Τρίτη 22 Ιουλίου 2014

Αφιέρωμα στα έργα Μετρό: Οι επεκτάσεις προς Σταυρούπολη, Εύοσμο, Τούμπα και Αεροδρόμιο

Τα μελλοντικά έργα Μετρό της πόλης

Το Μετρό Θεσσαλονίκης είναι μία «νέα» υπόθεση στα έργα Μετρό. Ξεκινώντας το 2006 η βασική γραμμή και το 2013 η επέκταση προς Καλαμαριά δημιουργούν το πρώτο μικρό δίκτυο με 18 σταθμούς.

Όπως είναι σχεδιασμένο σήμερα το Μετρό θα χρειαστεί 3+1 επεκτάσεις για να φτάσει σε συνολικά 35 σταθμούς και να καλύψει το μεγαλύτερο τμήμα της πόλης. Η επόμενη επέκταση που θα δούμε να υλοποιείται είναι από το σταθμό Δημοκρατίας της βασικής γραμμής (που θα λειτουργεί ως κοινός σταθμός μεταξύ των 2 γραμμών) και θα φτάνει μέχρι τη Σταυρούπολη και την Ευκαρπία.

Θα ακολουθεί υπογείως την οδό Λαγκαδά και σύμφωνα με τον σχεδιασμό θα έχει μήκος 5χλμ και 5 σταθμούς:
1.Νεάπολη (Λαγκαδά & Βενιζέλου)
2.Αγία Βαρβάρα (Λαγκαδά & Δαβάκη)
3.Σταυρούπολη (Λαγκαδά & Βενιζέλου)
4.Πολίχνη (Λαγκαδά & Στρατού)
5.Ευκαρπία (Περιφερειακή Οδός & 25ης Μαρτίου)

Αυτή την εποχή η επέκταση αυτή βρίσκεται σε φάση μελετών από την Αττικό Μετρό και πολύ πιθανό να τη δούμε να δημοπρατείται στα επόμενα χρόνια. Θα χρειαστούν περίπου 5 χρόνια για να ολοκληρωθεί η κατασκευή της επέκτασης και να λειτουργήσει.


ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΒΑΣΙΚΗ ΓΡΑΜΜΗΣ ΣΤΟΝ ΕΥΟΣΜΟ
Επόμενο έργο Μετρό είναι η επέκταση της βασικής γραμμής από τον τωρινό τερματικό Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό μέχρι τον Εύοσμο και το Ελευθέριο-Κορδελιό. Η γραμμή θα ακολουθεί οριζόντια πορεία προς τα δυτικά και θα κατασκευαστούν 4 νέοι υπόγειοι σταθμοί:

1.Επτάλοφος (Μ. Αλεξάνδρου & Φιλιππουπόλεως)
2.Μενεμένη (Δενδροποτάμου & Αριστοτέλους)
3.Εύοσμος (Πλατεία Ευόσμου)
4.Κορδελιό (Νυμφαίου & Αντ. Τρίτση)

Η Αττικό Μετρό έχει ξεκινήσει και σε αυτή την επέκταση τις πρώτες γεωτεχνικές έρευνες για την διερεύνηση του εδάφους που θα συναντήσει ο μελλοντικός Μετροπόντικας. Το μήκος αυτής της επέκτασης θα έχει μήκος 4,4χλμ. Η υλοποίηση αυτής της γραμμής αν δεν προκύψει κάποια ευχάριστη έκπληξη θα αποτελέσει έργο της επόμενης δεκαετίας.

ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΚΛΑΔΟΥ ΚΑΛΑΜΑΡΙΑΣ ΠΡΟΣ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ
Εδώ, προς το παρόν δεν έχει ληφθεί καμία απόφαση. Μέχρι και το 2011 υπήρχε σοβαρή σκέψη από την ΜΙΚΡΑ, τον τερματικό σταθμό του κλάδου προς Καλαμαριά να μην συνεχίσει το Μετρό αλλά κάποιο υπέργειο μέσο όπως το monorail.

Επί της ουσίας το μόνο που θα κατάφερνε μία τέτοια γραμμή είναι η ταλαιπωρία μετεπιβίβασης από ένα πλήρως υπόγειο μέσο σε ένα πλήρως υπέργειο. Εξίσου προβληματικό είναι και το γεγονός πως μία γραμμή monorail θα εξυπηρετούσε μόνο αυτό το τμήμα, ξεκομμένη από το δίκτυο μέσων σταθερής τροχιάς της πόλης.

Πιο πιθανό πάντως είναι πλέον να δούμε την επέκταση προς το Αεροδρόμιο Μακεδονία ως τη συνέχεια του κλάδου προς Καλαμαριά με το Μετρό να ανεβαίνει από την υπόγεια σήραγγα και να συνεχίζει ως επίγειο ή υπέργειο μέσο.

Η επέκταση αυτή όπως και να πραγματοποιηθεί θα έχει μήκος 5χλμ και 4 σταθμούς στις ακόλουθες θέσεις:
1.Ανωτέρα Σχολή Πολέμου (επί της Γεωργικής Σχολής)
2.ΙΚΕΑ (επί της Γεωργικής Σχολής)
3.Λεωφ. Γεωργικής Σχολής (μεταξύ των κόμβων Θέρμης και Αεροδρομίου)
4.Αεροδρόμιο Μακεδονία

Η υλοποίηση παραμένει άγνωστη αν και η σύνδεση του Αεροδρομίου με την πόλη θεωρείται επιβεβλημένη.

ΚΛΑΔΟΣ ΠΡΟΣ ΤΟΥΜΠΑ
Θα αποτελέσει ένα ακόμα κλάδο της βασικής γραμμής. Θα ξεκινά από το σταθμό Πανεπιστήμιο που θα λειτουργεί ως κοινός σταθμός και με κατεύθυνση προς τα νοτιοανατολικά, ακολουθώντας τις οδούς Παπάφη και Παπαναστασίου θα κατασκευαστούν οι σταθμοί:
1.Τούμπα (Παπάφη & Καρακάση)
2.Χαριλάου (Παπαναστασίου & Μαρασλή)
3.Νέα Ελβετία (Παπαναστασίου)

Πρόκειται για το πιο μελλοντικό σχέδιο Μετρό για τη Θεσσαλονίκη. Θα έχει μήκος 4,8χλμ και 3 σταθμούς.

Νίκος Καραγιάννης
ypodomes.com