Κυριακή 22 Ιουλίου 2012

ΟΣΕ. Βιάζονται να τον πουλήσουν

Η επικείμενη ιδιωτικοποίηση θα έχει ιδιαίτερα αρνητικές επιπτώσεις για τα λαϊκά στρώματα "Ριζοσπάστης"
Στην τελική ευθεία βρίσκονται τα σχέδια ιδιωτικοποίησης του ΟΣΕ ως κορύφωση μιας διαδικασίας που ξεκίνησε από τα τέλη της δεκαετίας του '90 στο πλαίσιο της πολιτικής απελευθέρωσης των Σιδηροδρόμων που προωθείται σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ενωση, η οποία προσαρμόστηκε σταδιακά στο εσωτερικό δίκαιο που διέπει τις σιδηροδρομικές μεταφορές από όλες τις μέχρι σήμερα κυβερνήσεις. Το τελικό σχέδιο για το ξεπούλημα του εθνικού σιδηροδρόμου εκπονήθηκε από την κυβέρνηση Γ. Παπανδρέου και εκφράστηκε από τον νόμο v. 3891/2010 επί υπουργίας Δ. Ρέππα, με τον οποίο οριστικοποιήθηκε η διάσπαση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από τη μητρική εταιρεία, ενώ δημιουργήθηκαν και ακόμη δυο θυγατρικές η ΓΑΙΑΟΣΕ - ως διαχειριστής της ακίνητης περιουσίας - και ο ΕΡΓΟΣΕ - υπεύθυνη εταιρεία για τα έργα εκσυγχρονισμού του δικτύου του. Παράλληλα, στο πλαίσιο της «αναδιάρθρωσης» και «εκσυγχρονισμού» του σιδηροδρόμου καταργήθηκαν δεκάδες δρομολόγια σε ολόκληρη τη χώρα όπως και τα διεθνή δρομολόγια - στην αχρηστία βρίσκεται ολόκληρο σχεδόν το δίκτυο της Πελοποννήσου για το οποίο δαπανήθηκε πακτωλός κονδυλίων - αυξήθηκαν κατακόρυφα οι τιμές των εισιτηρίων, ενώ ιδιαίτερα αρνητικές ήταν οι εξελίξεις και για το προσωπικό του Οργανισμού, με υποχρεωτικές μετατάξεις και μειώσεις μισθών.
Παρά τις επίπονες προσπάθειες που κατέβαλε η τότε κυβέρνηση για να καταστήσει τον ΟΣΕ «ελκυστικό» προς επενδύσεις σε αυτά τα δύο και κάτι χρόνια που μεσολάβησαν από την υπερψήφιση (και από τη ΝΔ) του νόμου Ρέππα, δε βρέθηκε ενδιαφερόμενος αγοραστής παρά τη σχετική φημολογία περί Γάλλων, Ρώσων και Κινέζων «επενδυτών» που αναπτυσσόταν όλο το διάστημα. Οπως προέκυψε από το ρεπορτάζ των προηγούμενων ημερών, μετά και την τελευταία επίσκεψη της τρόικας στο υπουργείο Ανάπτυξης, το «καθήκον» για το ξεπούλημα του Σιδηροδρόμου αναλαμβάνεται από τη σημερινή τρικομματική κυβέρνηση Σαμαρά και τον «έμπειρο» σε ιδιωτικοποιήσεις υπερ - υπουργό Ανάπτυξης Κ. Χατζηδάκη, ώστε το «πωλητήριο» που το ντόπιο πολιτικό προσωπικό κρέμασε στον ΟΣΕ να βρει παραλήπτη.
Πλέον, με την κρίση στη χώρα να έχει βαθύνει ακόμη περισσότερο, και τις εσωτερικές αξίες να έχουν πιάσει «πάτο» ο... υπερυπουργός όπου σταθεί και όπου βρεθεί διαλαλεί ότι στις άμεσες προτεραιότητες της συγκυβέρνησης ΝΔ - ΠΑΣΟΚ - ΔΗΜΑΡ είναι η ιδιωτικοποίηση του ΟΣΕ. Οπως έχει αναφέρει επανειλημμένα σε δηλώσεις του ο Κ. Χατζηδάκης, αυτό που απομένει είναι να ξεκαθαρίσει σε επίπεδο ΕΕ τι θα γίνει με τα «χρέη» του ΟΣΕ - ξεπερνούν τα 10 δισ. - ώστε να «προχωρήσει» το ζήτημα. Υποτίθεται ότι τα χρέη του Οργανισμού με τον ν. 3891/2010 «πέρασαν» στον κρατικό προϋπολογισμό και το Δημόσιο ως αντάλλαγμα πήρε υπό την κυριότητά του την ακίνητη περιουσία του ΟΣΕ.
Τα «χρέη» και πάλι στην επικαιρότητα
Ομως, όπως προέκυψε τελευταία, το ποσό αυτό συνεχίζει να καταγράφεται στον ισολογισμό του ΟΣΕ και εδώ είναι ένα σημείο που η σημερινή κυβέρνηση οφείλει να απαντήσει: Τα 10 δισ. ευρώ προσμετρήθηκαν για τον υπολογισμό του ελλείμματος του 2010 και συνδιαμόρφωσαν το τελικό του ύψος και τα συνακόλουθα αντιλαϊκά μέτρα που λήφθηκαν με πρόφαση τον περιορισμό του; Ακόμη, οι τόκοι αυτών των χρεών προς ιδιωτικές τράπεζες του εσωτερικού και εξωτερικού συνεχίζουν να «τρέχουν» κανονικά και καταβάλλονται από ποιον; Από τον ΟΣΕ ή από τον κρατικό προϋπολογισμό; Ανάλογα ερωτήματα προκύπτουν και για τα χρέη του ΟΑΣΑ τα οποία επίσης υποτίθεται πέρασαν στον κρατικό προϋπολογισμό με ανάλογο νόμο επί υπουργίας Ρέππα, αλλά πάλι όπως έγινε πρόσφατα γνωστό αυτά τελικά συνεχίζουν να βαραίνουν τις αστικές συγκοινωνίες.
Αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι το υπέρογκο χρέος του ΟΣΕ που αποτελεί την αιχμή του δόρατος στην προπαγάνδα των αστικών ΜΜΕ, ώστε να νομιμοποιηθεί στις λαϊκές συνειδήσεις το ξεπούλημά του, δημιουργήθηκε κατόπιν συνειδητής πολιτικής επιλογής των κυβερνήσεων της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ. Τα πάνω από 10 δισ. ευρώ χρέη, προέκυψαν εξαιτίας της συστηματικής άρνησης των «γαλαζοπράσινων» κυβερνήσεων να επενδύουν για λογαριασμό του κράτους στο εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο όλα τα προηγούμενα χρόνια, αναγκάζοντας τον ΟΣΕ να προστρέχει στη «νόμιμη» τραπεζική τοκογλυφία για την άντληση κεφαλαίων, ώστε να αναπτύσσει τις υποδομές του και να επιδοτεί τα εισιτήρια και τις «άγονες» γραμμές.
Οι κυβερνήσεις σταματούν την επιδότηση του ΟΣΕ, μοιράζουν κρατικό χρήμα - χρήμα του εργαζόμενου λαού δηλαδή - στις τράπεζες, οι τράπεζες αυτό το τζάμπα χρήμα, το δανείζουν έναντι τοκογλυφικού επιτοκίου στον ΟΣΕ - όπως και σε άλλες δημόσιες επιχειρήσεις - ο ΟΣΕ, στη συνέχεια, αδυνατεί να καλύψει τους τόκους και τα υπόλοιπα λειτουργικά του έξοδα, άρα καθίσταται «ελλειμματικός», συνεπώς ξεπουλιέται. Και ενώ είναι γνωστή η παραπάνω μεθόδευση, έφτασαν οι γνωστοί «παπαγάλοι» των αστικών ΜΜΕ να λένε ότι τα 10 δισ. χρέη δημιουργήθηκαν εξαιτίας της υψηλής μισθοδοσίας των υπαλλήλων του Οργανισμού...
Το βέβαιο είναι ότι η οριστική απόφαση που θα παρθεί στα αρμόδια όργανα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής θα επηρεάσει και τον τελικό χρόνο για την ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αλλά και το ύψος του τιμήματος που θα καταβληθεί, όπως επίσης και της μοίρας που θα έχει η τεράστια ακίνητη περιουσία του Ομίλου.
Πρέπει να σημειώσουμε ότι σήμερα βρίσκονται σε εξέλιξη επενδύσεις ύψους 6,2 δισ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού άξονα Θεσσαλονίκη - Αθήνα - Πάτρα και τη διασύνδεσή του με βασικά λιμάνια της χώρας και διευρωπαϊκά σιδηροδρομικά δίκτυα - από κρατικά και κοινοτικά κονδύλια - έργα που καθιστούν το σιδηρόδρομο ιδιαίτερα «ελκυστικό» στην ανεύρεση ιδιώτη επενδυτή, σε συνδυασμό με τη γεωστρατηγική θέση της χώρας, αλλά και το σχεδιασμό για την κατασκευή και ανάπτυξη σύγχρονων εμπορευματικών κέντρων στο Θριάσιο κατ' αρχήν και στη Θεσσαλονίκη στη συνέχεια.
Μπορεί και πρέπει να αποτραπεί η ιδιωτικοποίηση
Ο εργαζόμενος λαός της χώρας έχει ανάγκη από σύγχρονες, ποιοτικές, φτηνές και ασφαλείς σιδηροδρομικές μεταφορές, οι οποίες θυσιάζονται στο βωμό της κερδοφορίας των μονοπωλίων, την πολιτική της «απελευθέρωσης» των σιδηροδρομικών μεταφορών στις χώρες της ΕΕ που πιστά υπηρετεί και η συγκυβέρνηση ΝΔ - ΠΑΣΟΚ - ΔΗΜΑΡ. Σκοπός τους είναι η παράδοση των πιο κερδοφόρων τμημάτων του ΟΣΕ στο μεγάλο κεφαλαίο με αποκλειστικό κριτήριο να του εξασφαλίσουν ικανοποιητική κερδοφορία, με άμεσες συνέπειες το οριστικό κλείσιμο όσων ακόμα από τις περιφερειακές γραμμές δεν μπορούν να προσφέρουν στη γρήγορη κερδοφορία του μεγάλου κεφαλαίου, τον περαιτέρω περιορισμό των μισθών και των δικαιωμάτων των εργαζόμενων, ώστε να εξασφαλίσουν φτηνό και ευέλικτο εργατικό δυναμικό.
H ιδιωτικοποίηση του Σιδηροδρόμου θα αποτελέσει ένα ακόμη έγκλημα σε βάρος του εργαζόμενου λαού και της χώρας, οι συνέπειες του οποίου θα γίνουν άμεσα ορατές, γι' αυτό πρέπει και μπορεί να αποτραπεί η εκτέλεσή του. Ο εργαζόμενος λαός με ένα πλατύ μέτωπο κατά των ιδιωτικοποιήσεων μπορεί να καταστήσει σαφές στο πολιτικό προσωπικό της άρχουσας τάξης ότι ο δημόσιος πλούτος δεν είναι «τσιφλίκι» καμιάς κυβέρνησης, θέτοντας ταυτόχρονα τις βάσεις για την ανάπτυξή του, σε εντελώς διαφορετική από τη σημερινή κατεύθυνση με γνώμονα την ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών.
Φώτο. Από πρόσφατη κινητοποίηση του ΠΑΜΕ σιδηροδρομικών ενάντια στην ιδιωτικοποίηση
Φώτης ΚΟΝΤΟΠΟΥΛΟΣ