Σάββατο 29 Νοεμβρίου 2014

Ξεκινούν από το 2015 οι «κρουαζιέρες» με τρένο


EKΔΡΟΜΕΣ ΣΕ ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΜΕ ΙΔΙΑΙΤΕΡΟ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ

Ο ελληνικός σιδηρόδρομος «επιστρατεύεται» στην προσπάθεια της χώρας μας να διαχειριστεί αποδοτικά την «έκρηξη» του τουρισμού και αλλάζει την εικόνα του διοργανώνοντας τουριστικά πακέτα σιδηροδρομικής «κρουαζιέρας».
Όταν όλα στην Ελλάδα κινούνται γύρω από την αύξηση της τουριστικής κίνησης, ο ελληνικός σιδηρόδρομος δεν θα μπορούσε να μείνει έξω από την προσπάθεια να «κερδίσει» κομμάτι τόσο του εγχώριου όσο και του εισερχόμενου τουρισμού. Για τον λόγο αυτό η Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ) έχει προχωρήσει σε συμφωνίες, οι οποίες θα ξεκινήσουν την υλοποίησή τους από την αρχή του 2015, ενώ από το καλοκαίρι υλοποιεί εκδρομές σε περιοχές με ιδιαίτερα αυξημένο τουριστικό ενδιαφέρον.

Πρόκειται για ένα είδος θεματικού τουρισμού που είναι ελάχιστα γνωστό στη χώρα μας, αλλά ιδιαίτερα αναπτυγμένο στο εξωτερικό, όπου έχουν οργανώσει ολόκληρη βιομηχανία γύρω από την εκμετάλλευση του σιδηρoδρόμου.

Οι νέες συμφωνίες περιλαμβάνουν διαδρομές σε σημεία του ελληνικού σιδηρόδρομου με ιστορική αξία και θα εκτελούνται με τρένα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Όταν πριν από δύο μήνες ο πρόεδρος της ΕΕΣΣΤΥ συμμετείχε στη Διεθνή Έκθεση Τουρισμού (World Travel Market) στο Λονδίνο, δεν μπορούσε να φανταστεί την άμεση ανταπόκριση που θα είχαν οι τρεις προτάσεις σιδηροδρομικού τουρισμού που παρουσίασε στους εκθέτες.

Στο πλαίσιο αυτό η εταιρεία προχωρεί σε συμφωνίες με τουριστικούς πράκτορες του εξωτερικού, προκειμένου να παρέχουν σε τουρίστες από όλο τον κόσμο ένα ολοκληρωμένο τουριστικό πακέτο που θα περιλαμβάνει σιδηροδρομικά δρομολόγια, καταλύματα, σίτιση κ.λπ. Τα πακέτα που παρουσίασε η ΕΕΣΣΤΥ στην έκθεση του Λονδίνου περιλαμβάνει τα εξής:
Πακέτο σιδηροδρομικού τουρισμού με εξαήμερο γύρο της Πελοποννήσου. Ο γύρος της Πελοποννήσου θα ξεκινά από την Πάτρα και θα συνεχίζει σε Καλαμάτα, Μεσσήνη (αρχαίο Θέατρο), Τρίπολη, Κόρινθο, Αργος, Ναύπλιο. Το τμήμα του δικτύου που θα χρησιμοποιηθεί για τη συγκεκριμένη εκδρομή αυτή τη στιγμή είναι ανενεργό, καθώς το δίκτυο της Πελοποννήσου εγκαταλείφθηκε με το πρόγραμμα εξυγίανσης του ΟΣΕ. Η πρεμιέρα της διαδρομής αυτής έγινε μέσα στον Οκτώβριο όταν περίπου 100 Βρετανοί τουρίστες πραγματοποίησαν για διάστημα μιας εβδομάδας τον γύρο της Πελοποννήσου.

Το εγχείρημα οργανώθηκε από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και το βρετανικό ταξιδιωτικό γραφείο PTG και χαρακτηρίστηκε ιδιαίτερα επιτυχημένο. Το τρένο ξεκίνησε από την Πάτρα, με κατεύθυνση τον Πύργο, το Κατάκολο και την Ολυμπία.

Στη συνέχεια οι εκδρομείς πέρασαν από την Κυπαρισσία στην Καλαμάτα, τη Μεγαλόπολη, την Τρίπολη και το Ναύπλιο, τις Μυκήνες, την Κόρινθο, το Ζευγολατιό, το Καλό Νερό και την Κυπαρισσία για να ολοκληρώσουν την περιήγησή τους επιστρέφοντας και πάλι στην πόλη της Πάτρας.
Τη διαδρομή Ζαχλωρού - Καλάβρυτα με τον οδοντωτό που θα εκτελείται με τον Μουτζούρη την ατμάμαξα, που χρονολογείται από το 1860, και ήδη ανασκευάζεται στο αμαξοστάσιο του ΟΣΕ στον Πειραιά.
Ο γύρος του Πηλίου, ο οποίος σύμφωνα με στελέχη της ΕΕΣΣΤΥ αποτελεί εκδρομή που εάν υπάρξει άμεσα ζήτηση μπορεί, τεχνικά, να ξεκινήσει ακόμη και αύριο. Ο Οδοντωτός των Καλαβρύτων και το τρενάκι του Πηλίου εκτελούν τουριστικά δρομολόγια, αλλά στόχος είναι η εντατικότερη εκμετάλλευσή τους, αφού η ζήτηση είναι πραγματικά μεγάλη.

Στη συνέχεια η ΕΕΣΣΤΥ, σε συνεργασία με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ προγραμματίζει εκδρομές σε Δελφούς και Μετέωρα, από τον Βόλο στοχεύοντας στον θρησκευτικό τουρισμό.

Νέο τουριστικό προϊόν

Το Kalavryta CityPass είναι ένα προϊόν που δημιουργήθηκε με τη συνεργασία του Χιονοδρομικού Κέντρου Καλαβρύτων, του Μουσείου Καλαβρυτινού Ολοκαυτώματος, τη Δημοτική Επιχείρηση «Σπήλαια Λιμνών» αλλά και ένα οινοποιείο της περιοχής.

Το Kalavryta CityPass προσφέρει, με μια ενιαία τιμή, τη σιδηροδρομική μεταφορά με επιστροφή, με τον οδοντωτό σιδηρόδρομο στη διαδρομή Διακοπτό - Καλάβρυτα, την είσοδο στο Χιονοδρομικό Κέντρο Καλαβρύτων και βόλτα στη Βαθειά Λάκκα με τον εναέριο αναβατήρα. Εναλλακτικά, για τις περιόδους όπου το Χιονοδρομικό Κέντρο είναι κλειστό, το πακέτο περιλαμβάνει επίσκεψη στο οινοποιείο, είσοδο και περιήγηση στα Σπήλαια Λιμνών και είσοδο στο Μουσείο Καλαβρυτινού Ολοκαυτώματος. Το εισιτήριο κοστίζει 24,80 ευρώ ανά άτομο και ισχύει για έναν μήνα από την ημερομηνία έκδοσής του. Μέσα σε αυτό το διάστημα, ο επιβάτης μπορεί να το χρησιμοποιήσει τμηματικά ως προς τα προς επίσκεψη μέρη, στις ημερομηνίες που θα επιλέξει. Με τη χρήση του εισιτηρίου, ο επιβάτης εξασφαλίζει έκπτωση έως και 50%, συγκριτικά με το αν αγόραζε μεμονωμένα τα εισιτήρια των επιμέρους προορισμών.

Τουριστικά δρομολόγια της ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Οδοντωτός Σιδηρόδρομος Διακοπτού - Καλαβρύτων
Διανύει 22 χιλιόμετρα διαδρομής σε περίπου μία ώρα και «αναρριχάται» σε υψόμετρο 750 μέτρων. Eχει δρομολόγια τα Σαββατοκύριακα καθ' όλη τη διάρκεια της χρονιάς.

Κατάκολο - Ολυμπία
Η διαδρομή είναι περίπου 45 λεπτά και το κόστος του εισιτηρίου 10 ευρώ. Εκτός από τα τακτικά -ανάλογα με τη ζήτηση- υπάρχουν και έκτακτα δρομολόγια για όσους θέλουν να επισκεφτούν το γραφικό λιμάνι του Κατάκολου αλλά και τον αρχαιολογικό χώρο της Ολυμπίας.

Οι γραμμές που έχουν τουριστικό ενδιαφέρον

Πέρα από τα μικρά τμήματα του σιδηροδρομικού δικτύου, στα οποία έχουν αναπτυχθεί τουριστικές διαδρομές, το δίκτυο του ΟΣΕ διαθέτει σημαντικά τμήματα τα οποία μπορούν να προσελκύσουν το ενδιαφέρον για τη δημιουργία τέτοιων διαδρομών. Μεταξύ άλλων τέτοια θεωρείται η διαδρομή Αθήνας - Κορίνθου - Άργους - Ναυπλίου, η οποία διαθέτει περιοχές ιδιαίτερης αρχαιολογικής σημασίας όπως Μυκήνες, Τίρυνθα, Ακρόπολη Άργους, Επίδαυρος.

Το διάστημα αυτό η γραμμή δεν λειτουργεί, ωστόσο θεωρείται ότι μπορεί να αξιοποιηθεί για τουριστικούς σκοπούς. Μάλιστα προκειμένου να γίνει αυτό δεν χρειάζονται εκτεταμένες παρεμβάσεις, καθώς η γραμμή είχε ανακαινιστεί λίγο πριν διακοπούν τα δρομολόγια.

Παράλληλα ενδιαφέρον προκαλεί το σύνολο των παλαιών χαράξεων στη γραμμή Θεσσαλονίκη - Λάρισα, δηλαδή τα τμήματα Αιγίνιο - Κορινός, Παντελεήμονας - Πλαταμώνας - Νέοι Πόροι και Ραψάνη - Ευαγγελισμός καθώς και η γραμμή Βόλου - Παλαιοφαρσάλου, η οποία έχει εγκαταλειφθεί πριν από αρκετά χρόνια.

Μελλοντικά, μετά την ολοκλήρωση των έργων που είναι σε εξέλιξη, εκτός λειτουργίας θα βγει και το ορεινό σιδηροδρομικό πέρασμα του Μπράλου το οποίο, επίσης, εκτιμάται ότι έχει σημαντικές δυνατότητες για προσέλκυση τουριστικής κίνησης.

Κυκλοφορούν και έκτακτα δρομολόγια για όσους θέλουν να επισκεφτούν το γραφικό λιμάνι του Κατάκολου αλλά και τον αρχαιολογικό χώρο της Ολυμπίας.

Της Μαρίας Μόσχου
imerisia.gr