Παρασκευή 28 Μαΐου 2010

Σε πορεία λουκέτου λόγω ελλειμμάτων

Πέρασε από «σαράντα κύματα», εγκαινιάστηκε τον περασμένο Αύγουστο και τώρα κινδυνεύει να κλείσει οριστικά, στο όνομα της αντιμετώπισης των ελλειμμάτων! Ο λόγος για την ανακαινισμένη σιδηροδρομική γραμμή Κόρινθος-Αργος-Ναύπλιο, που θα μπορούσε να εξυπηρετεί με άνεση, ασφάλεια και κυρίως χαμηλές τιμές τους επισκέπτες της ευρύτερης περιοχής, μαζί και τον αρχαιολογικό χώρο των Μυκηνών. Ένας σύγχρονος τρόπος ταξιδιού που εξυπηρετεί τη διαδρομή από την Αθήνα σε λιγότερο από δύο ώρες. Η γραμμή, μήκους περίπου 100 χλμ., είχε κλείσει στις αρχές του 2004 με τη δέσμευση ότι θα ανακαινιστεί και θα επαναλειτουργήσει μέσα σε 18 μήνες. Μετά από πολλές καθυστερήσεις και τις συνήθεις... υπερβάσεις στο κόστος, που έφθασε τα 31 εκατ. ευρώ, τα έργα είχαν ολοκληρωθεί τον Απρίλιο του 2008. Χρειάστηκε όμως να περάσουν άλλοι 16 μήνες για να ξεκινήσουν τα δρομολόγια! Στο υπόλοιπο τμήμα των 80 χλμ. ώς την Τρίπολη, τα έργα συνεχίζονται με ρυθμούς χελώνας. Μάλιστα, η Καλαμάτα εξυπηρετείται εδώ και χρόνια με δρομολόγια μέσω Πατρών, που αποτελούν την αποθέωση της ταλαιπωρίας. Ο σχεδιασμός των δρομολογίων στη διαδρομή Κόρινθος-Ναύπλιο είχε τη «σφραγίδα» της προεκλογικής υποχρέωσης, αλλά ακόμη και σήμερα δεν έχει προωθηθεί ένα σχέδιο σωστής αξιοποίησης της γραμμής. Υπάρχουν μόνον πέντε δρομολόγια την ημέρα και μάλιστα το τελευταίο αναχωρεί από το Ναύπλιο στις 6 μ.μ. Η ανώτερη ταχύτητα που μπορούν να αναπτύξουν οι συρμοί φθάνει τα 100 χλμ. την ώρα, αλλά προς το παρόν τα τρένα κινούνται με πιο αργούς ρυθμούς, γιατί υπάρχουν πολλές ισόπεδες διαβάσεις και οι κάτοικοι πρέπει να εξοικειωθούν, ώστε να μην θρηνήσουμε θύματα. Δεν είναι τυχαίο ότι σήμερα η μέση πληρότητα των δρομολογίων διαμορφώνεται στα 50 άτομα και αυτό δημιουργεί τις προϋποθέσεις για το κλείσιμο της γραμμής, που με τη σημερινή κίνηση δεν χαρακτηρίζεται βιώσιμη. Σύμφωνα με πληροφορίες, βρίσκεται στο μικροσκόπιο της διοίκησης του ΟΣΕ, αλλά και της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών, με προοπτική να καταργηθεί μαζί με τις άλλες προβληματικές διαδρομές, κυρίως στη βόρεια Ελλάδα. Στη διαδρομή Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα υπάρχει άλλο ένα «επιβαρυντικό» στοιχείο. Ανταγωνίζεται τον νέο αυτοκινητόδρομο και η σύμβαση του 2007 προβλέπει κρατική επιδότηση πολλών εκατομμυρίων ευρώ, αν οι εισπράξεις από τα διόδια δεν διαμορφωθούν στα αναμενόμενα επίπεδα...
Μετά την Κόρινθο, η γραμμή προς Ναύπλιο είναι μετρική και επομένως δεν μπορεί να εξυπηρετηθεί από τους συρμούς του προαστιακού, που έχουν μεγαλύτερο πλάτος. Η μετεπιβίβαση είναι δεδομένη και μόνιμη. Γι' αυτό κατά την εκ βάθρων ανακαίνιση της γραμμής προβλέφθηκε να σταθμεύουν οι δύο γραμμές στην ίδια πλατφόρμα, ώστε να διευκολύνεται η μετεπιβίβαση των επιβατών. Η σωστή αξιοποίησή της περιλαμβάνει την πύκνωση των δρομολογίων, τουλάχιστον τα Παρασκευοσαββατοκύριακα, που μπορεί να ξεκινήσει δοκιμαστικά από τους θερινούς μήνες.
Της ΧΑΡΑΣ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ «Ελευθεροτυπία»