Τρίτη 29 Ιανουαρίου 2013

Κανένα σχέδιο για την αξιοποίηση του Κεντρικού Σιδηροδρομικού Σταθμού της Αθήνας


Ο ξεπεσμός ενός σταθμού με χαμένη αίγλη

Στην σημερινή σιδηροδρομική Ελλάδα βρισκόμαστε σε μία στιγμή που θα τη χαρακτήριζε κάποιος μεταβατική. Κανείς δεν μπορεί να πει με σιγουριά πότε θα έχουμε ένα πλήρως εκσυγχρονισμένο δίκτυο και κανείς δεν μπορεί να πει με σιγουριά αν θα έχουμε τελικά πλήρως μοντέρνο δίκτυο.


Ένα από τα σημεία που παρουσιάζουν εξαιρετικά άσχημη εικόνα για τον Σιδηρόδρομο είναι ο Κεντρικός Σιδηροδρομικός Σταθμός της Αθήνας. Πρόκειται για ένα σταθμό που περισσότερο μοιάζει για έναν προαστιακό, κακόφημο σταθμό, με ξεπερασμένη αρχιτεκτονική που υποβαθμίζει ακόμα περισσότερο την περιοχή στην οποία βρίσκεται.

Κατά καιρούς έχουμε δει να παρουσιάζονται μεγαλόπνοα σχέδια για την εκμετάλλευση αυτού του πραγματικά ανεξερεύνητου πλούτου του σιδηρόδρομου. Από τον κεντρικό σταθμό της Αθήνας (Σταθμός Λαρίσης αν θέλετε) περνούν όλα τα υπεραστικά και προαστιακά τρένα αλλά έχει σταθμό και η γραμμή 2 του Μετρό.

Σε αυτόν τον σταθμό θα μπορούσε να έχει γίνει μία αναμόρφωση και να θυμίζει αντίστοιχους κεντρικούς σταθμούς άλλων μεγάλων πόλεων της Ευρώπης. Αντί για αυτό θυμίζει ξεπεσμένο σταθμό ανατολικής Ευρώπης, περισσότερο περιθωριακό, παρά κεντρικό.

Σίγουρα δεν είναι στο χέρι κάθε κυβέρνησης να δώσει μεγάλα ποσά για να δημιουργηθεί ένας μεγάλος εμπορικός κόμβος που πάνω από τον συγκοινωνιακό που θα περνούν υπεραστικά, προαστιακά και αστικά τρένα θα μπορούσε να δημιουργηθεί ένας πολυχώρος, στον οποίο να υπάρχουν αίθουσες αναμονής, εμπορικά μαγαζιά, χώροι εστίασης,  πληροφόρησης και κράτησης εισιτηρίων.

Ειδικά στην περιοχή που βρίσκεται θα άλλαζε προς το καλύτερο την συνολική εικόνα και θα έδινε και το στίγμα της μοντέρνας Αθήνας που πλέον ψάχνουμε. Πριν από μερικά χρόνια είχε δημοσιευτεί η πρόθεση να γίνει παραχώρηση με εκμετάλλευση των σταθμών της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης και της Λάρισας, σχέδια που τελικά έμειναν στο συρτάρι.

Είναι αλήθεια πως ο σιδηρόδρομος αντιμετωπίζεται ως μέσο δεύτερης κατηγορίας στην Ελλάδα όταν σε όλη την Ευρώπη είναι ένα από τα βασικά μέσα μετακίνησης. Οι σταθμοί στην συνολική εικόνα του μέσου παίζουν ιδιαίτερο ρόλο. Είναι η αίγλη που δημιουργούν, πόσο δε μάλλον, όταν μιλάμε για τον κεντρικό σιδηροδρομικό σταθμό της πρωτεύουσας της  χώρας.

Το δυσάρεστο στην υπόθεση αυτή είναι πως προς το παρόν δεν φαίνεται να έχουμε κανενός είδους δραστηριότητα προς αυτή την κατεύθυνση και όπως όλα δείχνουν ο εργοταξιακός και παρακμιακός σταθμός θα έχει αυτή την μελαγχολικά κακή εικόνα για πολλά χρόνια ακόμα.

Ypodomes.com