Δευτέρα 23 Αυγούστου 2010

Στον Προκρούστη και συλλογικές συμβάσεις-κανονισμοί εργασίας στον ΟΣΕ.

Σε σκοτσέζικο ντους για τους εργαζόμενους εξελίσσονται οι προαναγγελθείσες παρεμβάσεις στο σιδηρόδρομο, καθώς τη μία ημέρα ακούνε τις βασικές τους αποδοχές να περικόπτονται δραστικά κατά 1/5 και την επομένη για «εξορθολογισμό των δευτερευουσών απολαβών».  Η δημοσιοποίηση του επικαιροποιημένου μνημονίου και των συνοδευτικών του εγγράφων την Παρασκευή από την Κομισιόν και το υπουργείο Οικονομικών προκάλεσε σοκ στους σιδηροδρομικούς, καθώς υπήρχε αναφορά για ψαλίδισμα κατά 20% στο βασικό τους μισθό. Κύκλοι του υπουργείου Υποδομών έκαναν λόγο για παρανόηση, διευκρινίζοντας πως η σχετική αποστροφή περιλαμβανόταν στην έκθεση προόδου που απέστειλε το υπουργείο Οικονομικών στην Κομισιόν τον Ιούλιο, όχι όμως και στο τελικό κείμενο του επικαιροποιημένου μνημονίου.  Ωστόσο αυτό δεν σημαίνει πως δεν βρίσκονται στην κλίνη του Προκρούστη οι αποδοχές των σιδηροδρομικών. Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών για το 2009, η συνολική μισθολογική δαπάνη για τους περίπου 1.700 υπαλλήλους στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ ανήλθε σε 116,4 εκατ. ευρώ ή 68.000 ευρώ ανά εργαζόμενο.  Μεγάλο μέρος αυτού του ποσού αντιστοιχεί σε υπερωριακή απασχόληση και το υπουργείο Υποδομών προαναγγέλλει αλλαγές τόσο στις συλλογικές συμβάσεις όσο και στον κανονισμό εργασίας, που κατά την τεχνοκρατική αντίληψη συμβούλων τόσο της νυν όσο και της προηγούμενης κυβέρνησης θεωρείται παρωχημένος.
Τέλος στα... ζημιογόνα
Την ίδια στιγμή, «τελειωμένα» θεωρούνται τα ζημιογόνα δρομολόγια για τα οποία δεν θα υπάρξει κάλυψη του λειτουργικού τους κόστους. Το νέο μνημόνιο προβλέπει ετήσια κρατική ενίσχυση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με 50 εκατ. ευρώ, αλλά το ποσόν αυτό δεν καλύπτει το σύνολο των γραμμών. «Εφόσον δεν υπάρξει χρηματοδότηση από την Τοπική Αυτοδιοίκηση ή από κάποιον άλλο φορέα, κάποια δρομολόγια δεν θα γίνονται» έχει επισημάνει κατ' επανάληψη το υπουργείο Υποδομών. Όσον αφορά τις τιμές των εισιτηρίων, φαίνεται πως η κυβέρνηση έχει καταλήξει στις αποφάσεις της. Στον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη, ο οποίος εμφανίζεται ως κερδοφόρος, δεν αναμένονται ουσιαστικές αλλαγές και το βάρος θα πέσει στην ανάπτυξη των εμπορευματικών μεταφορών. Σημειώνεται πως η διακίνηση εμπορευμάτων με το ζόρι συνεισφέρει το 1% των εσόδων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Όσον αφορά το υπόλοιπο δίκτυο (δηλαδή όσο μείνει μετά τις περικοπές), «οδηγό» αποτελεί η τιμολογιακή πολιτική των ΚΤΕΛ. «Το εισιτήριο με το τρένο θα είναι ανταγωνιστικό σε σχέση με το ΚΤΕΛ, αλλά δεν θα αντιστοιχεί στο 30% της τιμής του, όπως συμβαίνει σήμερα» λένε από το υπουργείο Υποδομών. Το νομοσχέδιο για την ανασυγκρότηση του σιδηροδρόμου θα προβλέπει επίσης την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας αλλά και τη διάθεση του 49% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε ιδιώτες, που θα αναλάβουν και τη διοίκηση της εταιρείας. Παράγοντες του υπουργείου Υποδομών εκτιμούν πως το σχέδιο νόμου είναι πιθανό να δοθεί στη δημοσιότητα κατά τα μέσα Σεπτεμβρίου.
ΝΙΚΟΣ ΜΟΥΜΟΥΡΗΣ «ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ»