΣΙΟ ΠΕΔΙΟ-Τον Ιούνιο τυ 2016 θα έχει ολοκληρωθεί το έργο της Β`φάσης του Θριάσιου Πεδίου και του Προαστιακού Σταθμού ΖΕΦΥΡΙ. Τα έργα είναι πολύ προχωρημένα και το χρονοδιάγραμμα θεωρείται ρεαλιστικό.

ΚΙΑΤΟ-ΡΟΔΟΔΑΦΝΗ-Είναι το πλέον σημαντικό έργο για να λειτουργήσει ο σιδηρόδρομος στη Βόρεια Πελοπόννησο. Πρόκειται για έργο-σκούπα που μαζεύει όλα τα υπολοιπόμενα έργα στο τμήμα αυτό. Η ολοκλήρωση του τον Σεπτέμβριο του 2016 θεωρείται ρεαλιστική μιας και δεν περιέχει μεγάλα τεχνικά έργα. Εφόσον γίνει πραγματικότητα τότε θα ξαναδούμε το μοντέρνο τρένο να κυκλοφορεί και πάλι στο τμήμα Κιάτο-Ψαθόπυργος.

ΑΝΑΤΑΞΗ ΣΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΑΘΗΝΑ-ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ-Είναι το έργο προπομπός για την ολοκλήρωση των έργων εκσυγχρονισμού στον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη. Το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης είναι τοποθετημένο για τον Σεπτέμβριο του 2016.

ΤΙΘΟΡΕΑ-ΔΟΜΟΚΟΣ-Αυτό είναι ΤΟ σημαντικότερο σιδηροδρομικό έργο εδώ και 10 χρόνια τουλάχιστον. Εφόσον ολοκληρωθούν τα έργα-σκούπα (που μαζεύουν τα υπόλοιπα παλαιών εργολαβιών αλλά εγκαθιστούν και ηλεκτροκίνηση) σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα τον Δεκέμβριο του 2016, τότε θα σημάνει και η λήξη των έργων εκσυγχρονισμού σε όλο τον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη. Από τις αρχές του 2017 το σύγχρονο ηλεκτροκίνητο τρένο θα μπορεί να κινείται με ασφάλεια, ταχύτητα από τη μία πόλη στην άλλη σε περίπου 3 ώρες και 30 λεπτά.

Σημαντικό στοιχείο για να τηρηθούν τα παραπάνω είναι η τήρηση των σφιχτών χρονοδιαγραμμάτων και η απρόσκοπτη χρηματοδότηση των έργων για να μην υπάρξουν "ατυχήματα" με καθυστερήσεις, απαιτήσεις εργολάβων κ.α Εξίσου σημαντικό είναι το στοιχείο πως ναι μεν τα έργα θα έχουν ολοκληρωθεί στο τμήμα Κιάτο-Ψαθόπυργος αλλά δεν θα λειτουργεί η ηλεκτροκίνηση καθώς αυτό αποτελεί αντικείμενο διαγωνισμού που αναμένεται με το νέο ΣΕΣ.

ypodomes.com