Τρίτη 3 Αυγούστου 2010

Το σχέδιο για την εξυγίανση του ΟΣΕ


Δέσμη μέτρων για απαλλαγή του Οργανισμού από τα χρέη. Αύξηση στις τιμές των εισιτηρίων καθώς και κατάργηση των μειωμένων. Διαγραφή χρεών, μείωση προσωπικού, αύξηση εισιτηρίων, περικοπή ζημιογόνων δρομολογίων και είσοδο ιδιωτών περιλαμβάνει το τελικό σχέδιο της κυβέρνησης για τον ΟΣΕ, την πλέον χρεωμένη ΔΕΚΟ με συσσωρευμένες ζημίες που φτάνουν τα 10 δισεκατομμύρια ευρώ.
Έως το τέλος της εβδομάδας θα έχει ολοκληρωθεί η ανταλλαγή απόψεων με την τρόικα για το σχέδιο, το οποίο η κυβέρνηση προτίθεται να θέσει σε εφαρμογή από το τέλος Σεπτεμβρίου. Ο φάκελος ΟΣΕ είναι το επόμενο μεγάλο θέμα, το οποίο θα "ανοίξει" το υπουργείο Υποδομών ύστερα από την απελευθέρωση των φορτηγών, καθώς το χρονοδιάγραμμα πιέζει ασφυκτικά, με την τρόικα να διαμηνύει ότι αν έως τον Μάρτιο του 2011 η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν δείξει σημάδια κερδοφορίας, θα μπει λουκέτο. Δύο είναι οι "κόκκινες γραμμές" που έχει θέσει στις διαπραγματεύσεις η πολιτική ηγεσία του υπουργείου: να μην υπάρξουν απολύσεις προσωπικού και να μην κλείσει η εταιρεία έστω και για μία ημέρα. Συγκεκριμένα, το σχέδιο για τον ΟΣΕ ορίζει ξεκάθαρα την απαλλαγή του Οργανισμού από τα χρέη του, μεγάλο μέρος των οποίων θα επωμιστεί το Δημόσιο. Σε αντάλλαγμα της διαγραφής και ανάληψης των χρεών, θα μεταβιβαστεί όλη η ακίνητη περιουσία εκτός εξαιρέσεων, όπως η σιδηροδρομική υποδομή, στο Δημόσιο. Σε ό,τι αφορά την εταιρεία λειτουργίας, την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, προωθείται η ιδιωτικοποίηση του 49% του μετοχικού κεφαλαίου της και η παραχώρηση του μάνατζμεντ. Παράλληλα, στο νομοσχέδιο που έχει ήδη καταρτιστεί προβλέπεται:
 Αύξηση των εισιτηρίων, καθώς επίσης η κατάργηση των μειωμένων εισιτηρίων, ατελειών και κάθε είδους υφιστάμενων τιμολογιακών υποχρεώσεων από το τέλος του 2010.
 Περικοπή των ζημιογόνων δρομολογίων, στα οποία εντάσσονται τα περισσότερα πλην του βασικού άξονα Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη, ο οποίος έχει ικανοποιητικές πληρότητες. Για τα δρομολόγια που θα καταργηθούν προβλέπεται να κηρυχθούν άγονα και να γίνουν σχετικοί διαγωνισμοί.
 Είσοδος ιδιωτών μέσω συμβάσεων παραχώρησης ή Συμπράξεων Δημόσιου-Ιδιωτικού Τομέα στον Προαστιακό της Αθήνας, αλλά και στις προαστιακές γραμμές Θεσσαλονίκης και Λάρισας, για τη διαχείριση μέρους της μεγάλης ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ, των προαστιακών σιδηροδρομικών δικτύων Αθήνας και Θεσσαλονίκης, αλλά και των μεγάλων κεντρικών σταθμών και των εμπορευματικών κέντρων.
Δ. Ρέππας
Μετατάξεις και όχι απολύσεις
Μείωση του προσωπικού έως και κατά το ήμισυ, με μετατάξεις σε άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου αλλά χωρίς απολύσεις, σχεδιάζει το υπουργείο Υποδομών, παρά τις έντονες πιέσεις της τρόικας για απολύσεις στις ΔΕΚΟ. "Είμαι μακράν τέτοιων προσεγγίσεων, γιατί πιστεύω ότι υπάρχουν λύσεις για να επιτύχουμε τους οικονομικούς και τους λειτουργικούς στόχους του ΟΣΕ χωρίς να καταφύγουμε σε αυτά τα ακραία μέσα", δήλωσε ο υπουργός Δημήτρης Ρέππας σε ραδιοφωνικό σταθμό. Ο ίδιος, αν και δεν επιβεβαίωσε ότι ασκούνται σχετικές πιέσεις από την τρόικα, συμπλήρωσε πως "το σχέδιό μας έχει τεκμηριωμένες εισηγήσεις και μπορεί να πείσει ώστε να γίνει αποδεκτό ως έχει".  Βάσει του σχεδίου, το οποίο συζητείται, μελετάται ο αριθμός των εργαζομένων σε όλες τις εταιρείες του Οργανισμού να μειωθεί κατά περίπου 3.250 άτομα από τα 6.000 που αριθμεί σήμερα. Στο σχέδιο του υπουργείου Υποδομών υπάρχει πρόβλεψη για μετατάξεις περίπου 1.000 ατόμων, ενώ υπολογίζεται ότι με κανονική συνταξιοδότηση θα αποχωρήσουν περίπου 1.500 υπάλληλοι έως το τέλος της χρονιάς και κάθε χρόνο θα βγαίνουν στη σύνταξη άλλα 300-500 άτομα.  Ταυτόχρονα προβλέπεται η ενίσχυση τομέων που εμφανίζουν ανάγκες. Τα ζητήματα της διαχείρισης του προσωπικού θα αναλαμβάνει στο εξής η μητρική ΟΣΕ. Εξετάζονται, επίσης, σημαντικές περικοπές στις δευτερεύουσες απολαβές των εργαζομένων, οι οποίες σε ορισμένες περιπτώσεις ξεπερνούσαν και το τριπλάσιο των τακτικών απολαβών.
ΜΑΡΙΑ ΛΙΛΙΟΠΟΥΛΟΥ «Εθνος»