Πέμπτη 2 Αυγούστου 2012

Ελληνικοί σιδηρόδρομοι: Ο εκσυγχρονισμός και η αναβάθμιση του δικτύου συνεχίζονται, ο χρόνος διαδρομής αυξάνεται…


Του Δ. ΜΥΡΤΣΙΔΗ

Με ένα τεράστιο εργοτάξιο μοιάζει το σημερινό δίκτυο του ΟΣΕ, καθώς σε όλη σχεδόν την επικράτεια από το Ορμένιο του Έβρου έως την Πάτρα εκτελούνται έργα ή βρίσκονται υπό μελέτη νέα έργα, στα πλαίσια της αναβάθμισης/ συντήρησης και του εκσυγχρονισμού του υπάρχον δικτύου. Έχουν ολοκληρωθεί αρκετά από αυτά, όπως η νέα γέφυρα του Στρυμόνα, η τηλεδιοίκηση μεταξύ Στρυμόνα- Θεσ/νίκης και η ηλεκτροκίνηση μεταξύ Δομοκού – Θεσ/νίκης.
Συμπεριλαμβάνονται ακόμη σημαντικά έργα που θα μειώσουν κατά πολύ το χρόνο διαδρομής (αν και εφ’ όσον ολοκληρωθούν) όπως η σήραγγα του Καλλιδρόμου και το νέο τμήμα Κιάτο- Ροδοδάφνη στην Πελοπόννησο. Τα έργα στην χώρα μας απαιτούν πολλά χρόνια για ολοκληρωθούν, χαρακτηριστικό παράδειγμα το τμήμα μεταξύ Αλεξ/πολης και Δικαίων, όπου οι διεργασίες αναβάθμισης ξεκίνησαν το 2002 και ακόμη συνεχίζονται, αν και χρησιμοποιούνται τα πιο σύγχρονα μέσα για την συντήρηση της γραμμής… Το χειρότερο όμως είναι πως ο χρόνος διαδρομής, με εξαίρεση τη γραμμή Θεσ/νίκης – Δομοκού, αντί να μειώνεται αυξάνεται…. Ακολουθούν κάποιοι ενδεικτικοί χρόνοι μεταξύ διαδρομών:



ΔΙΑΔΡΟΜΗ
2003
2012
1.
Αλεξ/πολη – Ορεστιάδα
2 ώρες και 5΄
2 ώρες και 20΄
2.
Θεσ/νίκη – Αλεξ/πολη
6 ώρες και 20΄
6 ώρες και 26΄
3.
Θεσ/νίκη – Αλεξ/πολη (IC)
5 ώρες
5 ώρες και 47΄
4.
Θεσ/νίκη – Σέρρες (IC)
1 ώρα και 45΄
1 ώρα και 54΄
5.
Νάουσα – Θεσ/νίκη
1 ώρα και 5΄
1 ώρα και 8΄
6.
Οινόη – Αθήνα
45΄
50΄

       Επομένως όλοι διερωτόμαστε, για ποιο λόγο έπρεπε να γίνουν; Για ποιο λόγο δαπανήθηκαν τόσα εκατομμύρια ευρώ, αφού ο χρόνος διαδρομής μεγαλώνει αντί να μικραίνει; Εκτός των υπολοίπων σε ορισμένες περιπτώσεις οι σιδηροδρομικές γραμμές έκλεισαν για μήνες ή για χρόνια, ταλαιπωρώντας το επιβατικό κοινό. Αντίθετα στο οδικό δίκτυο ολοκληρώθηκαν μεγάλα έργα και συνεχίζονται ακόμη, όπως η Εγνατία και η Ιόνια οδός. Μειώνοντας κατά πολύ τον χρόνο και την απόσταση της διαδρομής. Έτσι το λεωφορείο κάνει τη διαδρομή Αλεξ/πολη- Ορεστιάδα σε 2 ώρες από (2 ώρες και 20΄ το 2003) και τη διαδρομή Θεσ/νίκη – Αλεξ/πολη σε 3 ώρες και 45΄ (από 5 ώρες το 2003). Ποιο μέσο μεταφοράς θα επιλέξει άραγε το επιβατικό κοινό; Τα συμπεράσματα δικά σας…