Δευτέρα 30 Σεπτεμβρίου 2013

ROSCO: Με προίκα 400 εκατ. ψάχνει... αγοραστή

της Μάρως Τσαντήλα


Σήμερα η εκδήλωση ενδιαφέροντος από επενδυτές για την εταιρεία.

 Σε δυο φάσεις θα διεξαχθεί ο διαγωνισμός. Δέλεαρ τα «εξασφαλισμένα» 400 εκατ. ευρώ. Ποια ονόματα ξένων ομίλων ενδιαφέρονται. Που θα κριθεί ο νικητής.
Με δυνατή «προίκα» εκατομμυρίων ευρώ βγαίνει στο «σφυρί» Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ), γνωστότερη και «ROSCO». Οι επενδυτές που ενδιαφέρονται να αποκτήσουν την εταιρεία έχουν την δυνατότητα ως σήμερα το απόγευμα να εκδηλώσουν το ενδιαφέρον τους στο ΤΑΙΠΕΔ καθώς λήγει η σχετική προθεσμία.
Για την εταιρεία αναμένεται ότι θα εκδηλωθεί σημαντικό ενδιαφέρον, όπως είχε διαφανεί όλο το προηγούμενο διάστημα. Εξάλλου με διάταξη που ενσωματώθηκε στο σχέδιο νόμου για τα ΚΤΕΛ έχει εξασφαλιστεί γερή «προίκα» για την ROSCO, η οποία αναλαμβάνει για 10ετή περίοδο την συντήρηση του τροχαίου υλικού του ΟΣΕ αντί 40 εκατομμυρίων ευρώ το χρόνο. Ούτε λίγο, ούτε πολύ δηλαδή η εταιρεία έχει εξασφαλισμένα έσοδα ύψους 400 εκατομμυρίων ευρώ για την επόμενη δεκαετία.
Επιπλέον η εταιρεία με προνομιακούς όρους θα ενοικιάσει από τον ΟΣΕ τα ακίνητα που είναι απαραίτητα για την λειτουργία της. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται: μηχανοστάσιο Ρέντη 83,07 στρέμματα, εργοστάσιο Πειραιά 52,97 στρεμμάτων, εργοστάσιο Θεσσαλονίκης 54,37 στρεμμάτων, μηχανοστάσιο Θεσσαλονίκης 47,71 στρεμμάτων, μηχανοστάσιο Πάτρας 7,73 στρεμμάτων, μηχανοστάσιο Λάρισας 16,55 στρέμματα, εργοστάσιο Βόλου 3,87 στρέμματα, μηχανοστάσιο Καλαμάτας 18,39 στρέμματα, μηχανοστάσιο Αλεξανδρούπολης 1,20 στρεμμάτων, μηχανοστάσιο Πύργου, και μηχανοστάσιο Διακοφτού έκτασης 6 στρεμμάτων.
Επιπλέον πρέπει να σημειώσουμε πως με δεδομένο ότι η εταιρεία διαθέτει εμπειρία, αλλά και υποδομές που είναι δύσκολο να αποκτήσει κάποιος ανταγωνιστής, η επιλογή της ROSCO για την βαριά συντήρηση των συρμών του μετρό, τα επόμενα χρόνια, θεωρείται σχεδόν μονόδρομος, γεγονός που σίγουρα δεν διαφεύγει της προσοχής των ενδιαφερόμενων επενδυτών.
Οι ενδιαφερόμενοι
Ο διαγωνισμός για την αποκρατικοποίηση της ROSCO τρέχει παράλληλα με τον διαγωνισμό για την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και δεν λίγοι όσοι επισημαίνουν ότι οι δύο εταιρείες θα έπρεπε να αποκρατικοποιηθούν ταυτόχρονα. Εξάλλου ήδη οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι (RZD) που έχουν εκδηλώσει το ενδιαφέρον για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχουν ξεκαθαρίσει ότι παράλληλα ενδιαφέρονται και για την εταιρεία της τεχνικής βάσης.
Ενδιαφέρον αναμένεται ότι θα υπάρξει από την γαλλική εταιρεία Alstom, η οποία μάλιστα προβάλλεται από πολλούς ως πολύ δυνατή υποψηφιότητα για την απόκτηση της εταιρείας. Επίσης πιθανόν θεωρείται ότι στον κατάλογο των εταιρειών που θα εκδηλώσουν ενδιαφέρον για την ROSCO θα περιλαμβάνονται η καναδικήBombardier, η ιταλική Ansaldoberda και η γερμανική Siemens. Άλλωστε στις περισσότερες περιπτώσεις πρόκειται για εταιρείες που έχουν ήδη παρουσία στα ελληνικά σιδηροδρομικά πράγματα.
Η διατήρηση των θέσεων εργασίας θα βαρύνει στην τελική επιλογή επενδυτή
Για το προσδοκώμενο τίμημα δεν υπάρχουν εκτιμήσεις ωστόσο εκείνο που σημειώνεται με έμφαση, είναι πως από τους υποψηφίους θα ζητηθούν κυρίως δεσμεύσεις για την διατήρηση των περίπου 600 εργαζομένων. Το σχέδιο ανάπτυξης της εταιρείας που θα καταθέσουν οι ενδιαφερόμενοι αναμένεται ότι θα είναι το κρίσιμο στοιχείο στο οποίο θα στηριχθεί η επιλογή του επενδυτή.
Να σημειώσουμε ότι ο διαγωνισμός θα διεξαχθεί σε δύο φάσεις. Μετά την εκδήλωση ενδιαφέροντος θα επιλεγούν οι υποψήφιοι εκείνοι που πληρούν τα κριτήρια και θα περάσουν στην επόμενη φάση αποκτώντας πρόσβαση στα λεπτομερή στοιχεία που φορούν την εταιρεία. Στην συνέχεια οι επιλεγέντες υποψήφιοι θα κληθούν να καταθέσουν δεσμευτικές οικονομικές προσφορές.
Στο πλαίσιο του διαγωνισμού χρέη χρηματοοικονομικού σύμβουλου του ΤΑΙΠΕΔ εκτελούν η Επενδυτική Τράπεζα Ελλάδας και η Kantor Management Consultants, Νομικοί Σύμβουλοι η δικηγορική εταιρεία Hogan Lovells International LLP και το Δικηγορικό Γραφείο M. & Π. Μπερνίτσα και Τεχνικός Σύμβουλος η Louis Berger S.A.