Σάββατο 21 Αυγούστου 2010

Ο τύπος έγραψε για τον ΟΣΕ.


«Ελευθεροτυπία»:
ΤΟ ΜΝΗΜΟΝΙΟ ΕΠΙΤΑΣΣΕΙ. Χαμηλότερους μισθούς στον ΟΣΕ με περικοπή θέσεων και δρομολογίων

Μείωση μισθών και θέσεων εργασίας, επαναδιαπραγμάτευση των συλλογικών συμβάσεων, κλείσιμο των ζημιογόνων γραμμών και κρατικές επιδοτήσεις με το σταγονόμετρο προβλέπει το επικαιροποιημένο Μνημόνιο για τον σιδηρόδρομο. Συγκεκριμένα, για την περίοδο 2011-2013 η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα λαμβάνει από τον κρατικό προϋπολογισμό 50 εκατ. ευρώ ετησίως ως αποζημίωση για τα «άγονα» δρομολόγια, με ρητή πρόβλεψη πως το Δημόσιο δεν θα παρέχει άλλου είδους ενίσχυση στην εταιρεία. Αναφορικά με τους εργαζομένους, η κυβέρνηση δεσμεύεται για την εκπόνηση ενός επιχειρησιακού σχεδίου που θα προβλέπει περικοπές στις αποδοχές των υπαλλήλων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, του ΟΣΕ και των θυγατρικών του, αλλά και μείωση του προσωπικού. Στον σιδηρόδρομο σήμερα απασχολούνται περίπου 6.500 εργαζόμενοι και ως στόχος έχει τεθεί ο περιορισμός του κατά 40-50% μέσω υποχρεωτικών συνταξιοδοτήσεων και μετατάξεων. Από το 2011 θα σταματήσουν τα δρομολόγια της ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε ζημιογόνες γραμμές, ενώ αναμένονται σημαντικές αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων. Ολα αυτά προκειμένου η εταιρεία να εμφανίσει κερδοφορία. Παράλληλα το υπουργείο Υποδομών θα ανοίξει τον δρόμο για τη δραστηριοποίηση και άλλων εταιρειών στις σιδηροδρομικές μεταφορές. Σημειώνεται πως η διακίνηση εμπορευμάτων έχει ήδη απελευθερωθεί, ενώ σειρά παίρνουν από το 2012 οι επιβατικές μεταφορές. Οπως προβλέπεται στο κείμενο του επικαιροποιημένου Μνημονίου, μόνον εφόσον έχει μπει σε τροχιά το νέο επιχειρησιακό σχέδιο θα δοθεί η δυνατότητα στο Δημόσιο να αναλάβει τα χρέη του ΟΣΕ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, προκειμένου οι δύο εταιρείες να «καθαρίσουν» τους ισολογισμούς τους και να ξεκινήσουν πρακτικά από μηδενική βάση τη λειτουργία τους.

«Καθημερινή»
Μείωση αποδοχών και θέσεων στον ΟΣΕ
Σκληρότερα μέτρα σε επίπεδο διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού του ΟΣΕ περιλαμβάνει το επικαιροποιημένο Μνημόνιο. Συγκεκριμένα, προβλέπεται μείωση των βασικών αποδοχών των εργαζομένων σε ΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ κατά 20% και μείωση των επιδομάτων –ώστε να μην ξεπερνούν σε ποσό το 10% των βασικών αποδοχών– με στόχο την εξοικονόμηση περίπου 200 εκατ. ευρώ μέχρι το 2011. Σύμφωνα με το σχέδιο εξυγίανσης του οργανισμού, που μετράει χρέη 10 δισ. ευρώ, το ανθρώπινο δυναμικό της ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα περιοριστεί κατά 50% και θα διαμορφωθεί νέο εργασιακό καθεστώς. Παρέχεται η δυνατότητα στα διοικητικά συμβούλια ΟΣΕ και ΤΡΑΙΝΟΣΕ να διαπραγματεύονται νέες συλλογικές συμβάσεις, που καλύπτουν, όπως αναφέρεται, «τις αμοιβές και τις συνθήκες εργασίας, ενώ μπορούν να λαμβάνουν αποφάσεις στελέχωσης που εξασφαλίζουν τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων», αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο απολύσεων στον οργανισμό. Στόχος είναι η μείωση κατά 58% του κόστους μισθοδοσίας της εταιρείας λειτουργίας του ΟΣΕ. Παράλληλα, αναμένεται μείωση κατά 50% του κόστους μισθοδοσίας από την κατά 35% μείωση του προσωπικού της μητρικής εταιρείας (περίπου 6.000 άτομα). Εως τώρα έχει γίνει λόγος για μετατάξεις 1.000 εργαζομένων σε άλλες υπηρεσίες του δημοσίου τομέα και υποχρεωτική αποχώρηση όσων έχουν θεμελιώσει δικαίωμα σύνταξης. Οσον αφορά τις αποφάσεις που έχουν ληφθεί για απορρόφηση των χρεών του ΟΣΕ από το Δημόσιο, επισημαίνεται ότι αυτές «θα αποκτήσουν ισχύ μόνο μετά την υλοποίηση των βασικών δράσεων στο εγκεκριμένο επιχειρησιακό πλάνο». Την ίδια στιγμή γίνεται σαφής αναφορά στην ανάγκη εξορθολογισμού του πλέγματος των δρομολογίων του οργανισμού, που εκτιμάται ότι θα περιορίσει κατά 25% τις λειτουργικές δαπάνες της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Ενδεχόμενη μάλιστα διακοπή όλων των διεθνών δρομολογίων υπολογίζεται ότι θα απαλλάξει την ΤΡΑΙΝΟΣΕ από απώλειες 8,5 εκατ. ευρώ ετησίως. Η προώθηση νέας τιμολογιακής πολιτικής, που θα περιλαμβάνει αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων, θα αυξήσει τα έσοδα από επιβατικές μεταφορές κατά 55%.
Για πρώτη φορά
Επιτακτική κρίνεται η διαμόρφωση νέας τιμολογιακής πολιτικής και στις εμπορευματικές μεταφορές, ώστε ο τομέας να παρουσιάσει για πρώτη φορά κερδοφορία εξασφαλίζοντας βιωσιμότητα. Αναμένεται επίσης μείωση κατά 57% του κόστους διατήρησης του τροχαίου υλικού από τη μεταφορά του υλικού από τον ΟΣΕ στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Για την περίοδο 2011-2013 το κράτος θα μπορεί να επιδοτεί δρομολόγια υπό Υποχρέωση Δημόσιας Υπηρεσίας, με ποσό έως 50 εκατ. ευρώ. Δανειοδότηση του ΟΣΕ με εγγύηση του Δημοσίου αποτελεί πλέον παρελθόν, ενώ οποιαδήποτε μελλοντική μεταβολή του ύψους των επιδοτήσεων (μετά το 2013) θα πρέπει να εγκρίνεται από την Ελληνική Επιτροπή Ανταγωνισμού. Σαφέστατη αναφορά γίνεται και για αύξηση στις τιμές των εισιτηρίων των αστικών συγκοινωνιών αλλά και στην επιπλέον μείωση του ύψους των επιδομάτων και υπερωριών των εργαζομένων.