Δευτέρα 30 Σεπτεμβρίου 2013

Alstom, Siemens και RZD υποψήφιοι για Rosco

της Μάρως Τσαντήλα

Η γαλλική Alstom, η γερμανική Siemens και οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι (RZD) με επιστολές τους γνωστοποίησαν προς το ΤΑΙΠΕΔ το ενδιαφέρον τους για την εταιρεία.
Με την εκδήλωση ενδιαφέροντος από τρεις υποψηφίους, η συμμετοχή των οποίων θεωρούταν σχεδόν σίγουρη, ολοκληρώθηκε χθες η πρώτη φάση του διαγωνισμού για την αποκρατικοποίηση της Ελληνικής Εταιρείας Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού (ΕΕΣΣΤΥ), της περισσότερο γνωστής ως «ROSCO».
Η γαλλική Alstom, η γερμανική Siemens και οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι (RZD) με επιστολές τους γνωστοποίησαν προς το ΤΑΙΠΕΔ το ενδιαφέρον τους για την εταιρεία. Πρόκειται για συμμετοχές αναμενόμενες καθώς και οι τρεις εταιρείες με τον έναν ή τον άλλο τρόπο εδώ και καιρό είχαν αφήσει να διαφανεί η πρόθεσή τους να συμμετάσχουν στην αποκρατικοποίηση της ROSCO.
Παρότι δεν εκδήλωσε μεγάλος αριθμός εταιρειών το ενδιαφέρον τους εν τούτοις τα «βαριά» ονόματα των συμμετεχόντων έχουν προκαλέσει ικανοποίηση. Χαρακτηριστικά ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΕΕΣΣΤΥ Στέφανος Αγιάσογλου σημείωσε ότι «το ενδιαφέρον εταιρειών - κολοσσών που εξειδικεύονται στο σιδηρόδρομο στην Ευρώπη δικαιώνει την δουλειά που έγινε μέχρι σήμερα στην ΕΕΣΣΤΥ». 
Η συμμετοχή της RZD στον διαγωνισμό ήταν βέβαιη αφού οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι είχαν ξεκαθαρίσει από την αρχή ότι έχουν ενδιαφέρον για αποκρατικοποίηση - πακέτο στην οποία εκτός της ROSCO, θα περιλαμβάνονται η ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ο ΟΛΘ.
Στο πλαίσιο αυτό λοιπόν η συμμετοχή της εταιρείας ήταν αναμενόμενη αφού πριν 15 μέρες εκδήλωσε το ενδιαφέρον της και για την αγορά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Ζωηρό ενδιαφέρον για την τεχνική βάση του ΟΣΕ είχαν δείξει και οι Γάλλοι, εξ ου και η συμμετοχή της Alstom, εταιρείας με δυναμική παρουσία στον ελληνικό σιδηρόδρομο θεωρούνταν επίσης βέβαιη.

Αδιευκρίνιστες παρέμειναν οι προθέσεις της γερμανικής Siemens, εταιρείας που επίσης έχει πολύ μεγάλη εμπλοκή στα ελληνικά σιδηροδρομικά πράγματα σε ρόλο προμηθευτή. Η εταιρεία που είχε μειωμένη παρουσία στην ελληνική αγορά τα τελευταία χρόνια, λόγω των γνωστών υποθέσεων διαφθοράς, επανακάμπτει διεκδικώντας την ROSCO.
Αντίθετα εκτός διαγωνιστικής διαδικασίες παρέμειναν η καναδική Bombardier και η ιταλική Ansaldobreda, παρότι η συμμετοχή τους θεωρούνταν πιθανή.

Γάλλοι και Ρώσοι τα θέλουν όλα

Με δεδομένο ότι η αποκρατικοποίηση της ROSCO και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ πηγαίνει χέρι – χέρι, παρότι δεν πρόκειται για ενιαίο διαγωνισμό, από τις συμμετοχές στους υπό εξέλιξη διαγωνισμούς προκύπτει πως Γάλλοι και Ρώσοι διεκδικούν τόσο την συντήρηση του τροχαίου υλικού όσο και την παροχή σιδηροδρομικών υπηρεσιών ενώ και στις δύο περιπτώσεις υπάρχει υποψήφιος επενδυτής που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για την μία μόνο εταιρεία, Γερμανοί και Ρουμάνοι αντίστοιχα.
Η ανάληψη της συντήρησης του τροχαίου υλικού του ΟΣΕ για την επόμενη δεκαετία με εγγυημένα έσοδα της τάξης των 40 εκατομμυρίων ευρώ (δηλαδή 400 εκατομμύρια τζίρος σε ορίζοντα δέκα ετών), αποτελούν το βασικό δέλεαρ για τους υποψήφιους επενδυτές.
Παράλληλα με δεδομένο ότι πρόκειται για την μόνη εταιρεία η οποία θα διαθέτει εγκαταστάσεις αλλά και προσωπικό ειδικευμένο στη βαριά συντήρηση τροχαίου υλικού η ROSCO θέτει από τώρα ισχυρότατη υποψηφιότητα για την βαριά συντήρηση των συρμών των μέσων σταθερής τροχιάς της πρωτεύουσας.
Να σημειώσουμε ότι η εταιρεία συντήρησης τροχαίου υλικού για τις ανάγκες της πρόκειται να νοικιάσει, και μάλιστα με ελκυστικούς όρους, από τον ΟΣΕ τα ακίνητα που είναι απαραίτητα για την λειτουργία της και περιλαμβάνουν εγκαταστάσεις σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Λάρισα, Καλαμάτα, Αλεξανδρούπολη κλπ.
Οι σύμβουλοι του ΤΑΙΠΕΔ αφού μελετήσουν τις υποψηφιότητες θα επιλέξουν τους υποψήφιους που θα περάσουν στην επόμενη φάση κατά την οποία θα κληθούν να καταθέσουν τις δεσμευτικές προσφορές τους. Εκείνο που θεωρείται βέβαιο είναι ότι στην επιλογή του εκλεκτού μνηστήρα βαρύνουσα σημασία θα έχει η διατήρηση των θέσεων εργασίας που έχει σήμερα η εταιρεία η οποία απασχολεί περίπου 600 εργαζόμενους.

Διαχωρισμός του σιδηροδρομικού δικτύου σε τέσσερις κατηγορίες.

Εν τω μεταξύ με κοινή απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρα και του υφυπουργού ΥΠΟΜΕΔΙ Μιχάλη Παπαδόπουλου διαχωρίζεται το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο σε τέσσερις κατηγορίες: ενεργό δίκτυο, δίκτυο υπό κατασκευή, ενεργό δίκτυο σε προσωρινή αναστολή λειτουργίας και κατηργημένο δίκτυο.
Να σημειωθεί ότι δίκτυο υπό κατασκευή ονομάζεται το τμήμα Τιθορέα - Δομοκός , Θριάσιο - Ικόνιο , Κιάτο - Ροδοδάφνη - Ρίο , Τρίπολη - Λεύκτρο - Ζευγολατιό , Πολύκαστρο - Ειδομένη ( Νέα γραμμή ) Χ.Σ.32+500 ΑμΚΖ - Κοζάνη.
Στο ενεργό δίκτυο σε προσωρινή αναστολή λειτουργίας περιλαμβάνονται οι μετρικού εύρους γραμμές Βόλος - Βελεστίνο - Παλαιοφάρσαλο , Γέφυρα Πηνειού - Ραψάνη (παλαιό τμήμα ) Ν. Πόροι - Πλαταμώνας (παλαιό τμήμα) ,
Τέλος στο κατηργημένο δίκτυο εντάσσονται τα τμήματα του δικτύου που έχουν αντικατασταθεί από νέο δίκτυο