Πέμπτη 31 Ιουλίου 2014

Μια ξεχωριστή περιήγηση στο Μουσείο Ηλεκτρικών Σιδηροδρόμων

Φωτορεπορτάζ του newsbeast.gr από ένα ταξίδι στην ιστορία και τις αναμνήσεις
Λίγα μόλις μέτρα πριν την έξοδο από τον τερματικό σταθμό του ηλεκτρικού σιδηροδρόμου στον Πειραιά, βρίσκεται η είσοδος ενός από τα πιο αξιόλογα μουσεία του είδους του, το «Μουσείο Ηλεκτρικών Σιδηροδρόμων» του σωματείου συνταξιούχων του ΗΣΑΠ.

Ρεπορτάζ/Φωτογραφίες: Γιάννης Κέμμος

Ένα μουσείο παράδειγμα του πως η αυτοδιαχείριση και η αυτοχρηματοδότηση μπορούν να επιτύχουν υψηλούς στόχους με άρτια αποτελέσματα, το «Μουσείο Ηλεκτρικών Σιδηροδρόμων» εκθέτει αντικείμενα της ιστορίας των τραίνων των λεωφορείων και του τραμ, στην Αθήνα και τον Πειραιά και πραγματικά «βάζει» τα γυαλιά με την οργάνωση που διαθέτει και την ποιότητα τόσο των εκθεμάτων όσο και του αρχειακού υλικού που πραγματικά είναι συλλεκτικό.

Το εντυπωσιακότερο ίσως από τα περισσότερα των 1250 εκθεμάτων που μπορεί να δει ο επισκέπτης είναι ένα ολόκληρο ξύλινο βαγόνι που βρέθηκε, αναπαλαιώθηκε και τοποθετήθηκε στο ισόγειο του μουσείου, ενώ δεκάδες άλλα μικρά και μεγάλα αντικείμενα θα τραβήξουν το βλέμμα του κοινού, από σηματοδότες και ηλεκτρικούς πίνακες, μέχρι στολές της εποχής λεπτομερείς μακέτες.

Και όλα αυτά με δωρεάν είσοδο για τον επισκέπτη αλλά και μηδενική χρηματοδότηση από το κράτος, καθώς το υπουργείο Πολιτισμού αρνείται πεισματικά να αναγνωρίσει το συγκεκριμένο μουσείο παρά το γεγονός πως εγκαινιάστηκε το 2005 από τον τότε υπουργό Μεταφορών και Επικοινωνιών Μιχάλη Λιάπη. Δείγμα και αυτό της γραφειοκρατίας που μαστίζει το ελληνικό κράτος.

Το γεγονός ότι το μουσείο κατάφερε να δημιουργηθεί αλλά και συνεχίζει να λειτουργεί οφείλεται σε ένα μεγάλο μέρος στα περίπου 2.000 ευρώ που συγκεντρώνουν το μήνα από τη σύνταξή τους, τα μέλη του σωματείου συνταξιούχων του ΗΣΑΠ, μέλος του οποίου είναι και ο κ. Μανώλης Φωτόπουλος, συνταξιούχος υπάλληλος των ηλεκτρικών σιδηροδρόμων, το όραμα του οποίου για τη δημιουργία ενός τέτοιου μουσείου άρχισε να μπαίνει σε εφαρμογή το 1990.

Από τότε χιλιάδες αντικείμενα έχουν βρεθεί, καταγραφεί και συντηρηθεί, ενώ χιλιάδες αλλά περιμένουν τη σειρά τους. Ταυτόχρονα κυριολεκτικά αμέτρητες είναι και οι συλλεκτικές φωτογραφίες όπως και το πολύτιμο ιστορικό αρχειακό υλικό που περιμένουν την καταγραφή τους. Το σίγουρο είναι ότι το περισσότερο από αυτό δύσκολα θα φτάσει στα μάτια του κοινού, καθώς ο όγκος είναι πραγματικά τεράστιος.

Είναι πραγματικά αξιοθαύμαστο το πως όλα αυτά τα αντικείμενα βρέθηκαν πεταμένα σε μάντρες ή ξεχασμένα σε γραφεία, αποθήκες και ντουλάπες, για να φτάσουν τελικά να αποτελούν τμήμα ενος εκπληκτικού μουσείου το οποίο παρόλα αυτά δεν θα το βρείτε στους καταλόγους του υπουργείου πολιτισμού.

Το σίγουρο είναι ότι αξίζει να αφιερώσετε το χρόνο να το επισκεφθείτε. Η είσοδος είναι δωρεάν, ενώ η πρόφαση στο σημείο είναι όσο εύκολη θα μπορούσε να γίνει αφού το μόνο που θα χρειαστεί είναι να φτάσετε με το τραίνο μέχρι το σταθμό του Πειραιά. Οι Περισσότεροι χώροι είναι προσβάσιμοι σε ΑΜΕΑ, ενώ το ωράριο λειτουργίας του είναι καθημερινές από 09:00 έως 14:00.

Τα τηλέφωνα επικοινωνίας είναι 2144141552 και 2104129503.

Ο κ. Μανώλης Φωτόπουλος του οποίου όραμα ήταν το μουσείου που έχει δημιουργηθεί



Τμήμα του σπάνιου αρχειακού υλικού



































Μακέτα κατασκευής υπόγειου σταθμού









Μεταλλικά εργαλεία με το ναζιστικό σύμβολο, «κληρονομιά» του γερμανικού στρατού κατοχής στην Αθήνα την περίοδο του Β' παγκοσμίου πολέμου

newsdeast