Πέμπτη 16 Αυγούστου 2012

Τα τρένα υψηλής ταχύτητας κατακτούν τον κόσμο


Καθημερινά αυξάνονται οι κυβερνήσεις που επενδύουν πακτωλό χρημάτων για την κατασκευή νέων σιδηροδρομικών γραμμών για τρένα  υψηλών ταχυτήτων. Όλοι αναγνωρίζουν ότι το μέσω που θα κυριαρχήσει στις χερσαίες μεταφορές τις επόμενες δεκαετίες είναι τα τρένα υψηλών ταχυτήτων  

Το πρώτο τρένο υψηλής ταχύτητας ήταν το γαλλικό TGV που έκανε από το 1981 τη γραμμή Παρίσι- Λυών και έφτανε τα 300 χιλιόμετρα την ώρα. Τα τελευταία 20 χρόνια, τέτοιου είδους τρένα χρησιμοποιούνται σε όλο τον κόσμο. Μετά το TGV, ήρθε το ιαπωνικό STAR 21 στη γραμμή Τόκιο -Νιαγκάτα, που μεταφέρει 500 επιβάτες με μια μέση ωριαία ταχύτητα 350 χμ. Στη Γερμανία το ICE 2 (θα αντικατασταθεί σύντομα από το ICE 2,2) φτάνει τα 300 χμ/ώρα χάρη σε ανεξάρτητες μηχανές τοποθετημένες ανά δυο βαγόνια. Συρμοί μεγάλης ταχύτητας εγκαινιάστηκαν στην Ταϊβάν και στη Νότια Κορέα. Το ιταλικό Pendolino φτάνει τα 250 χμ/ώρα. Τα τρένα υψηλών ταχυτήτων κερδίζουν καθημερινά μεταφορικό έργο έναντι και αυτού του αεροπλάνου. Σχετικά σε άρθρο μας στο περιοδικό «Ενημέρωση» το 2003 γράφαμε:   «Όλοι    είναι  πεπεισμένοι  ότι ο  σιδηρόδρομος  είναι  και  θα  είναι   το  μεταφορικό  μέσο  του μέλλοντος για  πολλούς  αιώνες.  Το  γεγονός  ότι  δαπανώνται  τεράστια  ποσά  στις  αναπτυγμένες  χώρες   για  τον  εκσυγχρονισμό  των  σιδηροδρομικών  τους  δικτύων,   δίνει  το  στίγμα  των  τρένων  που  θα  υπάρχουν  στις   επόμενες  δεκαετίες.   Τρένα  που  μόνο  αντίπαλο  στις  χερσαίες  μεταφορές  θα  έχουν  το  αεροπλάνο. Ήδη    πρώτα  δείγματα   τα  βλέπουμε,  τα  πρώτα  μαγνητικά   τρένα  τα  ιπτάμενα  τρένα  όπως  τα  λένε  είναι  γεγονός.   Σε  Ευρώπη  και  Ασία   γίνονται  οι  πρώτες  επίσημες  διαδρομές  και  οι  ταχύτητες  ξεπερνούν  τα  300  χιλιόμετρα  την  ώρα.  Οι  αποστάσεις  γίνονται  μικρογραφίες  στον  χάρτη». 

Σήμερα τα τρένα υψηλών ταχυτήτων είναι μια πραγματικότητα στον κόσμο όχι φυσικά στην Ελλάδα..
                                                                                                  


Χρήστος  Γιαννακίδης