Κυριακή 16 Φεβρουαρίου 2014

Πολιτιστικό Κέντρο Σιδηροδρομικών Λάρισας. Κέντρο πολιτισμού και δημιουργίας

Το Πολιτιστικό Στέκι των Σιδηροδρομικών Λάρισας ιδρύθηκε το 1982. Οι βασικοί σκοποί της ίδρυσής του ήταν, να προάγει τον πολιτισμό και την αλληλεγγύη μεταξύ των μελών του. Σ' αυτά τα πλαίσια, οργανώνει σε τακτά διαστήματα εθελοντικές αιμοδοσίες, εκδρομές, πολιτιστικές εκδηλώσεις, ενώ ανέλαβε και οργάνωσε με επιτυχία, τρεις φορές το πανευρωπαϊκό τουρνουά ποδοσφαίρου σιδηροδρομικών.

Ο βασικός προορισμός του Π.Κ.Σ.Λ. είναι η ανάδειξη του τραίνου, από κάθε άποψη.
Το τραίνο είναι το πιο οικολογικό μέσο ταξιδιού και μεταφοράς, είναι ο χώρος στον οποίο αναπτύσσονται ακόμα κοινωνικές σχέσεις ανάμεσα στους ταξιδιώτες, είναι αυτό που ακόμα διατηρεί τη μαγεία του ταξιδιού, όσο κι αν στην καθημερινή μας ζωή η ταχύτητα αποκτά ολοένα κυρίαρχο ρόλο. Το Π.Κ.Σ.Λ. αγωνίζεται να συντηρήσει αυτή τη φιλική και αρμονική σχέση του τραίνου με το περιβάλλον κι όπου η ταχύτητα έχει επικρατήσει, σε βάρος του τοπίου και της εικόνας, να την αναβιώνει μέσ' από διαδρομές, για τις οποίες θεωρούμε πως αποτελούν αδιαπραγμάτευτη κληρονομιά για τις επόμενες γενιές αλλά κι ανεξίτηλη μνήμη για τις παλιότερες. Σ' αυτό το πλαίσιο εντάχθηκαν κι υλοποιήθηκαν οι παρακάτω δράσεις:
 Ανακατασκευή δυο παλιών ατμομηχανών της μετρικής γραμμής, που σήμερα κοσμούν την πλατεία και το πάρκο του σιδηροδρομικού Σταθμού της Λάρισας.
•Ανακατασκευή και λειτουργία συλλεκτικών δρεζινών που σήμερα αναβιώνουν τη μαγευτική διαδρομή Τέμπη - Αγία Παρασκευή - Ραψάνη, μέσα στο αισθητικό δάσος της κοιλάδας των Τεμπών.

 Δημιουργία μουσείου σιδηροδρόμου, στο χώρο του παλιού υπνωτηρίου του ΟΣΕ, δίπλα απ' τα γραφεία του συλλόγου.
 Πραγματοποίηση δρομολογίων με τις ανακατασκευασμένες δρεζίνες στην παραπάνω διαδρομή, με ταυτόχρονη ξενάγηση των επισκεπτών

Λίγα λόγια για την παλιά σιδηροδρομική γραμμή των Τεμπών

Η σιδηροδρομική γραμμή που διασχίζει την κοιλάδα, άρχισε να κατασκευάζεται το 1906 και ολοκληρώθηκε το 1909. Ο τερματισμός της ήταν, τότε, ο σταθμός “Πατταττούλι” λίγα χιλιόμετρα παρακάτω.
Το 1965 ολοκληρώθηκε η μικρή παράκαμψη, μέσω σήραγγας 850 μ., που αντικατέστησε τις δυο μικρότερες, που βρίσκονταν πάνω ακριβώς από τον ιερό ναό της Αγίας Παρασκευής. Με τη νέα χάραξη της διπλής γραμμής που εγκαινιάστηκε στις 28-11-2003, με σήραγγα μήκους 4,5χλμ., η κοιλάδα χάθηκε οριστικά απ' τα μάτια των επιβατών του τραίνου. Οι λόγοι που είχαν επιβάλλει τις νέες χαράξεις ήσαν, αρχικά οι κατολισθήσεις βράχων και μετέπειτα η βελτίωση της υπρδομής κι η αύξηση της ταχύτητας.

Η μαγεία, όμως, του ταξιδιού, μέσα από τη γραφική κοιλάδα, έσβησε. Όχι όμως οριστικά...Το «Πολιτιστικό Κέντρο των Σιδηροδρομικών» θέλησε ν' αναβιώσει αυτή τη μαγεία. Συντήρησε και έθεσε σε λειτουργία, με ιδιαίτερη ευαισθησία, παλιές, «συλλεκτικές» δρεζίνες του ΟΣΕ, διατηρώντας ταυτόχρονα την παλαιά γραμμή από το σταθμό Τεμπών μέχρι το σταθμό Ραψάνης.
Προσφέρει έτσι μια μοναδική εμπειρία ομορφιάς κάι συγκίνησης στο σύγχρονο ταξιδευτή, στην οποία η μαγεία του τοπίου μπλέκεται με τους μύθους και τους θρύλους που συνοδεύουν τη διαδρομή και που ο επισκέπτης οφείλει να προσεγγίσει με σεβασμό, ευαισθησία και ιεροπρέπεια, όπως ακριβώς κι οι παλιοί του πρόγονοι.